شاهد یک جهش و تحول در فن قرائت قرآن در خمینی شهر خواهیم بود

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

ghoran--1به همت مجتمع باقرالعلوم(ع) و به مدیریت جامعه قاریان قرآن خمینی شهر اولین جلسه محفل انس و آموزش فنون تلاوت قرآن توسط قاری و داور بین المللی استاد غلامرضا شاه میوه برگزار گردید.

 

در این مراسم که سه ساعت به طول انجامید، از قاریان برتر خمینی شهر، اصفهان و دیگر شهرها دعوت شده بود و قرائت کردند. در این جلسه شاه میوه نکاتی درمورد فنون قرائت و صوت و لحن به صورت تئوری توضیح داد که با استقبال شرکت کنندگان مواجه شد.

در حاشیه این برنامه «غلامرضا شاه میوه» در گفتگو با خبرنگار فرصت آنلاین گفت: مدتها بود دوستان مختلف دعوت می کردند تا به صورت هفتگی یا در ماه مبارک رمضان جلساتی در خمینی شهر برگزار کنم ولی به علت مشغله کاری و سفرهای خارجی نمی توانستم قبول کنم تا اینکه چند وقت پیش از طرف جامعه قاریان قرآن خمینی شهر به من پیشنهاد شد که به صورت ماهانه در خمینی شهر جلسه برگزار کنیم. من هم چون علاقمندی و اشتیاق دوستان را دیدم، قبول کردم.

داور بين‌المللی قرآن كريم تصریح کرد: تنها یک جلسه ثابت هفتگی دارم و آن روزهای یکشنبه در اصفهان خیابان گلزار مجمع قرآنی فرهنگی بینه برگزار می شود که بیش از ده سال سابقه دارد. بقیه جلساتی که من اداره می کنم به صورت دوره ای یا ماهانه برگزار می شود.

مؤلف کتاب «معماری تلاوت» بیان داشت: تا بحال در شهرهای مختلف حدود 17 استان کارگاه های آموزشی چند روزه برگزار کرده ام. چندین بار همراه با گروه کوثر به کشور عربستان سفر کرده ام. غیر از آن در کشورهایی مانند ترکیه، مقدونیه، صربستان، فیلیپین، سوریه، مصر، لبنان تونس، سودان، امارات، قطر، تایلند، روسیه و... برنامه داشته ام. برخی کشورها جهت تلاوت و اجرای برنامه، برخی جهت آموزش و تدریس مانند لبنان و به برخی دیگر به عنوان داور سفر کرده ام. البته سفر من به کشور مصر، سفر پژوهشی بود که ماحصل کتابی با عنوان «سفر به مصر؛ پایتخت تلاوت» منتشر شد.

سرپرست گروه تواشیح بین المللی کوثر افزود: قبلاً چندین بار برای اجرای مراسم شبی با قرآن و تواشیح یا برای داوری مسابقات دانشجویی دانشگاه آزاد به خمینی شهر آمده بودم. اما این اولین بار است که در خمینی شهر جلسه آموزشی برگزار می کنم.

این داور صوت و لحن ادامه داد: الان برای ارزیابی کردن نخستین جلسه در خمینی شهر زود است، منتها جمعیت حضار و استقبال خوب مردم نشان دهنده علاقمندی فراوان این شهرستان برای امور قرآنی وجود دارد. همچنین استعدادهای خوبی هم در این شهرستان دیده می شود. کما اینکه در سالهای اخیر شاهد بوده ایم که چهره های خوبی از این شهرستان چه در سطح استان اصفهان و چه در سطح کشور مطرح شدند.

«شاه میوه» تأکید کرد: با توجه به پتانسیل بالای قاریان شهرستان خمینی شهر چه به لحاظ صوتی و چه به لحاظ گیرایی و هوش خاص، و با توجه به حضور اساتید خیلی خوب مانند استاد گلبان، تربتیان، عنایت مقدم و تشکیل جلسات آموزشی در این شهرستان، من فکر می کنم تا 5-4 سال دیگر شاهد یک جهش و تحولی در شهرستان باشیم. حضور این اساتید باعث رشد هر چه بیشتر تلاوت و فرهنگ قرائت در شهرستان خواهد شد.

استاد برجسته و داور بين‌المللی قرآن كريم «غلامرضا شاه میوه» در پاسخ به سؤال خبرنگارمان مبنی بر بهترین شیوه جهت موفقیت در امر صوت و لحن گفت: در وهله اول تقلید از قاریان مصری است. تا زمانی که این تقلید به شکل کامل صورت نگیرد نمی توان وارد مراحل بعدی شد. مسأله دیگری در آموزش است و آن روش مشافعه یا سینه به سینه می باشد. یعنی حضور در محضر اساتید یا یاد گرفتن مطالب از زبان استاد به صورت مستقیم. از طریق سی دی و نرم افزار می توان موفقیتهایی  به دست آورد ولی کامل نخواهد بود.

استاد برجسته و داور بین المللی مهمترین عامل در امر قرائت قرآن را «انگیزه و نیت» می داند و می گوید: اگر جوان با انگیزه های مادی وارد این کار بشود، هیچ گاه موفق نخواهد شد. ولی اگر انگیزه الهی و معنوی شد و کسی با این نیت وارد میدان شد، خدا هم او را کمک خواهد کرد که در مسیر پیشرفت قرار خواهد گرفت. بقیه عوامل چیزهاییست که به صورت خدادادی در افراد وجود دارد، یکی صدای خوبی دارد، یکی هوش بالایی دارد و... مجموعه اینها که جمع شود می تواند در این مسیر موفق شود. چون فقط برخورداری از صوت خوب یا کسب برخی علوم برای پیشرفت کافی نیست حتماً باید هوش و استعداد لازم را هم داشته باشد چون این هنر یک هنر بسیار پیچیده و عمیقیست که افراد باید از یک پتانسیل بالایی برخوردار باشند از نظر هوش تا بتوانند در این کار موفق باشند.

استاد «شاه میوه» جهت ورود در این عرصه گفت: هر کس بخواهد در این راه وارد شود ابتدا باید تست بدهد ببینیم از نظر صوتی در چه حدیست. شاید برای این کار صدایش هیچ انعطاف و استعدادی نداشت، پس او در این بخش خیلی موفق نخواهد بود. ابتدا باید در جلسات شرکت کنند و پیش اساتید صدای خود را به معرض نمایش بگذارند، میزان قابلیتهای آن صدا را استاد تشخیص دهد و براساس آن قابلیتها به ایشان توصیه و راهنمایی کند که شما باید از فلان قاری یا مرتّل تقلید کنید. همین جوری نمی توان برای افراد نسخه پیچاند.