کار امامان(ع) بصیرت بخشی یعنی روشن کردن عقل و فکر مردم است

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

emam-jomehاین هفته مراسم نمازجمعه در خمینی شهر به امامت حجت الاسلام و المسلمین موسی سالمی برگزار شد و ایشان ضمن تسلیت شهادت حضرت رقیه(س) و اشاره به سالروز حماسه نهم دی و روز بصیرت دینی کار امامان(ع) را بصیرت بخشی یعنی روشن کردن عقل و فکر مردم دانست.

 

به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، امام جمعه خمینی شهر در خطبه های نمازجمعه این هفته ضمن اشاره به سالروز حماسه نهم دی و روز بصیرت دینی بیان داشت: دو صفت هست که باید در کنار هم باشد. یکی صبر و دیگری بصیرت. کسی که بصیرت دارد، باید صبور هم باشد. هر چه را دید یا شنید، نباید عجله نکند.

حجت الاسلام و المسلمین موسی سالمی در ادامه به بصیرت بخشی ائمه(ع) اشاره کرد و گفت: شخصی پیش امام صادق(ع) آمد و گفت که من چون خداوند را نمی بینم، پس قبول ندارم. امام(ع) به او تندی نکرد بلکه چراغ عقل او را روشن ساخت. فرمود: آیا تا به حال به اعماق دریاها یا به کهکشان ها سفر کرده ای؟ جواب داد: خیر. فرمود تو که تا به حال به اعماق دریا نرفته ای، شاید خداوند زیر دریا باشد یا در اوج کهکشان ها باشد. تو چرا چیزی را که ندیده ای منکر می شوی؟ امام(ع) ذهن فرد را روشن کرد. کار امامان(ع) بصیرت بخشی یعنی روشن کردن عقل و فکر مردم است.

خطیب نماز جمعه توضیح داد: در جنگ صفین دشمن قرآن را ابزار کار خود قرار داد و روی نیزه کرد. الان نیز برخی افراد مثلا به امام حسین(ع) اعتقادی ندارند بلکه حسین(ع) و عاشورا را ابزار کار خود قرار داده اند. یا می بینیم بعضی هیچ اعتقادی به ولایت فقیه ندارند، ولایت فقیه را ابزار کار خود قرار داده اند. ما باید این افراد را بشناسیم که مبادا فریب آنان را بخوریم.

وی حماسه نهم دی را انقلاب سوم نامید و گفت: انقلاب اول روز 22 بهمن 1357 رخ داد. انقلاب دوم نیز در روز 13 آبان 1358 اتفاق افتاد که تسخیر لانه جاسوسی بود. انقلاب سوم نیز حماسه ای بود که مردم کشورمان در نهم دی 1388 خلق کردند.

امام جمعه خمینی شهر به عرصه های بصیرت اشاره کرد و گفت: عرصه های بصیرت یعنی اینکه بصیرت در چه جاهایی باید جلوه کند. یکی از عرصه های بصیرت، عرصه قیام امام حسین(ع) و عاشوراست.

در ضمن بین دو نماز معاون سیاسی استاندار دکتر اسماعیلی نیز به بیان سخنانی با موضوع حماسه نهم دی پرداخت.