پیشنهادهای عاشورایی

ارسال در اخلاق و اندیشه

pishnahadماه محرم و ایام قیام حسینی که میرسد، مردمان به عشق امام حسین(ع) و قهرمانان کربلا آمادگی انجام کارهایی را پیدا می کنند که شاید در ما ه های دیگر چنین نکنند از جمله اینکه نذرهایی نیت می کنند که اگر درست نیت شود و مدیریت شود می تواند مشکلی از مشکلات مردمان را حل کند و گرنه معلوم نیست فایده ای به حال نیازمندان و تبلیغ دین داشته باشد.

در واقع نذرها یا باید در راه تبلیغ دین مبین اسلام که امام حسین(ع) برای امر به معروف و زنده نگه داشتن آن قیام کرد خرج کند و یا دردی از دردهای مسلمین را درمان شود، پس باید در هنگام نذر کردن و یا ادای آن به این موارد توجه شود.

 

در جامعه فعلی کارهای خیر و خدا پسندانه تنوع بیشتری پیدا کرده، به عبارت دیگر نیازها گسترده شده است و به همان نسبت هم باید نذرها برای رفع آن نیازها به کار رود، پس لازم است همشهریان عزیز و خیر با زمینه های جدید صرف نذورات و امور خیریه آشنایی بیشتری پیدا کنند.

در حال حاضر در شهرستان مراکز نگهداری ایتام، سالمندان، معلولین متعددی وجود دارد و انجمن های خیریه در زمینه های بیماران خاص، کمک هزینه ازدواج و تهیه جهیزیه، کمک به مستمندان و نیازمندان و افراد بی سرپرست فعال هستند که همگی نیاز به کمک های مستمر خیرین دارند.

همچنین کتابخانه های شهر نیاز به 500 هزار جلد کتاب دارند، کمبودهای زیادی در سالن های ورزشی و مراکز قرآنی و فرهنگی و آموزشی، امور بهداشتی و درمانی وجود دارد که حتی روی یک ریال خیرین حساب باز کرده اند.

در زمینه بیماریهای خاص از قبل مرکزی فعال بود و یک مرکز خیریه در امر بهداشت و درمان مقابل ایران خودرو خیابان آزادگان شروع به کار کرده است خانه های گل ها و مرکز محمودیه هم که از قبل فعال بوده اند همچنین مراکز خیریه در محل های مختلف ورنوسفادران، فروشان، خوزان، آدریان و شهرهای کوشک و درچه و اصغرآباد و جوی آباد فعال هستند که همه آنها نیازمند کمک های مردمی بوده و نذورات را می توانند به نحو احسن استفاده کنند،لذا جایز نیست منابع مالی به هدر برود.

درشش ماهه اول سال 90 فقط 700 کتاب از طرف خیرین به کتابخانه ها هدیه شده و این در حالی است که شاید در ایام تاسوعا  عاشورا بیش از این تعداد فقط غذا در ظروف یکبار مصرف در جویهای آب و سطل های زباله دور انداخته می شود و یا در یخچالها مانده و سپس دور ریخته شود که هر وعده غذا پول  یک جلد کتاب می تواند باشد.

هنوز مردم شریف شهر برای پاره ای امور درمانی باید مسافتهایی را طی و در نوبت بمانند و از زندگی باز بمانند، در صورتی که خرید یک وسیله برای بیمارستانها و مراکز بهداشتی شهر مشکل را حل خواهد کرد دانش آموزان و دانشجویانی وجود دارند که با وجود استعداد به دلیل بی پولی از ادامه تحصیل باز می مانند و خدا می داند آینده آنها چه خواهد شد آیا لازم نیست یک انجمن خیریه  در این مورد ایجاد شود که خیر و برکات آن به شهر برسد و مسیر جوان به جای هرز رفتن و مشکلی برای جامعه شدن عوض و یک نیروی درس خوانده و یا لااقل آموزش و مهارت دیده و کاربلد شود.

افرادی نیاز به سرپناه دارند و جای خانه امن در شهر خالی است که می تواند مفسده زا باشد پس می بینیم که چه نیازها و کارهای واجب تری وجود دارد آیا خدا و امام حسین(ع) را خوش می آید که نذورات خود را درست صرف نکنیم، و نذر را فقط معادل غذا دادن تصور کنیم.

پس به جاست که همشهریان عزیز با نذورات خود سنگی از جلوی پای شیعیان حسین(ع) بردارند و قبل از نذر کردن و هنگام ادای آن به نذرهای برتر و مفید برای تبلیغ دین و حل مشکل مؤمنین بیندیشیند و بنابراین پیشنهاد این نوبت مجموعه پیشنهاد که معمولاً از طرف مردم به دوایر دولتی و ارگانها و شهرداریها می باشد از طرف مردم به خود مردم می باشد و آن اینکه

 

  • نذورات خود را حتی یک ریال حساب شده و از طریق خیریه ها متنوع در شهر ادا کنید
  • به مفید بودن و اثر داشتن نذرهای خود بیندیشید
  • در زمینه هایی که خیریه ای در شهر وجود ندارد مانند خیریه کمک به تحصیل، خانه امن، تجهیز کتابخانه ها، سالن های ورزشی، امور فرهنگی فعال شویم.
  • درصدی از نذورات خود را به کارهای فرهنگی که مهمترین آنها کتاب است اختصاص بدهیم و کتابهای مربوط به هدف و زندگی امام حسین می تواند مفیدترین باشد.