همه چیز درباره شایعات مربوط به آیت‌الله بهجت

ارسال در اخلاق و اندیشه

bahjat2√ آيا آيت‌الله بهجت قاتل امام زمان (عج) را ديده است؟

√ ولايت فقيه، شركت در انتخابات، قمه‌زني و ... از منظر آيت‌الله بهجت

مرحوم آيت ‌الله ‌العظمي بهجت – مرجع عاليقدر جهان تشيع و آفتاب عارفان روشن‌ضمير در عصر حاضر – از جمله علماي معظمي بود كه به جهت سلوك اخلاقي و اجتماعي، همواره مورد تكريم و احترام همه اقشار مردم بودند.

اين مورد توجه ويژه مردم بودن، سبب ساختن و پرداختن برخي شايعات و خبرهاي در خصوص ايشان و زندگي و ديدگاهها و مواضع‌شان هم مي‌شد كه تشخيص درست از غلط آنها دشوار بود.

در شهر ما خميني ‌شهر هم، اين مرجع عالي ‌رتبه و الهي، همواره مورد توجه مردم بودند. از اين رو، و براي دانستن صحت و سقم برخي خبرها پيرامون ايشان، متن گفتگوهايي را در ادامه مي‌خوانيد كه چندي پيش توسط پايگاه خبري جهان‌نيوز و هفته نامه پنجره با فرزند آن مرجع برجسته، حجت‌الاسلام ‌والمسلمین شیخ علی بهجت انجام گرديده و اينك به مناسبت دومين سالگرد ارتحال اين عارف الهي و عالم عامل منتشر مي شود.

گفتني است آیت الله العظمی بهجت در روز یکشنبه 27 اردیبهشت 1388 در بیمارستان ولی عصر قم رهسپار كوي دوست شدند.

ابتدا سخنان حجت الاسلام علي بهجت در گفتگو با جهان نيوز؛

حجت الاسلام ‌و‌المسلمین شیخ علی بهجت در اين گفتگو با توصيف بخشي از زندگي آن عارف الهي گفت: در زمان آیت الله بهجت شایعاتی نسبت به ایشان روا شده است که ناحق بوده و ایشان همیشه توصیه می‌کردند که به این شایعات جواب ندهم.

وی تصریح کرد: کسانی هستند که در ظاهر به ایشان تواضع می‌کنند ولی در باطن بزرگترین خنجرها را به ایشان می‌زنند که من می‌دانم این‌ها چه کسانی هستند.

وی در تکذیب اولین شایعه ابراز داشت: عده‌ای با ظرافت خاصی، روز جمعه‌ای را در تقویم مشخص کرده و آن روز در سال 1414 را روز ظهور امام زمان اعلام کردند. این افراد اول این مطلب را از قول آقای بهجت نقل و به ایشان منسوب کردند و بعد با تقویم ثابت کردند این تاریخ در روز جمعه قرار داشته و مخاطب هم این مطلب را به راحتی باور می ‌کرد.

وی ادامه داد: شایعه دیگری که منتسب به ایشان کرده بودند، این بود که ایشان گفته است در کرمان بناست زلزله‌ای رخ دهد که در پی انتشار این شایعه تماس ‌های مکرری گرفته می‌شد برای اطلاع ‌یابی از صحت این خبر.

وی افزود: این افراد در ساختن شایعات به اینجا هم بسنده نکردند و در ادامه گفتند که آقای بهجت رفتن به خیابان صفاییه قم را حرام اعلام کرده است. یک وقتی ایشان بعد از نماز با جوانی مواجه شدند و آن جوان گفت که آقا شما چرا رفتن به این خیابان را حرام اعلام کرده‌اید؟ آیت الله بهجت گفتند که من این را گفته‌ام؟  آن جوان گفت از قول شما گفته‌اند که در آن خیابان مغازه‌ هایی وجود دارد که ویترین ‌هاي جالبی ندارد.

وی ادامه داد: آیت‌الله بهجت در جواب این شخص گفت که حالا اگر همین مغازه ‌ها در خیابان‌های دیگری وجود داشته باشد چه؟ باز هم رفتن به آن خیابان‌ها حرام است؟ این در صورتی است که منزل آیت‌الله بهجت در همین خیابان صفائیه قرار دارد.

شیخ علی بهجت شایعه دیدن قاتل امام زمان(عج) و بیهوش شدن موقع گرفتن وضو را نیز تکذیب کرد.

وی شایعه‌ای مبني بر اينکه ایشان در نظرات فقهی ‌شان است که باید در عصر غیبت خمس را در زیر خاک پنهان کرد تا خود امام زمان تشریف بیاورد را رد کرد و اظهار داشت: ایشان معتقد بودند که در زمان غیبت کار مسلمانان نباید لنگ بماند و اصل ولایت فقیه را قبول داشتند.

وی شایعه تعطیلی دفتر آیت‌الله بهجت را نیز از سوی دفتر رهبری تکذیب کرد و افزود: عده‌ای با پخش این شایعه قصد ضربه زدن به ایشان را داشتند و مقام معظم رهبری نیز در این حادثه مظلوم واقع شد.

وی در پاسخ به این سئوال که می‌گویند ایشان دیانت را از سیاست جدا می‌دانست اظهار داشت: ایشان در سیاست کاملاً صاحب ‌نظر بود و نظرات را خود را هم اعلام می‌کردند، ولی به اهلش نه به رسانه ‌ها و تلويزیون که به هیچ کاری نیاید.

وی ادامه داد: این که می‌گویند ایشان در انتخابات شرکت نمی‌کرد نادرست است. آیت‌الله بهجت شرکت نکردن در انتخابات را حرام می‌دانست. ولی از آنجایی که از دوربین ‌ها فراری بودند لذا در انظار عمومی رأی نمی ‌دادند.

وی بحث موت اختیاری را از آنجایی مورد تأیید قرار داد که امام خمینی نقل کرده ‌اند و افزود: عارفی بود که می‌گفت که من 25 مقام از ایشان می‌شناسم که عهد کردم به کسی نگویم.

وی کراماتی نظیر طی ‌الارض و چشم بصیرت ایشان را نیز تأیید کرد و افزود: علاوه بر اینها ملاقات ‌هایی هم ایشان با امام زمان داشته‌اند که متاسفانه عده ‌ای از صحت این رویداد‌ها سوء‌استفاده کردند.

وی از شایعه نماز خواندن ايشان پشت سر امام زمان ابراز بی ‌اطلاعي كرد و افزود: در تاریخ بودند کسانی که پشت سر امام زمان نماز خواندند ولی حداقل بنده اطلاع ندارم که ایشان نماز خوانده‌اند یا نه؟

 

وی در پاسخ به این سئوال که آیا آیت‌الله بهجت در مورد رییس‌ جمهور و یا شخصیت‌های دیگر کشور اظهار‌نظری کرده بودند گفت: ایشان به هیچ عنوان در مورد اشخاص اظهار نظر نمی ‌کرد.

وی شایعات دیگری نظیر معتقد بودن ایشان به قمه‌زنی و رد نظریه ولایت فقیه و دیدن قاتل امام زمان هنگام وضو و بیهوش‌شدن‌اش را نیز تکذیب کرد.

وی ابراز داشت: در نقل‌‌قول این شایعه ‌ای که گفته شده است آیت ‌الله بهجت از یکی از دوستانش در مورد ظهور می‌پرسد و او می‌گوید که امام زمان فرموده پیرمردها هم امید داشته باشند؛ مقداری اشتباه صورت گرفته شده است و ایشان از کسی این سئوال را نپرسیده بلکه درستش این است که آیت‌الله ناصری از علماي اصفهان از آیت‌الله بهجت پرسیده آیا بشارتی از ظهور دارید که ایشان می‌گوید کسی بعد از نماز آمد کنار محراب و گفت امام زمان گفته است پیرمردتر از تو و آیت‌الله بهجت هم امید داشته باشند که ظهور را درک خواهند کرد.

و سخنان حجت الاسلام علي بهجت در گفتگو با هفته نامه پنجره؛

* پس از فوت آیت‌الله بهجت، شایعاتی در اختلاف ایشان با مقام معظم رهبری از سوی برخی مطرح شد، موافقید در این‌باره اظهارنظر کنید؟

ـ برای پاسخ به این پرسش، باید دو نکته را مطرح کنم؛ نخست این‌که بعضی‌ها به ظاهر نسبت به مقام معظم رهبری اظهار تواضع می‌کنند ولی در باطن هیچ تبعیتی از ولی فقیه ندارند. دوم این‌که برخی افراد بودند که از آیت‌الله بهجت کینه داشتند، چراکه ایشان به آنها حتی یک بار هم وقت ملاقات نداده بودند و به آنها اعتماد نکرد. دلیل آن هم نمی‌دانم که آیا در ظاهر چیزی از آنها دیده بود و یا از باطن و نیات آنها خبردار بود. این افراد به صورت ذاتی با ایشان مشکل داشتند. شخصیت حضرت آیت‌الله بهجت در جامعه به گونه‌ای بود که اگر کسی علیه ایشان حرفی می‌زد، به ضرر شخص مقابل تمام می‌ شد، بنابراین این افراد منافق ‌گونه به ایشان ابراز لطف می‌کردند ولی در عمل منتظر موقعیتی بودند که دشمن خود را با ایشان عملی کنند بنابراین پس از فوت ایشان کارشان به جایی رسید که می‌خواستند در امور مرجعیت هم دخالت بکنند به همین دلیل به شایعه‌سازی روی آوردند که به حمدالله فقط عرض خود بردند.

* می‌توانید نشانه‌ای بدهید که بدانیم این افراد چه کسانی بودند؟

ـ فعلا معذورم اما اگر بخواهند در آینده باز این اقدامات انجام بدهند، آن‌وقت بیان خواهم کرد. از قضا در این جریانات، مقام معظم رهبری مظلوم واقع می ‌شوند.

پدر من نیز علی‌گونه زندگی می‌کرد، نه به این چنين افرادي باج داد، نه اجازه ملاقات و نه امضا. البته کار اینها از این حد گذشته، چراکه اینها حاضرند بدون امضای متشرع، در مسائل مرجعیت هم دخالت کنند و هر کاری می‌خواهند بکنند. اجازه دهید کمی صریح سخن بگویم؛ اگر برخی مسئولان ما درست بودند، جامعه ما الان بهشت بود. مشکل اینجاست! مشکل این نیست که جامعه بد است. به خدا بهترین انسان ‌ها در ایران زندگی می‌کنند. مگر همین انسان‌ ها نبودند که پرورش ‌شده دست طاغوت بودند. تا حضرت امام فرمود همه رفتند تا لب مرز شهادت، بلکه تا آن سوی مرز شهادت هم رفتند. شما دقت کنید ببینید وقتی کاری بر عهده برخی مسئولان سپرده می‌شود، اینها چه کاری را مطابق اسلام انجام می‌دهند؟ می‌ خواهند در همه‌ جا سمت داشته باشند و همه کارها را قبضه می ‌کنند تا شخص دیگری صاحب آن کار نشود. اگر آنها را از در بیرون کنید، از پنجره می آیند داخل، عده ‌ای هستند که همه کارها را در دست گرفتند و زیر پرده کارهایی می‌ کنند. واقعاً حقی که بخواهند وارد آن کار شوند، حق شرعی هم ندارند، اینها می‌ خواهند از مسائل مملکت تا مسائل مربوط به حوزه ‌های علمیه و مرجعیت را زیر نظر داشته باشند و همه چیز تحت فرمانشان باشد.

* شایعه‌ای مطرح است درباره این‌که آیت‌الله بهجت به هیچ وجه در مسائل سیاسی دخالت نمی‌کردند، شما تأیید می‌کنید؟

ـ آیت ‌الله بهجت با مطرح شدنشان در جامعه مخالف بودند. هرگز حاضر نبودند مثل من اینجا بنشینند و با شما صحبت بکنند و یا شما مثلا فیلم بگیرید و مطالب آن را در صداوسیما و مطبوعات منتشر کنید. حتی یادم هست آمدند به ایشان گفتند که ما می‌خواهیم با توصیه علامه محمدتقی جعفری، مطالبی از احوالات مرحوم شیخ مرتضی طالقانی و احوالات معنوی و کرامات ایشان از شما بپرسیم برای منتشر کردن شرح حال ایشان. ولی ایشان حاضر نبودند حتی در این بحث هم وارد شوند.

متأسفانه امروزه برای درس اخلاق گفتن در حوزه،‌ عمل مدرس شرط نیست، بلکه خوب گفتن و خوب حرف زدن شرط است اگر خوب ملاحظه کنیم این کاملا ضداخلاق است. لذاست که می‌بینید حوزه‌ها آن‌طور که باید پرورش پیدا نمی‌کنند و در علم هم از ترقی خبری نیست چه برسد به عمل. علتش این است که حوزه خواست از دانشگاه تقلید کند که رشد کند ولی راه رفتن خود را هم فراموش کرد. به اصطلاح معروف آمد ابرو را درست کند، زد چشمش را کور کرد. آقا می‌ فرمود غلط است کسی خودش را اصلاح نکرده، به فکر اصلاح دیگران باشد. برخی مثلا فکر می‌کنند چهار تا کتاب خوانده ‌اند، دیگر احاطه بر همه پیدا می‌کنند. آیت‌الله بهجت در سیاست کاملا صاحب نظر بودند و کاملا نظرات دقیقی ارایه می‌دادند، منتهی به اهل سیاست، اوایل هم با خود امام. سال ۴۰ که من یادم هست جلسه‌ای با امام داشتند و مطالب سیاسی آن زمان را بررسی می‌کردند در این زمان هم اگر نکته‌ای را لازم می‌ دانستند ارایه بدهند، به خود مقام معظم رهبری می‌گفتند و به افراد دیگر کاری نداشتند.

* رابطه مقام معظم رهبری و آيت الله بهجت چطور بود؟

ـ رابطه ایشان با آیت‌الله بهجت بسیار گرم و صمیمی بود. البته این‌که آیت‌آلله بهجت فرموده بودند دیدارهایشان با رهبری، مخفی بماند و در صداوسیما پخش نشود، این درست است؛ چراکه ایشان دوست نداشتند در صداوسیما و در جامعه مطرح شوند.

* موافقید درباره حرف‌هایی که درباره ارتباط آیت‌الله بهجت و امام عصر(عج) به گوش می‌رسید، توضیحاتی بفرمایید؟

ـ اگر در کتبی که در مورد ایشان نوشته شده و نقل قول‌هایی که از ایشان مانده، دقت کنید، نوشته شده که آیت ‌الله بهجت گفته ‌اند: «شخصی را می‌شناسم که با امام زمان ملاقات کرده و یا شخصی که فلان مقام معنوی را دارد، به محضر حضرت رسیده». برای ما محرز است که ایشان با حضرت صاحب ارتباط داشته ‌اند ولی وقتی می‌ خواستند نقل کنند، می ‌گفتند: شخصی هست که این‌گونه رویت کرده و با ضمیر سوم شخص بیان می ‌کردند.

* در مورد رابطه شما با فرزندان مقام معظم رهبری نیز برای ما مطلبی را بازگو کنید.

ـ من گاهی در اوایل رهبری آیت ‌الله خامنه‌ای، عرض می‌کردم که یکی از علامات برجسته ایشان این است که فرزندانشان به این شکل متعالی رشد کرده ‌اند، فرزندان ایشان واقعا انسان‌ های پاکی هستند و دلیل آن هم، نجابت خانوادگی است.