نقش و وظایف سمن های محیط زیستی در جوامع

ارسال در اخلاق و اندیشه

مدتی است ضرورت های شکل گیری یک سازمان مردم نهاد در بین علاقه مندان به محیط زیست مطرح است. دامنه وظایف چنین نهادی از جمله مطالبی است که دانستن آن ضروری است. رییس اداره محیط زیست خمینی شهر در گفتگو با فرصت آنلاین مهم ترین وظایف یک سمن محیط زیستی را این گونه برشمرد: تعامل و اطلاع رسانی به مردم، جلب مشارکت های مردمی، جذب سرمایه های مردمی، افزایش تعاملات و هماهنگی بین دولت و مردم، گسترش نظارت عمومی، افزایش بهره وری در استفاده از منابع، هنجارسازی میان کارکردهای جلب مشارکت های مردمی، بسیج منابع و نظارت و ارزیابی بر عملکرد مسوولان.

خادمی افزود: سمن های محیط زیستی به روش غیر مستقیم یعنی با افزایش آگاهی مردم و تعامل با نمایندگان مجلس می توانند در زمینه قانون گذاری به صورت غیر مستقیم به فعالیت بپردازند.


حسن توکلی از فعالان محیط زیست شهرستان و دانشجوی کارشناسی ارشد این رشته نیز در اینباره به فرصت آنلاین گفت: سمن های محیط زیستی با افزایش آگاهی های مردم و آموزش آنها در زمینه های مختلف اعم از مباحثی مانند آلودگی ها و به ویژه در مورد هوا و غیره نقش موثری را در این رابطه می توانند بر عهده داشته باشند. وی تاکید می کند که سمن ها می توانند با برگزاری همایش ها، جلسات و انجام طرح های تحقیقاتی و بازدیدها، خلاهای به وجود آمده در خصوص مسائل زیست محیطی را کاهش دهند. توکلی تاکید می کند به عنوان مثال سمن ها می توانند با آموزش مردم و آشنا کردن آنها به مسائل زیست محیطی و برای مثال توضیح این مطلب که اگر دریاچه خشک شود چه عواقبی را در پی دارد، نقش قابل توجهی در خصوص حل مشکلات و یا کاهش مسائل زیست محیطی بر عهده داشته باشند، این دانشجو تاکید

می کند هرچند سازمان های مردم نهاد نمی توانند به طور مستقیم در زمینه قانون گذاری نقش داشته باشند اما با تعاملاتی که انجام می دهند این امر را به طور غیر مستقیم می توانند سازماندهی کنند.