روزه داری یعنی چه؟

ارسال در اخلاق و اندیشه

ماه پر برکت رمضان از راه رسیده است و روزه داران بر سر سفره میهمانی خداوند گرد آمده اند. صدا و سیما از چندی پیش با پخش برنامه های سلامت محور در رابطه با روزه داری به استقبال ماه مبارک رفت و مسوولان با وعده و وعید درباره گران نشدن کالاهای اساسی و عرضه آنها به اندازه کافی در بازار، مردم را برای ورود به این ماه آماده کردند. این در حالی است که همه می دانیم روزه شکم تنها یک مرحله از روزه داری است و آنچه مهم است و در واقع از تحمل گرسنگی و تشنگی خیلی سخت تر است، روزه باقی اعضا و جوارح ماست. چشم، گوش، زبان، دست، پا و... همه باید روزه داری را تجربه کنند و همین است که پیامبر اکرم (ص) می فرمایند: «چه بسیارند کسانی که از روزه داری تنها گرسنگی و تشنگی نصیبشان می شود.»


هر شب در دعایی که قبل از اذان در ماه مبارک می خوانیم، می گوییم: خدایا من می دانم که مال و فرزند من هیچ کمکی نمی تواند به من بکند و تنها چیزی که به کمک من خواهد آمد، اعمال و پاکی من و همین روزه داری من است و این به این معنا است که در طول این ماه مرتبا از پروردگار می خواهیم که ما را از روزه داران واقعی قرار دهد.


بنابراین در این ایام همه افراد و در هر شغل و پیشه و از هر طبقه اجتماعی باید خود را با تمرین دوری از گناه و انجام درست اعمال واجب یک قدم به سوی سعادت بردارند. یک کارمند با تکریم ارباب رجوع و انجام به موقع کار او، یک مسوول با خوش قولی و دوری از دادن شعارهای بی خود و فریبنده، یک پزشک با احترام به بیمار و یک زن خانه دار با قرار نگرفتن در مجالس غیبت و انواع گناهان زبان خود را یک گام پاک تر کرده تا رسیدن به همان نتیجه نهایی که ایجاد نور معرفت بعد از خالی شدن شکم از طعام است فراهم شود.