دلایل پرخاشگری در جوانان از زبان گلزاری

ارسال در اخلاق و اندیشه

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان گفت: پرخاشگری علل مختلفی دارد؛ مسائل جدی از جمله گرما، گرسنگی و بی‌خوابی؛ داروها از جمله الکل و مواد مخدر از جمله شیشه و مشکلات هورمونی از جمله این عوامل است.
به گزارش ایسکانیوز محمود گلزاری که میهمان جمعیت سفیر دانشجویان دانشگاه صنعتی اصفهان بود، به بررسی آسیب‌های اجتماعی با محوریت خشونت‌های اجتماعی پرداخت.

او در بخشی از سخنانش گفت: در کشور ما با اقلیم‌های متفاوت آسیب‌های اجتماعی متعددی نیز وجود دارد. آسیب‌های اجتماعی آسیبی است که از فرد فراتر رفته و جمعیت زیادی را درگیر کرده و به افراد دیگر سرایت می‌کند.
معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان درباره خشم و پرخاشگری گفت: خشم در خود انسان وجود داشته و این خشونت حالتی از بروز خشم است و از نظر روانشناسان خشم یک حالت درونی و طبیعی است ولی اگر این خشم از حدی بیشتر شود پرخاشگری محسوب می‌شود.
گلزاری گفت: پرخاشگری علل مختلفی دارد؛ مسائل جدی از جمله گرما، گرسنگی و بی‌خوابی؛ داروها از جمله الکل و مواد مخدر از جمله شیشه و مشکلات هورمونی از جمله این عوامل است.

به گفته او در سنین جوانی و نوجوانی افکار و پردازش ذهنی در ایجاد خشم و پرخاشگری مؤثر است: افرادی که دارای مهارت‌های فردی کم و اعتماد به نفس پایین هستند دچار این معضل می‌شوند. یکسری افراد نیز انسان‌های خودشیفته بوده و بعضی افراد نیز طوری یاد گرفته‌اند که با خشم کار خود را پیش ببرند. این افراد نیز به گونه‌ای دچار این پرخاشگری می‌شوند.

گلزاری گفت: از ۵ هزار تشکل جوانان که در سال‌های گذشته وجود داشته با این نگاه‌ها به جوانان به ۱۹۷ مورد کاهش پیدا کرده است.

به گفته او رویکرد دولت تدبیر و امید در هفته جوان که از ۶ خرداد شروع می شود، در قالب شعار جوان‌باوری به جوان‌یاوری برگزار خواهد شد: باید باور کنیم که جوانان با کودکان ضعیف، نوجوانان هیجانی و محافظه‌کاران میانسالی تفاوت داشته و باید به عنوان یک نیرو و آینده‌ساز کشور به آنان نگاه کرد.

معاون امور ساماندهی جوانان وزارت ورزش و جوانان با اشاره به اینکه مسائل فرهنگی زیر بنایی‌ترین مسائل مختلف از جمله اقتصادی، سیاسی و اجتماعی است، گفت: به طور مثال داستان فرار مغزها اگر با زمینه فرهنگی نباشد، فرار محسوب می شود و اگر بسترسازی فرهنگی صورت گرفته باشد این مسئله به عنوان یک بازگشت مهاجر مطرح می‌شود.