حضور در شبکه های اجتماعی نیازمند برخورداری از سواد رسانه ای است

ارسال در اخلاق و اندیشه

چندی است که اتحادیه تشکل های قرآنی خمینی شهر با برگزاری نشست ها و کارگاه هایی با موضوعات مختلف به بحث های روز اجتماعی ورود پیدا کرده و سعی دارد به سهم خودش در حل این معضلات گام بردارد. نشستی که دیروز اول اسفند ماه به همت این مرکز قرآنی برگزار شد به موضوع «فرصت ها و تهدیدهای شبکه های اجتماعی تلفن همراه» اختصاص داشت. سید علیرضا آل داوود به عنوان کارشناس رسانه و فضای مجازی سخنان خود را با یک سوال آغاز کرد.
«شبکه های اجتماعی تحت تلفن همراه امروزه برای جامعه ما فرصت است یا تهدید؟» وی در ادامه، حضور در این شبکه ها را به دلیل عدم برخورداری اکثر کاربرها از سواد رسانه ای لازم، غالبا تهدیدی برای جامعه دانست و در تعریف سواد رسانه ای گفت: کسی که وارد این شبکه ها می شود باید از توانایی و قدرت دسترسی، تحلیل، ارزیابی و انتقال اطلاعات و پیام ها برخوردار باشد. آل داوود، از بین رفتن حریم خصوصی و اباحی گری را از جمله تهدیدات حضور در این شبکه ها دانست و افزود: از میان برداشته شدن مرزهای بین محرم و نامحرم و انجام گفتگوی های نامتعارف یکی دیگر از تهدیدات استفاده از این شبکه هاست. سخنران جلسه غالبا به تهدیدات شبکه های اجتماعی پرداخت و فرصت پرداختن به فرصت های این شبکه ها تا پایان جلسه دست نداد و همین ضرورت تداوم این نشست ها را دوچندان می کند چراکه در عصر انفجار اطلاعات دوری گزیدن از حضور در این شبکه ها راه حل مناسبی نمی تواند باشد بلکه هر یک از ما موظفیم با حضور مستمر، موثر و البته مفید در این فضاها به تامین تغذیه سالم همت گماریم و تمام تلاشمان را در میدان مبارزه جنگ نرم برای جذب جوانان و نوجوانان به کار بگیریم.
جلسه مذکور که برخلاف نشست های اینچنینی با حضور آقایان همراه بود و تقریبا نیمی از جمعیت 200 نفری داخل سالن را آقایان به خود اختصاص داده بودند، یک ساعت و نیم به طول انجامید. جلسه ای که علیرغم اهمیت موضوعش چندان نمی توان به ادامه دار بودنش از جانب نهادهای فرهنگی شهر امیدوار بود و مطلوب بود که بحث از مسیر اصلی منحرف نگردد و مدت زمان مذکور تنها به موضوع اصلی جلسه اختصاص یابد اما سخنرانِ نشست در میان صحبت ها گریز هایی به مسائل سیاسی، خانوادگی و مشاوره ای زد. موضوعاتی که پرداختن به هر کدام از آنها به زمان کافی و تخصص لازم نیاز دارد.
به هر روی برگزاری چنین کارگاه ها و نشست هایی از جانب اتحادیه تشکل های قرآنی جای بسی تشکر و تجلیل دارد و از مسوولان این مرکز انتظار می رود که در مسیر پیشرفت و تکامل برنامه های خود اینگونه موارد را نیز مدنظر قرار بدهند.