شمع

ارسال در اخلاق و اندیشه

موضوعی که در چند ساله اخیر در بسیاری از مجالس و محافل حسینی به آن پرداختند، گفتگو ها و یادداشت های زیادی پیرامون آن در رسانه ها منتشر شد و صدا و سیما نیز با ترویج فرهنگ نذر کتاب و به طور کلی به روز کردن نذورات در این چند ساله سعی کرد به سهم خود در این تغییر جهت دادن به افکار عمومی گام بردارد. اگرچه همچنان در این ایام نه تنها در شهر ما که در سراسر کشور اضافه غذاهای نذری به پشت درب خانه ها تبعید می شود و ظروف یکبار مصرف آنها نیز زینت بخش جوی های آب و جدول های کنار خیابان است. ادای نذورات با توجه به مقتضیات زمان مقوله ایست که باید در جامعه نهادینه شود وگرنه همچنان نذورات ما صرف خریدن شمع های نذری و روشن کردن آنها در سقاخانه هایی می شود که همگی مجهز به سیستم برق کشی و روشنایی شده اند! و این در حالیست که همه می دانیم نذر شمع به دورانی برمی گردد که معابر ما خالی از نور و روشنایی بود و روشن کردن راه رفت و آمد مردم با شمع، ارزش به حساب می آمد. یکی از مواردی که می تواند نیاز روز ما را برآورده نماید با توجه به تعدد و تنوع بیماری ها و افزایش روزافزون بیماران و بالا بودن هزینه های درمان، کمک به بیمارانیست که از پس تامین مخارج درمان خود برنمی آیند. به عنوان مثال دکتر عبدالوهاب حسنی، بیماران تحت پوشش خیریه بقیت اله ویژه حمایت از بیماران خاص خمینی شهر را در تمام طول سال به صورت رایگان مورد معاینه و معالجه قرار می دهد.


رییس خیریه بقیه ا... نذر را از جمله اموری می داند که بسته به نیت انسان می تواند جنبه مذهبی، فرهنگی و حتی سیاسی به خود بگیرد زیرا در نذر دو شرط اصلی باید رعایت شود: اول قصد قربت الهی و دوم برتری عقلی و شرعی نذر.


نقش روحانیون به عنوان کارشناسان مورد اعتماد مردم در ترویج این فرهنگ بسیار موثر است. روحانیون باید با روشن کردن شمع دل مردم، آنها را تشویق به انجام اقداماتی کنند که مایه خشنودی و رضایت اهل بیت (ع) باشد چراکه ما وظیفه داریم به گونه ای عمل کنیم که زینت این بزرگواران به حساب بیاییم.