نویسندگان قرآنی شهر

ارسال در اخلاق و اندیشه

حجت الاسلام مرتضی باقریان
حجت الاسلام مرتضی (قربانعلی) باقریان متولد 1317. دوران ابتدایی را در خمینی شهر گذرانید و سپس راهی حوزه علمیه اصفهان شد و از محضر اساتیدی چون ادیب، مشکات و شمس آبادی استفاده کرد. سال 1339 راهی قم شد و از محضر اساتیدی چون گلپایگانی، مشکینی، اراکی، محقق داماد و ... بهره جست.

آثار قرآنی:
•         قرآن و عهدین (در مورد اصالت قرآن و محفوظ ماندن آن از هرگونه تحریف در سال 1351 توسط دفتر تبلیغات نگاشته شده و دو بار تجدید چاپ گردید.)
•         نخستین بشر از دیدگاه قرآن و عترت (در این کتاب نویسنده درصدد است تا اثبات کند نسل کنونی بشر به حضرت آدم و حوا می رسد و به شبهات وارد شده در این باره پاسخ می دهد.)

 علیرضا عصیانی
متولد 1347 است. از سال 63 وارد حوزه علمیه خمینی شهر شد و پس از دو سال راهی قم گردید. تحصیلات حوزوی خود را تا سطح خارج و تحصیلات دانشگاهی خود را تا فوق لیسانس(رشته الهیات گرایش فلسفه کلام) ادامه داد. موضوع کلی کتاب های وی تفسیر موضوعی قرآن است که در هر زمینه به یک موضوع ویژه می پردازد. این سری کتاب ها برای مخاطبان عام نگاشته شده است:
  تربیت دینی از منظر قرآن
 تفسير موضوعي تربيت ديني از منظر قرآن     
 تفسير موضوعي صبر و توكل از منظر قرآن
تفسير موضوعي عبادت، چرا و براي چه كسي؟
تفسير موضوعي گناه و آمرزش از منظر قرآن


دکتر رضا شکرانی (استاد قرآن و حدیث دانشگاه اصفهان)
نام کتاب: درآمدی بر تحلیل ساختارهای نحوی قرآن (مباحث زبان شناسی همگانی (صرف و نحو عربی) در این کتاب مطرح شده است. پیش از این بخش هایی از آن به صورت مقاله پژوهشی به چاپ رسیده است.)
رضا شكراني در سال 1340 هـ.ق در خميني‌شهر متولد شد. وی با شركت در آزمون كارشناسي ارشد، به عنوان نفر اول اين آزمون در رشته علوم قرآن و حديث دانشگاه تهران پذيرفته و در پاييز 1369 با دفاع از پايانه‌نامه خود فارغ‌التحصيل شد و تدريس در دانشگاه را انتخاب نمود. در سال 1385 به عنوان مدیر گروه الهیات دانشگاه اصفهان انتخاب شد که با انتخاب مجدد درسال 1387 این مسوولیت تا بهار 1390 ادامه یافت.
از دكتر شكراني علاوه بر پايان نامه‌ها، مقالاتي در زمينه قرآن ‌پژوهي منتشر شده كه مي‌توان به «زبان قرآن از منظر زبان‌شناسي جديد» و «معنا‌شناسي و برابريابي فارسي مفعول مطلق مخذوف العامل در قرآن»، «بررسي لحن در زيارت عاشورا از ديدگاه قرآن كريم» و... اشاره كرد.

غلامرضا شاه میوه (قاری، استاد و تئوریسین در هنر تلاوت قرآن کریم)
 غلامرضا شاه میوه اصفهانی از قاریان و اساتید بزرگ کشور در هنر تلاوت قرآن و تواشیح می باشد که از دهه 60 تا کنون شاگردان زیادی در جلسات تعلیم و تدریس قرآنی وی، در سطح استان و کشور تربیت و تحویل جامعه قرآنی شده اند. استاد شاه میوه هم اکنون در عرصه های بین المللی مشغول تلاوت قرآن، تواشیح و داوری مسابقات قرآنی است.

نام آثار:
•    پژوهشی در جلوه های موسیقایی هنر تلاوت (اثر حاضر در چهار فصل صوت شناسي، نغمه شناسي، مباني شناسي و سبک شناسي تنظيم يافته است. در فصل اول به عنصر صوت پرداخته، در فصل دوم به بررسي نغمات و در فصل سوم به بررسي مباني يا ضوابطي كه صوت و نغمه با توجه به آنها مورد استفاده قرار مي‌گيرد، پرداخته است. در فصل چهارم، تعريف سبك به عوامل موثر در تمايز سبك‌ها و آشنايي مختصر با چند سبك مهم تلاوت قرآن كريم پرداخته است.)

•        معماری تلاوت

•        سفر به مصر، پایتخت تلاوت (استاد سفری پژوهشی به کشور مصر داشته که ماحصل آن سفر، در کتابی با عنوان «سفر به مصر؛ پایتخت تلاوت» منتشر شده است.)


حجت الاسلام سیدمجتبی میردامادی(امام جمعه موقت اصفهان)
نام آثار قرآنی:
•        تفسیر کلمه طیبه در پنج جلد (ج. ۱. سوره‌های مبارکه حمد و بقره.- ج. ۳. سوره‌های مبارکه مائده و انعام.- ج. ۴. سوره‌های مبارکه اعراف و انفال. ̠ ج. ۵. سوره‌های مبارکه توبه، یونس، هود(


 محمد مهدی شیروی
مجموعه تفسیر معنوی سوره یوسف اثر حجت الاسلام استاد محمد مهدی شیروی خوزانی. این کتاب از انتشارات آستان قدس رضوی بوده و حاوی حدود 8 هزار بیت شعر در قالب مثنوی است.

محمد باقریان‌خوزانی
نام اثر: بازتاب دنیوی اعمال از دیدگاه قرآن
انتشارات قم: موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره)، ‏‫‏۱۳۸۹

حجت الاسلام صفارنژاد
نام اثر: جوان از منظر قرآن کریم (هنوز به چاپ نرسیده است)

ع‍ب‍اس‌ رض‍ایی‌
نام اثر: ب‍ف‍ض‍ی‍ل‍ت‌ ب‍س‍م‌ال‍ل‍ه‌، ی‍ا، ش‍رح‌ اس‍م‌ اع‍ظم‌ ال‍ل‍ه‌