فرهادمسیبی

ارسال در اخلاق و اندیشه


 نام:       فرهاد مسیبی 

متولد:     1351خمینی شهر

 تحصیلات:   لیساس اقتصاد بازرگانی

خواننده


چطور با آواز آشنا شدید؟
صدای خوش در خانواده ما موروثی است، پدرم حسن مسیبی یکی از قدیمی ترین تعزیه خوان های استان اصفهان است و من به واسطه وی از کودکی وارد عرصه تعزیه شدم. در سن 16 سالگی با شنیدن یک تصنیف از استاد شجریان به موسیقی سنتی علاقه پیدا کردم و بعد در سال 1369 با ورود به هنرستان هنرهای زیبای اصفهان در این عرصه ماندگار شدم.


از اساتیدتان بگویید.
در ابتدا استاد رستمیان و بعد از دو سال وقفه چند ماهی نزد استاد افتخاری بودم و پس از وی نزد استاد معمارزاده غفاری ردیف های آوازی استاد دوامی را به پایان رساندم. حدود 8 ماهی نیز در تهران نزد استاد صدیف ردیف های آوازی استاد کسایی، کریمی و ادیب خوانساری را فراگرفتم.

سبک آوازی شما چیست؟
سبک اصفهان نوع گویش و تحریرهایش با سبک تهران متفاوت است. در سبک اصفهان درست ادا کردن کلام در اولویت است، به قول استاد کسایی اول تحلیل و بعد تحریر ولی من سعی کرده ام با تلفیق این دو سبک، سبک خودم را داشته باشم.

از " آه سرد" بگویید.
 این آلبوم بر گرفته شده از شعر نو شاعران معاصر است و با توجه به روند داستان گونه ای که دارد ضمن چرخش در چند دستگاه موسیقی از فضای غم انگیز و تاریک به افقی روشن و امیدواری می رسد. نوع گویش وجای نفس گیریی در شعر نو با شعر کلاسیک متفاوت است و خواننده ممکن است در خواندنش دچار مشکل شود، وزن شعر کلاسیک خود به خود امکان نفس گیری را بیشتر می کند ولی در شعر نو این کار مشکل تر است. در این کار چند بخشی از شعر "سعادت آه"  از مهدی اخوان ثالث همچنین از اشعار سیاوش کسرائی، هوشنگ ابتهاج و فریدون مشیری انتخاب شده است. آقای سعید همتیان که یکی آهنگسازان و نوازندگان خوب خمینی شهری هستند این کار را از قبل ضبط کرده بودند و به من پیشنهاد دادند تا آن را بخوانم. ضبط آلبوم از آذر 91 تا اوایل اردیبهشت 92 به طول انجامید و پس از ا مجوزهای لازم وارد بازار شد. طرح جلد آلبوم هم از خانم آوین فرهادی هنرمند خوب همشهریمان است.

با توجه به فضای موسیقی و شعر آلبوم که از یک فضای سرد به فضای گرم و امیدوارکننده منتهی می شود، ظاهرا به این موضوع در اسم و طرح جلد آلبوم چندان نمود نکرده است، نظر خود را در این مورد بفرمایید.
در مورد اسم آلبوم خیلی بحث کردیم و نهایتا آقای همتیان این اسم را انتخاب کرد و در مورد طرح جلد خانم فرهادی چند طرح زدند و به اتفاق آرا این طرح انتخاب شد.

چرا شعر نو؟
من همیشه به ادبیات علاقه داشتم و آشنایی من با شعر خوب بوده است و در این آلبوم هم آقای سعید بیابانکی خیلی به من کمک کردند حتی چند تا از شعرهایشان را هم به من دادند منتها فضای کار فضایی بود که شعر نو می طلبید.

چرا اخوان ثالث؟
اخوان نوع گویشش با بقیه شاعران متفاوت است او ضمن اینکه در شعرهایش جسور استولی نهایتا دلی نازک و شکننده گی خاصی در کلامش وجود دارد.

آیا فعالیت هنری دیگری هم به جز خوانندگی دارید؟
بله، آن زمان که نزد استاد معمارزاده غفاری بودم استاد تاکید داشتند که یک ساز هم فرا بگیرم بنده ابتدا به مدت 6 ماه کلاس سنتور رفتم و چون علاقه نداشتم به سراغ سه تار رفتم و نزد استاد شریفی و طالب پور و آقای حسینی این ساز را یاد گرفتم. یک ذوقی هم در زمینه شعر دارم، مدتی هم خوشنویسی کار کردم.

آلبوم جدیدی در راه نیست؟  
بله کار دوم من با آهنگسازی آقای همتیان در حال حاضر در مرحله ضبط موسیقی است.

در آلبوم دومتان از شعر چه شاعرانی استفاده کردید؟ آیا از شاعران خمینی شهری هم شعر خوندید؟
از حافظ و سعدی و یکی دو تا از شاعران قدیمی و گمنام همچنین یک شعر از آقای محمد حسین صفاریان که از شاعران خیلی خوب خمینی شهری هستند.

با توجه به موج وسیع آلبوم هایی که چه به صورت زیر زمینی و چه غیر زیرزمینی هر روز راهی بازار می شود و اینکه موسیقی سنتی تا حدودی طرفداران خود را در بین قشر جوان از دست داده است، شما استقبال از آلبوم خود را چگونه ارزیابی می کنید؟
به دلیل نوآوری در شعر و آواز این مجموعه، استقبال در تهران خیلی خوب بوده است. همچنین من تصمیم دارم که در آلبوم بعدی بین سازهای ایرانی و خارجی تلفیقی ایجاد کنم و شعرها به صورت محاوره ای انتخاب شده است. البته در این موضوع هنرمندان مقصرند و این هنرمندان هستند که ذائقه مردم را تعیین می کنند و این که امروزه جوانان به یک موسیقی بی محتوا با اشعار بی معنا رو آورده اند مقصر اصلی اش هنرمندان هستند.

هنرمندان  موسیقی خمینی شهر را می شناسید؟
بله، ما در سال 71 اولین گروه موسیقی شهر را تشکیل دادیم و در کنگره میلاد آفتاب اجرا کردیم و من با اکثر بچه های موسیقی شهر آشنا هستم.

چه پیشنهاداتی برای برطرف کردن مشکلات موسیقی شهر دارید؟
به نظر من نقش شهرداری در این زمینه خیلی پررنگ است مثلا می تواند در پارک ها جاهایی را در نظر بگیرد تا بتوانند هنرمندان هر رشته هنری مثل تئاتر، موسیقی، نقاشی و ... هفته یک روز هنرشان را به نمایش بگذارند و نمونه موفق آن همین کنگره میلاد آفتاب است که بسیاری از شاعران از آنجا گل کردند.

حرف آخر؟
این شهر پر از استعداد است ولی متاسفانه خمینی شهر بستر مناسبی برای عرصه هنر ندارد و ما نیاز شدید به کسانی داریم که از موسیقی شهر حمایت کنند. در پایان امیدوارم این آلبوم رضایت همشهریانم را به دنبال داشته باشد.