حسینیه گاردر

ارسال در اخلاق و اندیشه

نام:                             حسینیه گاردر

 

نشانی:                       خمینی شهرخیابان امام شمالی یا بلوار منتضری جوی گاردر میانی

حسینیه گاردر از حسینیه های قدیمی شهر است که قبل از تخریب و احداث بنای جدید دارای یک ایوان بزرگ به نام تالار در بالای حسینیه و دو ردیف ایوان در دو طرف آن بود که چند ایوان هم در دو سمت درب ورودی بزرگ و چوبی خود داشت. حسینیه در دو طبقه بنا شده بود بجز تالار که طبقه دوم نداشت، پله های ورود به طبقه دوم که ویژه خانم ها بود در دو طرف درب ورودی قرار داشت. حسینیه سر پوشیده نبود و در ایام عزاداری روی آن پوش نصب می شد..
 
 
نکته جالب در مورد این حسینیه این که تالار متعلق به یکی از خانواده های محل بود و ایوان ها نیز هر کدام به خانواده خاصی تعلق داشت که اهل خانواده در آن برای عزاداری جمع می شدند.
این حسینیه در اوایل دهه هشتاد تخریب و چند خانه قدیمی اطراف آن خریداری و به آن اضافه گردید و با یک طرح و نقشه جدید شروع به ساخت گردید که تاکنون چند میلیارد تومان هزینه آن شده است و تقریبا 80 درصد آن کامل شده است.
 حسینیه جدید دارای یک طبقه زیرزمین ویژه پذیرایی ایام محرم و برنامه های دیگر و یک طبقه همکف در دو قسمت خانم ها و آقایان با درب های ورودی مجزا می باشد، کنار طبقه همکف هم محلی برای کتابخانه ساخته شده و در سمت خانم ها هم چند اطاق و سالن برای استفاده های فرهنگی در نظر گرفته شده است. این حسینیه دارای زمینی به مساحت 1700 مترمربع می باشد که 4000 متر مربع در آن ساخت شده است .
 اعضای هیات مدیره خیریه حضرت سجاد که در جوار حسینیه قرار دارد و هیات امنای حسینیه و برخی از معتمدین و مردم محلی امیدوارند در جهت استفاده از امکانات حسینیه برای برنامه های فرهنگی و آموزشی و خانوادگی و نیز تجهیز کتابخانه و سالن های آن بتوانند یک برنامه منظم و کاربردی تدوین نمایند.
با وجود این که هنوز این برنامه ها طراحی و تدوین نشده است حسینیه در طول سال فعال بوده که نمونه های آن عبارتند از:
- برگزاری کلاس های قرآن در ماه مبارک رمضان
- تشکیل جلسات مورد نیاز مدارس در محل حسینیه
- برگزاری برنامه های آموزش خانواده
- استفاده از سالن های حسینیه برای یکسان سازی برگزاری مجالس ختم زنانه و مردانه و دیدار عید از خانواده های عزادار.