صفورا محمدی

ارسال در اخلاق و اندیشه

نام:                   صفورا محمدی

متولد:               1368

حافظ:               کل قرآن کریم

موسسه:         مهدقرآن کریم

رتبه ها:  نفر سوم استان در مسابقات 10 جزء سازمان اوقاف، نفر دوم مسابقات استانی حفظ 15 جزء مهد قرآن، نفر سوم مسابقات سراسری دانشگاه های علوم پزشکی حفظ 10 جزء و...

 

 

شرح:

 از خدا می خواهم مبلّغ خوبی برای قرآن باشم

 

 - حافظ چند جز از قرآنی؟

حافظ کل هستم.

 

- چی شد که تو کلاس حفظ ثبت نام کردی؟

اول دبیرستان بودم که خواهرم حفظ را شروع کرد. آن زمان من خیلی توی این حال و هواها نبودم اما رفتم نشستم سر کلاس، یکی نه یکی می رفتم چون علاقه زیادی نداشتم. یک روز مربی مان گفت: کسانی که فکر می کنند توانایی حفظ ندارند اصلا نیایند کلاس. این حرف خیلی به من برخورد و از آن به بعد آن قدر تلاش کردم که شدم نفر اول مسابقات.

 

 

- به نظرت حفظ قرآن شرایط خاصی را می طلبد؟

انگیزه خیلی خیلی مهم است و همت ما را به جلو می برد، باید صبرت زیاد باشد و خستگی نا پذیر باشی.

 

 

- انگیزه  تو تا آخر همین بود که مبادا فکر کنند نمی توانی؟ یا خودت که بزرگ شدی انگیزه ات هم بزرگ تر شد؟

نه، از یک جایی به بعد احساس کردم به قرآن مدیونم و خیلی از موفقیت هایم به همین انس با قرآن برمی گردد.

 

 

- هیچ وقت شد خسته بشوی، خستگی پشیمانت کند؟

هیچ وقت پشیمان نشدم حتی خیلی وقت ها توی گوشم می خواندند که تا همین جا که حفظ کردی را اگر بتوانی نگهداری ارزش دارد اما من هر چه پیش تر می رفتم تشنه تر می شدم، من حتی چهارشنبه قبل از کنکور هم سر کلاس حاضر شدم علی رغم مخالفت های خانواده ام، آن ها معتقد بودند که آن موقع باید حواسم را فقط جمع کنکورم می کردم.

 

 

- حفظ بلند مدت مثلا 5 ساله راچطور می بینی؟ خسته کننده نیست؟

اگر چه خودِ قرآن آموز دوست دارد زود تمامش کند ولی حفظ تدریجی بهتر در حافظه بلندمدت می ماند.

 

 

- توی مسابقات هم شرکت می کنی؟ رتبه هم کسب کرده ای؟

در مسابقات حفظ 10 جزء اداره اوقاف نفر سوم استان شدم، در مسابقات استانی حفظ 15 جزء مهد قرآن رتبه دوم استان را کسب کردم، در مسابقات 10 جزء دانشگاهی رتبه دوم منطقه و در مسابقات 20 جزء سراسری دانشگاه های علوم پزشکی نفر سوم کشور شدم.

 

 

- جایزه های این مسابقات بماند، دوست داری از خداوند چه جایزه ای بگیری؟

از خدا می خواهم مرا همیشه توی همین راه ثابت قدم نگه دارد و بتوانم مبلّغ خوبی برای قرآن باشم.

 

 

- انس با قرآن برایت چه برکاتی داشته است؟

وقتی توی این مسیر می افتی و احساس می کنی به یک جامعه قرآنی پیوسته ای حواست جمع اعمالت می شود، اعتماد به نفسم هم بیشتر شد ضمن اینکه دوستان خوب و زیادی هم پیدا کردم.

 

 

- موفقیتت را بیشتر مدیون چه کسی هستی؟

نوع رفتار مربی و کلاً مرکز قرآنی به نظرم خیلی اهمیت دارد، اینجا ارتباط عاطفی تنگاتنگی میان مربیان و قرآن آموزان وجو دارد، آن زمان ها که من مجبور بودم بعد از دانشگاه بیایم کلاس و بعضی روزها کلاس رو به پایان بود که می رسیدم مربی ها خیلی راحت با من کنار می آمدند و خودشان بیش از من پیگیر بودند. یکی از ویژگی های مهد قرآن این است که مربی ها زود به زود تغییر می کنند اینطوری چون هر کدام از مربی ها در جوانبی قوی تر هستند قرآن آموز کامل پوشش داده می شود. این را هم بگویم که در قدم اول علاقه به اولین مربی حفظ قرآنم "خانم مرضیه جولایی" مرا به حفظ قرآن علاقمند کرد. البته من حفظ را با جامعه القرآن شروع کردم و مدتی بعد به خاطر اینکه کلاس های مهد قرآن عصرها تشکیل می شد و می توانستم در ایام مدرسه هم به حفظم ادامه بدهم، رفتم آن جا ثبت نام کردم.

 

 

- اگر زمان به عقب برگردد چه راهی را برمی گزینی؟

خیلی زودتر برای حفظ اقدام می کنم، دلم می خواست از کودکی پا توی این راه گذاشته بودم چون به نظرم کسی که از کودکی شروع می کند موفق تر است.

 

 

- کسی هست که بخواهی ازش تشکر کنی؟

اول از همه خدا، پدر و مادرم و بعد "فاطمه" خواهر بزرگم که مرا با حفظ آشنا کرد و "محمد" برادرم که از من حفظ می پرسید، همه مربیانم خانم ها: جولایی، گلی، پرنده، نقدعلی، صفری، بابایی، خسروی و بقیه ای که شاید از قلم افتاده باشند ودوستان خوبم.

 

 

- برای آینده چه تصمیمی داری؟

دلم می خواهد بعد از حفظ وارد مفاهیم قرآن بشوم و اگر نتوانم در رشته تحصیلی خودم ادامه تحصیل بدهم ترجیح می دهم علوم قرآنی بخوانم.

 

 

- بعضی آیات قرآن هست که بیشتر توی ذهن می ماند، آن آیه که توی ذهن تو بیشتر نشسته است کدام است؟

در کل آیاتی که امید بخش باشند را خیلی دوست دارم مثل آیه 115 سوره مبارکه هود: واصبر فان الله لا یضیع اجر المحسنین. وقت هایی هم که بالای سر بیماران بد حال هستم آیات مرگ می آید جلوی چشمم یا خیلی وقت ها که تصمیمی گرفته ام و مردد هستم آیات قرآن به کمکم می آید و مرا راجع به درستی یا نادرستی آن تصمیم آگاه می کند.

 

 

- اوقات فراغتت را صرف چه کاری می کنی؟

در طول سال تحصیلی که خیلی وقت ندارم ولی در کل از همه چیز می زنم اما از قرآن اصلا. شاید خیلی حرف ها هم از گوشه کنار بشنوم اما قرآن اینقدر به انسان ارزش می دهد که حرف های دیگران واقعا برایت بی اهمیت می شود. همانطور که گفتم آن موقع که برای کنکور می خواندم هم به طور مرتب کلاس های حفظم را شرکت می کردم و این به وقتم خیلی برکت می داد و باعث می شد که از فرصت باقیمانده نهایت استفاده را بکنم و الان در دانشگاه اصفهان تحصیل می کنم.تلویزیون هم تماشا می کنم.

 

 

- دنیای ما دنیایی شده است که احساس می کنی خیلی در امان نیستی. چه کار کنیم تا این طوفان ما را با خودش نبرد؟

آیه ای هست در قرآن که می فرماید: یا ایها الذین امنوا علیکم انفسکم... اگر هر کسی حواسش به خودش باشد یعنی خودسازی داشته باشد و در این راه سعی بر ثابت قدمی داشته باشد هیچ کس و هیچ چیز حتی اینترنت و ماهواره هم نمی تواند ضربه ای به او بزند.