برپایی محفل ختم تلاوت نور در مسجد آیت ا... جبل عاملی

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

1محفل ختم تلاوت نور که جمعه 18/6/1390 به همت کانون فرهنگی هنری استاد مطهری(ره) و با همکاری هیئت زنجیرزنان حضرت علی اکبر(ع) خمینی شهر در مسجد آیت الله جبل عاملی بعد از نماز جماعت مغرب و عشا برگزار شد.

 

حجت الاسلام و المسلمین عزت الله حاج هاشمی در این مراسم گفت: طبق روایتی از پیامبر اسلام(ص) کسی که توفیق یک ختم قرآن را پیدا کند، مانند کسیست که خداوند مقام نبوت را در طینتش جاری کرده است. این یعنی قلب من و شما ظرفیت بالایی دارد. ما می توانیم به وسیله ارتباط با معارف قرآن به ارتباطات غیبی دست پیدا کنیم. انس با قرآن حتی خواندن صِرف یا شنیدن آن آثار خاصی دارد. ظرفیت باطن ما را فقط قرآن پر می کند.

استاد حوزه افزود: نگاهمان به قرآن باید عوض شود. قرآن فقط برای خواندن و ثواب بردن نیست. حقیقتاً قرآن باطن را تربیت می کند. قرآن دست باطن ما را می گیرد و به مقصد می رساند.

«حاج هاشمی» با اشاره به شعر اقبال لاهوری گفت: اگر قرآن در دل و جان نشست، جهان بینی انسان عوض می گردد. قرآن جان را دگرگون می کند.

ایشان با اشاره به آیات 77 تا 82 سوره واقعه ادامه داد: قرآن «کریم» است و کلمه کریم هیچ معادلی در هیچ زبانی ندارد. طبق این آیات دید ما نسبت به قرآن باید این گونه باشد که اگر می خواهیم قرآن وارد دل گردد و زندگی را عوض کند باید مطهر و پاک از هر گونه گناه گردیم.

حجت الاسلام و المسلمین عزت الله حاج هاشمی بیان داشت: در خطبه متقین نهج البلاغه یکی از ویژگیهای پرهیزکاران تلاوت قرآن ذکر شده است. البته با رعایت دو نکته؛ یکی اینکه پرهیزکاران قرآن را با حزن و غصه می خوانند، غصه اینکه چرا من هنوز در دنیا ساخته نشده ام، هنوز گناه می کنم، هنوز نتوانسته ام شهوت و غضب خود را کنترل کنم. دوم اینکه پرهیزکاران با خواندن قرآن درد خود را می شناسند و دوای آن را استخراج می کنند. ما نیز باید اینگونه قرآن بخوانیم چون قرآن دارالشفاست.

سپس قاری بین المللی قرآن حاج سید حبیب الله تربتیان صفحات پایانی قرآن را قرائت نمود و به این ترتیب دوره ختم نور به پایان رسید. استاد در ادامه دو صفحه ابتدایی قرآن را تلاوت کرد تا ان شاءالله از شب بعد دور دیگری از تلاوت نور در این مسجد آغاز گردد. این قاری بین المللی بیش از 15 سال است که در این کانون جلسه آموزش صوت و لحن قرآن دارد.

در پایان نیز از افرادی که به صورتهای گوناگون در اجرای این دوره طرح تلاوت نور همکاری کرده بودند، تقدیر و جوایزی اهدا شد.

لازم به ذکر است که طرح تلاوت نور – قرائت دو صفحه از قرآن کریم در هر شب بعد از نماز جماعت مغرب و عشا- در مسجد آیت الله جبل عاملی به همت کانون فرهنگی هنری استاد مطهری(ره) از سال 1379 آغاز گردیده و توسط کانونهای فرهنگی هنری مساجد تقدیر شده است.