کسب سه رتبه برتر توسط جامعه قاریان قرآن خمینی شهر

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

quranسه قاری از جامعه قاریان قرآن کریم خمینی شهر موفق به کسب رتبه در مسابقات قرآن کشوری که توسط اداره اوقاف برگزار می شود، شدند.

مسؤول جامعه قاریان قرآن کریم خمینی شهر ضمن اعلام این خبر تصریح کرد: دیده می شد که جلسات متعددی در شهرستان خمینی شهر برگزار می شود ولی آن خروجی و آن بازدهی که باید داشته باشد و هدفمند وجود نداشت. در سال 1389 با همکاری مؤسسه مهد قرآن کریم خمینی شهر قاریان قرآن شهرستان یک تشکلی با عنوان «جامعه قاریان شهرستان خمینی شهر» تشکیل دادیم. در این تشکل قاریان برتر شهرستان را دعوت شدند تا در این تشکل عضو گردند و جلسات قرآنشان به صورت هماهنگ و سازماندهی تر برپا شود.

 

مهندس «سید علی موسوی زاده» ادامه دادند: در این راستا به این صورت که دو دسته کلاس تشکیل دادیم. یکی مخصوص قاریان برتر شهرستان مانند جلسه آموزش صوت و لحن که شبهای جمعه در مسجد هاشمیه توسط استاد بین المللی قرآن آقای عنایتی مقدم تشکیل می شود و شرکت در این جلسه برای عموم خواهران و برادران آزاد است. دسته دوم کلاسها ویژه قاریان نوآموزیست که سطح قرآنی شان پایینتر است و در این کلاس توسط قاریان برتر شهرستان تحت آموزش قرار می گیرند. با این روش از همان اول کسانی که مبتدی هستند با کسانی که پیشرفت کرده اند، سر یک کلاس نمی نشینند، بلکه مبتدیان ابتدا خود را به سطح بالایی برسانند بعد وارد کلاسهای بالاتر بشوند و این خود انگیزه ای خواهد بود.

ایشان درمورد اهداف این تشکل بیان داشت: از اهداف والای تشکیل این تشکل، آموزش تخصصی صوت و لحن و ترتیل قرآن به روش نوین است. سعی کردیم روشهای سنتی را حذف و ضعفهایی را که در تدریسها دیده می شد، برطرف کنیم. مثلاً معمول است کسی که می خواهد صوت و لحن فراگیرد بایستی ابتدا مراحلی مانند روخوانی و روانخوانی و تجوید را با موفقیت پشت سر بگذارد بعد پا به میدان صوت و لحن بگذارد. در این میان ممکن است شخصی که با شوق و ذوق آمده تا بخواهد سلسله مراتب را بگذراند، کناره بگیرد درحالی که در جامعه قاریان اینگونه نیست و حتی افراد مبتدی هم می توانند وارد این میدان بشوند و در کنار آموزش صوت و لحن سلسله مراتب را هم بگذراند. در این کلاسها یک حس رقابت مثبت به وجود می آید و قاریان هماهنگ شده با هدفی مشترک حرکت می کنند.

وی ادامه داد: از دیگر اهداف این مرکز این است که بتواند در آینده ساماندهی بین قاریان سطح شهرستان انجام دهد که مثلاً اگر کسی برای مراسمی قاری قرآن خواست با تماس به جامعه قاریان به راحتی برنامه ریزی کند. با انواع قاریان با ویژگیهای مختلف آشنا گردند و بتوانند طبق نیاز، از ایشان در محاقل قرآن استفاده کنند.

مهندس «موسوی زاده» اشاره کرد: در کنار این کلاسها، از بین اعضای جامعه قاریان گروههای همخوانی و تواشیح هم تشکیل داده ایم که حائز رتبه هایی هم گشته اند.

مسؤول جامعه قاریان قرآن کریم خمینی شهر درمورد تبلیغات این تشکل توضیح داد: تبلیغات جامعه قاریان نسبت به مراکز دیگر بسیار کم است و این به سیاست این تشکل برمی گردد. مراکز دیگر به دنبال افزایش قرآن پژوهان هستند و انواع کلاسها را در مرکز خود تشکیل می دهند ولی جامعه قاریان به دنبال جذب نخبه های قرآنی شهرستان می باشد و بر آن است که افرادی را وارد سیستم خود کند که واقعاً علاقمند و مستعد هستند. لذا تبلیغات ما بیشتر به صورت حضوریست و از قاریان قرآن در مسابقات دانش آموزی و دانشجویی دعوت کرده ایم. این تشکل به دنبال کیفیت است و سعی دارد که نخبه پروری کند. جامعه قاریان هم مختص شهر خمینی شهر نیست بلکه از حومه شهر مانند کوشک و درچه و حتی از اصفهان در جلسات ما شرکت می کنند.

مهندس «سید علی موسوی زاده» توضیح داد: بالاترین سطح مسابقات قرآن کشور مربوط به سازمان اوقاف می باشد. سال گذشته جامعه قاریان تازه تشکیل شده بود و ما نتوانستیم با عنوان جامعه قاریان در این مسابقات  شرکت کنیم. امسال برای اولین بار اعضایی از جامعه قاریان در این مسابقات شرکت کردند. البته این افراد به عنوان نماینده شهرستان خمینی شهر شرکت کردند و توانستند رتبه های برتری را کسب کنند. امسال در مرحله استانی «علی کاظمی» در رشته اذان مقطع زیر 16 سال توانست رتبه اول را کسب کند که البته او چندی پیش در مسابقات بسیج دانش آموزی موفق به کسب رتبه اول شده بود. «مهدی مهرابی» نیز در رشته اذان مقطع بالای 16 سال رتبه سوم را کسب کرد و همچنین گروه  تواشیح «مِسک» متشکل از اعضای جامعه قاریان به سرپرستی «سجاد هاشمیان» در مقطع بالای 16 سال توانستند با کسب رتبه دوم به مرحله کشوری راه یابند. این نکته حایز اهمیت است که برای اولین بار گروه تواشیحی از خمینی شهر توانست به مرحله کشوری راه یابد. اسامی این گروه عبارتند از سجاد هاشمیان، مسعود صرامی، مهدی حسن پور، محمد امین روشین ضمیر، رسول خدایی، امید تیموری.

مسؤول جامعه قاریان قرآن کریم خمینی شهر در پایان گفت: از مسؤولان شهرستان انتظار داریم با تقدیر و تجلیل از این افراد که حائز رتبه های برتر شده اند و نمایندگان شهرستان محسوب می گردند، تبلیغی برای قرآن به وجود آورند. دوست داریم مسؤولان آنگونه که باید و شاید با ما همکاری بکنند. ان شاءا... این حرکت یعنی تشکیل جامعه قاریان قرآن باعث شود شهرستانهای دیگر هم به این صورت منسجم تر در زمینه صوت و لحن بتوانیم شاهد پیشرفت و ترقی کشور اسلامی باشیم.