بزرگداشت مقام علامه اميني در همايش کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع)

ارسال در اخلاق و اندیشه

 

allameh-aminiکانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) خمینی شهر هر چند ماه یکبار همایشهایی در بزرگداشت علما و دانشمندان مکتب تشیع برگزار می کند كه برگزاری همایش شیخ مفید و همچنین همایش شیخ کلینی از برنامه های قبلی این کانون بوده است.

در همين راستا، در سالروز درگذشت علامه امینی صاحب کتاب شریف «الغدیر»، کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) بزرگداشتی در حسینیه لادره خمینی شهر برگزار کرد.در ابتدای همایش پس از قرائت آیاتی از کلام الله مجید، «احسان جعفری پور» مسؤول کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) خمینی شهر مقاله ای درمورد زندگینامه علامه محمدحسین امینی قرائت كرد.

 

در اين مقاله آمده است:

"عبدالحسین امینی ملقب به علامه امینی در سال ۱۳۲۰ هجری قمری در قریه سرداها از توابع سراب واقع در استان آذربایجان به دنیا آمد. تحصیلات مقدماتی را در تبریز گذراند. در جوانی به نجف رفت و پس از گذراندن مرحلهای از تحصیل دوباره به تبریز بازگشت. بعد از مدتی تدریس و تحقیق در تبریز دوباره به نجف رفت و برای همیشه در آنجا ماند. وی در سال ۱۳۳۵ قمری تألیف کتاب «شهداء الفضیله» را آغاز کرد. در این کتاب زندگی بیش از ۱۰۰ عالم شیعه از قرن ۴ تا ۱۴ ذکر شدهاست. در طول زندگی خویش از اساتیدی بسیاری بهره گرفت مانند سید ابـوالحسـن اصفهانی، میرزا حسین نائینی، شیخ عبد الکریم حائری، شیـخ محمـد حسین کمپانـی اصفهان، سید محمد مولانا، سید مرتضی خسرو شاهی، شیخ حسین، سیـد محمـد فیـروز آبادی، سیـد ابـو تـراب خوانساری. همچنین کتب بسیاری را تألیف کرد ازجمله شهداء الفضیله، تفسیر فاتحه الکتاب، سیرتنا وسنتنا، ثمرات الأسفار، ریاض الأنس، المقاصد العلیة، کامل الزیارات، ،سیـره نبینا، اعلام الانام فـی معرفة الملک، رساله در علـم درایه، رساله در نیت و مهمترین آنها کتاب شریف «الغدیر». این عالم شیعی در ۲۸ ربیع الثانی ۱۳۹۰ هجری قمری برابر با ۱۲ تیر ۱۳۴۹ شمسی در تهران درگذشت و پیکرشریفش در نجف مدفون شد."

محور اصلی این همایش معرفی کتاب «الغدیر» بود که در ادامه مراسم «سید مهدی ابطحی» مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر به وسیله ویدئو پروژکتور به معرفی کامل کتاب «الغدیر» پرداخت.

این کتاب به قلم علامه امینی در ۲۰ جلد به زبان عربی تألیف و تاکنون چند جلد آن به زبان فارسی ترجمه شده است. موضوع عمده کتاب واقعه غدیر خم به روایت اهل تسنن است. نویسنده در این کتاب به ۱۱۰ تن از صحابه و ۸۴ نفر از تابعین پیامبر که حدیث غدیر را رویات کرده اند اشاره میکند. آنگاه ۳۶۰ تن از راویان حدیث غدیر از قرن دوم تا چهاردهم را بر میشمارد. در پایان هم اشعار شاعران مختلف را درباره این موضوع ذکر میکند.

علامه امینی برای تدوین این کتاب به کتابخانههای کشورهای مختلف از جمله عراق، هندوستان، پاکستان، مغرب، مصر و کشورهای دیگر دنیا مسافرت کرد. او خود درباره کتاب چنین گفته: من برای نوشتن الغدیر، ۱۰۰۰۰ کتاب را از بای بسم الله تا تای تمت خواندهام و به ۱۰۰۰۰۰ کتاب مراجعه مکرر داشتم.

مدیرعامل اتحادیه تشکلهای قرآنی خمینی شهر در ادامه همچنین به معرفی نرم افزار جامع الغدیر پرداخت. این نرم افزار محتویاتی دارد از جمله: متن کامل الغدیر به همراه پاورقی و توضیحات، ترجمه کامل الغدیر به زبان فارسی، فهرست موضوعی ، الفبائی ، درختی و  لغوی الغدیر، کتابخانه تخصصی غدیر با موضوع امیرالمومنین و ولایت، خطبه غدیر  (فارسی ، عربی ، انگلیسی، درباره زندگی علامه امینی ، تالیفات و تحقیقات ایشان، سخنرانی پیرامون ولایت ، غدیر و امیرالمومنین از علمای اسلامی، نگار خانه شامل عکس ، کتب خطی ، نماهنگ و کلیپ، به همراه نقشه کامل منطقه غدیر و چگونگی حرکت و مکان توقف و... و موارد دیگر.

پس از آن آقای دکتر ریاحی استاد دانشگاه اصفهان درمورد خمینی شهر و نقش علمای این شهر سخنرانی کرد. وي گفت: خمینی شهر ازجمله شهرهایی است که سادات مانند سادات دیباجی، ابطحی، موسوی و... در آن ساکن و تأثیرگذار بودند.

در این مراسم برخی از اعضای کانون فرهنگی قرآنی صادق آل محمد(ع) خمینی شهر به اجرای تواشیح پرداختند که مورد استقبال حضار واقع گردید.

متأسفانه کمبودجه بودجه فرهنگی قرآنی باعث شده بود آنگونه که باید و شاید درمورد این برنامه ها تبلیغ صورت نگیرد ولی با این وجود استقبال مخصوصاً از طرف خواهران خوب بود.