انحرافات عزاداری ها، آفت دین است

ارسال در اخلاق و اندیشه

شورای فرهنگ عمومی در آستانه تاسوعا و عاشورای حسینی برگزار شد.به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین امام جمعه در این جلسه با اشاره به تهاجم فرهنگی بیگانگان برای تضعیف فرهنگ شیعه وایجاد انحراف آنهارا به سه دسته تقسیم کرد و توضیح داد: در درجه اول باید مساله مرجعیت را جدی بگیریم. شیعه نباید اجازه دهد که هر مدعی بتواند به عنوان مرجع جا بیفتد. مساله دوم مهدویت است. اکنون امریکا سعی دارد خود را به عنوان منجی آخر الزمان مطرح کند و این یک خطر است.

آیت الله رحیمی انحراف عزاداری های امام حسین (ع) را به عنوان سومین محور تخریب شیعه عنوان کرد و افزود: ظهور مداحان منحرف و بیان سخنان خلاف واقع از جانب آنها و خواندن اشعار عزاداری امام حسین (ع) با ترانه های طاغوتی، نمونه هایی از این انحرافات است.

امام جمعه: باید در عین محبت و مدارا قاطعیت نشان داد

رییس شورای فرهنگ عمومی ضمن انتقاد شدید از بدعت های عزاداری سید و سالار شهیدان تصریح کرد: عزاداری لباس نیست که مد برای آن درست می کنند. زنجیر تیغی، کاروان های مختلف یا صحبت های روی منابر که مردم را از اصل دین جدا می کند و این آفت است.

امام جمعه همچنین از ادارات ارشاد و تبلیغات اسلامی خواست که مجالس، سخنرانان و مداحان را زیر نظر بگیرند تا بتوان ضعف ها آن ها را برطرف کرد. آیت الله رحیمی افزود: وقتی رصد انجام شود قطعا مثبت ها هم دیده می شود و خوب ها تشویق می شوند. باید برای منفی و مثبت تدبیر داشته باشیم.

وی بر جلوگیری از طولانی شدن تعزیه ها و عزاداری ها تا نیمه های شب تاکید کرد و افزود: در عین محبت و مدارا باید قاطعیت نشان داد. همچنین تعزیه نباید در وقت نماز برگزار شود. محتویات شعرها و متونی که در این مراسم قرائت می شود نیز نباید خلاف واقع یا موهن باشد.

آیت الله رحیمی همچنین بر لزوم فرهنگسازی برای مدارس به خصوص دبیرستان ها برای جلوگیری از بدعت ها تاکید کرد.

سرپرست فرمانداری: اقدامات ایجابی مقدم به اقدمات سلبی است

سرپرست فرمانداری اقدامات ایجابی را مقدم به اقدمات سلبی خواند و گفت: بخشی از بدعت های داخل شهرستان ناشی از حضور افراد غیربومی است.

مجتبی راعی افزود: این بدعت ها باعث وهن شیعه است و باید این گونه مسائل تبیین شود. باید امامان جماعت  وارد شوند. با معتمدین هم صحبت شده و اقدامات امنیتی هم پیش بینی شده است. این قضایا باید از طرف خود مردم کنترل شود و نباید تصور شود که دولت قصد مقابله با مردم را دارد.

وی تصریح کرد: ما از هر گونه اقدامی در رابطه با عزاداری که موهن نباشد حمایت می کنیم.

راعی وضعیت امنیت و نظم عزاداری های امسال را نسبت به سال های گذشته خوب توصیف کرد و افزود: نیروی انتظامی چایخانه ها را ساماندهی کرده و سپاه نیز برای گردهمایی هیئات مذهبی مکانی پیش بینی نموده است. هیات هایی مثل مهدیه از سخنرانان برتر کشوری دعوت کرده اند. ما باید شعور حسینی را همراه با شور حسینی ایجاد کنیم.

سرپرست فرمانداری با اشاره پوشش بدعت ها در شبکه های اجتماعی توسط برخی ازخبرنگاران خاطرنشان کرد: پوشش این مراسم باعث گسترش آن ها می شود.

راعی اجرای طرح های فرهنگی توسط کمیته فرهنگ شهروندی، انعکاس مراسم با کیفیت و خوب مذهبی، گرفتن فضای تبلیغات از هیئات مساله دار و تشویق هیئات خوب، شناسایی روحانیون تاثیرگذاردر بدعت ها و برگزاری جلسات توجیهی با آنان و برپایی کارگاه های آموزشی در محلات هدف را از جمله کارهای فرهنگی در خصوص مقابله با بدعت ها برشمرد.

شهردار: هیئات را از نظر رعایت نظافت و نظم قضاوت نموده ایم

شهردار با اعلام این که 100 نفر به منظور حفظ نظافت شهری در ایام عزاداری امام حسین (ع) به نیروهای خدمات شهری شهرداری اضافه نموده است افزود: با این کار بعد از ایام عزاداری شهر تمیز می ماند. همچنین سازمان آتش نشانی شهرداری موارد غیر ایمن در این ایام را پیگیری می نماید.

علی اصغر حاج حیدری با اشاره به انتخاب هیات های برتر توسط شهرداری در سنوات گذشته افزود: این کار در ابتدا مورد اعتراض بعضی از هیات ها قرار گرفت که مگر به هیات هم می توان نمره داد. باید عرض کنم که ما در این زمینه وارد بحث محتوا نشدیم و صرفا از لحاظ رعایت نظم و پاکیزگی قضاوت کردیم.

رییس اتحادیه تشکل های اسلامی نیز در این جلسه از برگزاری همایش معارف امام سجاد (ع) در ماه محرم خبر داد.