آتش بیار معرکه نباشیم و شایعات دشمن را ترویج ندهیم

ارسال در اخلاق و اندیشه

ابعاد مختلف حادثه ساختمان پلاسکو و همچنین بحث خشکسالی از جمله مطالب مهمی بود که بخشی از خطبه های نماز جمعه هشتمین روز بهمن ماه را به خود اختصاص داد.
به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین آیت ا... شیخ عباس رحیمی با بیان اینکه در حادثه ساختمان پلاسکو برخی از آتش نشانان و شهروندان مظلومانه به شهادت رسیدند، با آرزوی علوّ درجات برای ایشان گفت: شهرداریهای سراسر کشور حتی این شهر نسبت به ساختمانها و بافت فرسوده اقدام کنند. باید عوامل و علتهای این حادثه تلخ را پیدا کنند. چرا در چنین ساختمانی پیک نیک و کپسول گاز وجود داشت؟ چرا با وجود اخطار شهرداری کسی توجه نکرده؟
استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: در این چند روز دولت و نیروهای شهرداری و باز هم مأموران آتش نشانی زحمت کشیدند. سخت است این همه آوار را با احتیاط جابجا کرد. ظاهراً کار پایان یافت ولی در واقع آغاز راه است. دولت برای خانواده جانباختگان این حادثه و کسبه بیکار شده تصمیماتی گرفته است که امیدواریم این تصمیمات در شعار نماند و در پیچ و خم اداری به فراموشی نیفتد.
نماینده ولی فقیه گوشزد کرد: همین الان هم افرادی دارند از این حادثه سوءاستفاده می کنند. وقتی نخست وزیر اسرائیل اظهار هم دردی می کند و دایه بهتر از مادر شده است، از آن افراد نادان انتظاری نیست که با گفته هایشان زخمی روی زخمها باشند و بخواهند زحمات مسؤولان را زیر سؤال ببرند.
رئیس شورای فرهنگ عمومی شهرستان تأکید کرد: امروزه با وجود شبکه های اجتماعی هر حرکتی در کشور انجام شود، به گونه ای وارونه اش می کنند و خرابش می سازند. دشمن شایعه می سازد، کار مثبت را منفی جلوه می دهد، تقصیرهارا به گردن افراد خاصی می اندازد. مردم باید حواسشان جمع باشد. باید همیشه مخصوصاً در آستانه انتخابات مراقب باشند و بدانند دشمن از هر اتفاق کوچکی، چیزی می سازد. مراقب باشیم آتش بیار معرکه نباشیم و شایعات دشمن را ترویج ندهیم.
خطیب جمعه با توجه به آیات قرآن درمورد بروز مشکلات بالاخص خشکسالی و نباریدن رحمت الهی گفت: خداوند از کسی که گرفتار شده می خواهد زاری و تضرّع کند. اوایل انقلاب تا مشکلی پیش می آمد، مردم به مساجد می رفتند و دعا و زاری می کردند. باید احساس نیاز به خداوند بوجود آید. تا این احساس پیش نیاید، مشکلات حل نمی شود. اگر خشکسالی و کم آبی هست، ضمن اینکه باید صرفه جویی کرد، باید در مساجد مراسم دعا برگزار گردد و برای نزول رحمت الهی دعا شود.
لازم به ذکرست پس از اتمام خطبه های نماز جمعه، تمامی نمازگزاران جهت نزول باران و رفع خشکسالی دست به دعا برداشتند و دعای فرج آقا امام زمان(عج) را زمزمه کردند.