هر شب حدود 2 هزار نفر در عزاداری خانوادگی شرکت کردند

ارسال در اخلاق و اندیشه

وارد دارالقرآن اهلبیت(ع) شدم. سالن بزرگی داشت که مملو از جمعیت بود. آقایان یک طرف، خانم ها هم که مثل همیشه بیشتر بودند یک طرف. قسمتی از سالن هم مخصوص بچه های خردسال و نوجوانان بود. رحل و قرآن ها به صورت ردیفی در سالن چیده شده بود و حضار در مجلس عزاداری قرآنی و خانوادگی نشسته بودند.


مؤسسه مهد قرآن کریم خمینی شهر که تجربه برپایی مراسم جزخوانی خانوادگی «سفره آسمانی» را ماه مبارک رمضان امسال در کارنامه اش ثبت کرده است، این بار با برنامه متنوع و با همان نام «سفره آسمانی» وارد میدان شده است.


این مراسم عزاداری با عزاداری های دیگر که این روزها به وفور در نقاط مختلف شهر برگزار می شود، کاملا متمایز است. عزاداری که شبیه محفل قرآن می ماند و یکی بودن قرآن و اهلبیت(ع) خیلی ملموس است.


مراسم با نماز جماعت مغرب و عشا شروع می شود. تلاوت مجلسی، تواشیح و ابتهال، سخنرانی، پخش کلیپ های تصویری، مداحی، خطابه خوانی، خواندن شعرهای عاشورایی توسط شاعران آیینی شهرستان، سخنرانی کوتاه و در پایان اجرای یکی از پرده های نمایش بیرق عشق از جمله برنامه های این عزاداری خانوادگیست.


مسابقه کتبی هر شب و قرعه کشی از بین حضار و اهدای کتاب ارزشمند نهج البلاغه از دیگر برنامه های این عزاداریست که شب های دهه دوم ماه محرم برگزار شد.
نکته جالب توجه دیگر کوتاه بودن برنامه هاست؛ هر برنامه کمتر از 15 دقیقه طول می کشد و کل برنامه حدود 2 ساعت به طول می انجامد.


به گفته مسؤولان برگزاری این مراسم هر شب بین 1000 تا 2000 نفر از عزاداران و عاشقان قرآن و عترت گرد هم می آیند و هم از سفره قرآن بهره می جویند و هم در عزای سرور و سالار شهیدان و یاران باوفایش می گریند. حتی برخی شب ها مسؤولان شهرستان از جمله نماینده مجلس، اعضای شورای شهر و شهردار هم مهمان برنامه هستند.


گفتنی است ساختمان دارالقرآن اهلبیت(ع) واقع در بلوار شهید منتظری که در حال حاضر طبقه همکفش آماده شده و سه طبقه دیگر آن به زودی آماده بهره برداری خواهد بود توسط بانیان خیر احداث شده و قرار است در اختیار مؤسسه مهد قرآن قرار بگیرد.