مهاجران

ارسال در اخلاق و اندیشه

حفظ کرامت همه انسان ها فارغ از اینکه چه نژاد و ملیت و حتی دین و مذهبی دارند از جمله اصول پذیرفته شده جهانی است همانطور که خدواند در قرآن کریم می فرماید: «ان اکرمکم عنداله اتقاکم» اما همین قانون پذیرفته شده همچنان در بسیاری نقاط دنیا نقض می شود. استفاده از ترکیب «اتباع بیگانه» برای مهاجرانی که از کشورهای اطراف به ویژه افغانستان به ایران آمده اند می تواند از مصادیق این تخدیش کرامت باشد. اگرچه در چند ساله اخیر توجه بیشتر به بعد انسانی آدم ها و همچنین تاکید مسلمانان براشتراکات اسلامی به دلیل تلاش دشمن برای ایجاد تفرقه میان مسلمانان و همچنین توفیق خواهران و برادران افغانستانی در بروز و ظهور استعدادها و شایستگی های خود، نگاه ها به مهاجران افغانستانی را بسیار تغییر داده است و موجب شده تا آنها جایگاه واقعی خود را در میان ما ایرانی ها بازیابند اما تحرکات نادرست و نا به جای برخی رسانه ها همچنان دارد این کرامت را خدشه دار می کند و این در حالیست که این مهاجران در مقاطع مختلف از جمله جنگ تحمیلی حسن نیت خود را به ما ایرانی ها اثبات کرده اند.


البته هیچکدام از این سخنان به این معنی نیست که مهاجرانی که در ایران به سر می برند مجاز باشند از قوانین سربپیچند یا ما موظف باشیم در قبال نقض قوانین و یا ارتکاب به جرم آنها ساکت بنشینیم بلکه همه مهاجران موظفند قوانین مربوطه را که در راس آنها اخذ پروانه اقامت است به درستی به اجرا دربیاورند خصوصا که همین چند روز پیش رییس شورای شهر تهران اخذ عوارض از مهاجران را نیز ضروری دانست و نماینده مردم خمینی شهر در مجلس نیز در تایید این سخن گفت: اخذ عوارض شهری علاوه بر اخذ پروانه اقامت از مهاجران ضروری است زیرا مانند شهروندان ایرانی از انواع خدمات ارائه شده در شهر بهره مند می شوند.


البته به جرات می توان گفت تلاش برای کرامت بخشی به مهاجران افغانستانی و پذیرفتن آنها به عنوان کسانی که تا همین چند سده پیش هموطن ما به حساب می آمده اند در خمینی شهر تا حدود زیادی به بار نشسته است. اجرای نمایش «استرالیا» با موضوع مهاجرت و با بازی هنرمندان افغانستانی، برگزاری نشست کتابخوان در کتابخانه الغدیر به منظور معرفی نویسندگان افغانستانی، برگزاری جلسه قصه گویی برای کودکان و نوجوانان افغانستانی در کتابخانه های شهر، اعزام گروه تواشیح «مسک» به هرات برای اجرا در ماه مبارک رمضان از جمله برنامه هاییست که توسط خمینی شهری ها برای افزایش ارتباطات موثر و تعاملات بین دو ملت افغانستان و ایران برگزار شده است اما علیرغم همه این تلاش ها انتشار حتی یک جمله نادرست می تواند زمینه ساز ایجاد دوباره دیوار بی اعتمادی باشد همانطور که یکی از مسوولان شهرستان اخیرا در اظهار نظری از مهاجران به عنوان«اتباع بیگانه» یاد کرد. محمدکاظم کاظمی، شاعر نام آشنای افغانستانی و چهره محبوبی که اشعارش در کتاب های درسی ایران نیز به چاپ رسیده در گفتگو با پایگاه خبری الف استفاده از ترکیب «اتباع بیگانه» برای مهاجران افغان را مورد انتقاد قرار داد و گفت: آیا ما دو ملت برای هم بیگانه هستیم؟ وی با بیان اینکه ملت های ایران و افغانستان باید نگاه انسانی به یکدیگر را تقویت کرده و بر مشترکات اسلامی تاکید ورزند، افزود: باید با بیگانه€Œستیزی€Œهای غلط و مفرط مقابله شود.