خمینی شهر کم نظیر است

ارسال در اخلاق و اندیشه

چطور می شود هر شب اینجا بیش از هزار نفر روزه دار دور هم جمع بشنوند و کلام خدا را با هم زمزمه کنند و دست هایشان به نور دعا روشن بشود و...
چطور می شود هر شب اینجا این همه آدم نه این همه فرشته گرداگرد این سفره آسمانی بنشینند و...
چطور می شود که دل هایشان پر از خدا بشود و...
چطور می شود که خدا اینجا دیده می شود...
چطور می شود...
همین می شود که این مجری جوان اما پر سابقه شبکه قرآن که یک شب میهمان این سفره شده می گوید: همه جا رفته ام اما خمینی شهر یک چیز دیگر است.
مهدی صفری برنامه ساز، نویسنده، مجری و تهیه کننده برنامه های مختلف صدا و سیما در زمینه معارف و قرآن است. آنها که مشتری شبکه قرآن و رادیو قرآنند این گوینده را خوب می شناسند.
در حاشیه برنامه سفره های آسمانی در 24 امین روز از ماه مبارک رمضان گفتگویی با وی انجام دادیم که می خوانید:

مهدی صفری را برایمان معرفی کنید.
متولد سال 1360 شهر تهران هستم. از دوران مدرسه در امر قرائت و حفظ قرآن فعالیت داشتم. تحصیلاتم را در دو رشته مهندسی پزشکی و رشته علوم قرآن و حدیث تا مقطع کارشناسی ارشد ادامه دادم. حدود 15 سال است در برنامه های مختلف صدا و سیما در زمینه های معارف و قرآن به کار نویسندگی، تهیه کنندگی، برنامه سازی و مجری گری می پردازم.

 

کدام برنامه ها؟
خیلی از برنامه های قرآنی شبکه قرآن یا رادیو قرآن مثلا تهیه کنندگی طرح رادیویی «1449» یا برنامه «اسرا» در شبکه قرآن سیما یا برنامه «والشمس» یا «بشری» در رادیو قرآن و...

 

چه شد که گذارتان به صدا و سیما افتاد؟
حدود 15 سال پیش سازمان صدا و سیما فراخوان داد. چند هزار نفر آزمون کتبی دادیم. بعد از آن آزمون شفاهی و مصاحبه و من با موفقیت آنها را گذراندم. در مرحله آخر در کمیته تخصصی مصاحبه دادم و در پایان گفتند به درد برنامه سازی و تهیه کنندگی می خوری.

 

چطور  سر از مجری گری درآوردید؟
قبل از این چه در مدرسه چه در مسجد محل برنامه اجرا می کردم. یک روز مجری برنامه ای که تهیه کنندگی اش بر عهده ام بود، نیامد مجری نیامد و به ناچار خودم مجری گری کردم و شدم مجری.

 

از سختی کار اجرا بگویید.
صبح مردم دنبال هیجان صبحگاهی هستند و رادیو گوش می دهند که به آنان انرژی دهد و این درحالی است که خود مجری هم تازه از خواب بیدار شده و باید تمام تلاش خود را انجام دهد تا این امر را محقق سازد. کار دشواریست مخصوصا وقتی که رقبای دیگر هم دنبال همین کارند اما با این تفاوت که در شبکه های دیگر این اتفاق با موسیقی های تند همراه می شود ولی برنامه های معارفی صبحگاهی از این نظر محدودیت دارند.

 

این خلا را چطور جبران می کنید؟
درست است که مردم صبح دنبال نشاط و هیجان صبحگاهی هستند اما دوست دارند هم نشاط پیدا کنند هم چند کلمه حرف حساب هم بشنوند. سعی کرده ایم برنامه صبحگاهی «والشمس» رادیو قرآن را این گونه ارائه دهیم و الان خدا را شکر سال سوم تولیدش است. برخی مخاطبان این برنامه اصلا اهل قرآن و معارف نبوده اند ولی به خاطر نشاط صبحگاهی همراه با محتوا، طرفدار رادیو قرآن شده اند.

 

خمینی شهر را در یک جمله تعریف کنید.
قبلا به اصفهان سفر کرده بودم اما به خمینی شهر نه. به اقتضای شغلم فعالیت های شهرهای مختلف را دیده ام اما خمینی شهر اگر نگویم بی نظیر ولی کم نظیر است. نیروهای قرآنی بسیار هوشمندانه و بارغبت برنامه ریزی کرده اند و موفق بوده اند. از کم نظیرترین محافل جزخوانی همین «سفره آسمانی» است.

 

توصیه تان به مراکز قرآنی؟
باید مراکز قرآنی هم بُعد تبلیغاتی و اطلاع رسانی را بیشتر کنند و هم اینکه خدمات قرآنی را عمومی نمایند نه فقط مخصوص طیف خاص. باید تمامی افراد را درگیر کنیم نه فقط مسجدی ها و قرآنی ها را. باید جلسه تلاوت قرآن عمومی داشته باشیم نه فقط آموزش قرآن. قرآن را به کف جامعه منتقل کنیم. هدف باید تمام مردم خمینی شهر باشند.

 

تک بعدی بودن آسیب است؟
بله. باید از روش های جدید استفاده کرد. مؤسسه قرآنی مثل مهد قرآن خمینی شهر باید امکانی فراهم کند که یک فرد وقتی وارد مجموعه شد اگر از فلان برنامه خوشش نیامد، برنامه دیگری برای او وجود داشته باشد که علاقه اش را برطرف سازد. تک بعدی نباشد و به قول معروف انواع و اقسام ذائقه ها را پوشش دهد. مثلا تاکسی سرویس مهدیار که ایده جالبیست باید از سطح سرویس مدارس خارج شود و در سطح شهر گسترش یابد. از آن طریق می توان افراد را با مؤسسه مهد قرآن مرتبط ساخت.
دیگر اینکه هر کس وارد این حوزه می شود به او می گوییم حتما باید مراحل آموزش قرآن را بگذرانی درحالی که هر فرد را باید به زبان خودش با قرآن مانوس کرد. یکی با کلاس قرآن، یکی با اذان، یکی با باشگاه ورزشی، یکی با سرویس مدارس و...

 

ما را به یک خاطره مهمان کنید.
در پمپ بنزین بودم. دقت کردم خانواده ثروتمندی داخل خودرو رادیو قرآن گوش می دادند در حالی که با ظاهرشان تناسب نداشت. این برای من دو معنی در بر داشت یکی اینکه معلوم می شود مردم دنبال محتوا هستند. دیگر اینکه از روی ظاهر نباید قضاوت کرد.
مردم تشنه کار نو و محتوایی هستند. اگر این کار را من به عنوان شخص مذهبی ارائه دادم، جذب من می شوند و گرنه جذب کار دیگر می شود. در نظر سنجی های مختلف رادیو قرآن جزو پرمخاطب ترین ها بوده است.

 

در زندگی به چه چیز افتخار می کنید؟
افتخارم این است که هنوز جلسه قرآن هفتگی خود را دوشنبه ها در مسجد میدان ونک تهران ادامه می دهم.

 

آخرین حرف؟
اصلا مهم نیست که در رادیو و تلویزیون باشی، دیده بشوی یا نه، مهم این است که کار را خالص و برای رضای خدا انجام دهی آن موقع اثرگذاری اش هم مضاعف می شود.