دلایل یک نوبته شدن مدارس

ارسال در خبر و گزارش

madinehدر آستانه آماده شدن دانش آموزان برای سال تحصیلی جدید و همچنین لازم الاجرا بودن طرح یک نوبته شدن مدارس در سراسر کشور که با توجه به کمبود فضاهای آموزشی در بعضی نقاط شهرستان باعث بروز نگرانی هایی شده است، گفتگویی را با سید علی مدینه رییس اداره آموزش و پرورش ترتیب دادیم

تا ضمن ارائه توضیحات لازم برای این طرح، از برنامه های مدیریتی شان در سال تحصیلی جدید نیز مطلع شویم.متن اين گفتگو را مي خوانيد.

 

 

- در مورد طرح مدارس موفق توضیح می دهید؟

طرح مدارس موفق طرحي ملي است كه هر ساله در سراسر كشور جهت گزينش مدارس موفق در زمينه هاي آموزشي و پرورشي انجام مي گيرد و مدارس در اين زمينه در سطح استان و كشور با یكديگر به رقابت مي پردازند.

- خمینی شهر هم مدرسه موفق داشته است؟

بله، شهرستان خميني شهر يكي از مناطق بسيار كوشا در اين زمينه است كه هر ساله نمايندگان متعددي در ميان مدارس موفق استاني دارد و امسال نیز در ارزيابي های انجام شده 5 مدرسه از مدارش شهرستان موفق به كسب رتبه استاني و منطقه ای شدند.

- این مدارس را نام می برید؟

دبستان دخترانه ادب به مدیریت خانم اکرم محمدشریفی، مدرسه راهنمایی دخترانه شاهد 4 به مدیریت خانم فاطمه تقی زاده، دبیرستان دخترانه دهخدا به مدیریت خانم زهره نشاسته ریز، هنرستان فنی حرفه ای امیرکبیر به مدیریت خانم زهرا شکرگو از مدارس موفق استانی و دبیرستان پسرانه امین به مدیریت آقای عبدالرسول شکرانی مدرسه موفق منطقه ای می باشد.

- مدارس استثنایی خمینی شهر هم رتبه ای کسب کرده اند؟

هرساله درميان مدارس استثنايي استان اصفهان مسابقات هنري- ادبي برگزار مي گردد كه در سال جاري چند تا از مدارس استثنايي  خميني شهر شامل : گوهر دانش، رسالت 2، كوشش و توفيق موفق به كسب عناوين متعددي در اين زمينه گرديدند.

- معلمان شهرستان چطور؟ رتبه کسب کرده اند؟

بله، ما 22 معلم نمونه استانی داشتیم.

- طرح ها و برنامه هایتان برای سال تحصیلی جدید چیست؟

افزايش مدارس موفق، ارتقاي سطح آموزشي و علمي شهرستان، اجراي طرح عدالت آموزشي، آغاز به كار معاونت پژوهشي، حفظ و ارج نهادن زحمات مديران گذشته شهرستان و پیشرفت در این زمینه، رشد شاخص های مثبت و كاهش شاخص هاي منفي، ارتقا جايگاه ويژه علمي و آموزشي با توجه به پتانسیل بالای علمی و پژوهشی در میان فرهنگیان و دانش آموزان خمینی شهر و همچنین از آن جا که حفظ حرمت فرهنگيان و انسان ها براي من خيلي مهم است، ارتقاي روابط انساني بين معلم و دانش آموز.

- طرح عدالت آموزشی چیست؟

به منظور جلوگيری از افت تحصيلی دانش آموزان برنامه عدالت آموزشي ويژه ای را در شهرستان در دستور كار خود داريم، در اين طرح سعي ما بر اين است كه با برنامه ريزي در حوزه هاي مختلف آموزشي و مدارس جديد و جلب كمك هاي مردمي در پايان هر سال تحصيلي رتبه و جايگاه تحصيلي شهرستان نسبت به سال قبل افزايش يافته باشد.

- در مورد طرح یک نوبته شدن مدارس توضیح می دهید؟

یکی از موضوعاتي كه وزارت آموزش و پرورش براي تحول بنيادين پيگيري کرد تعطيلي روز پنج شنبه مدارس ابتدايي بود كه اجرایی شد. دستور العمل جديد يك نوبته شدن مدارس نيز که در دستور كار وزارت خانه قرار گرفته به عنوان یک طرح ملي محسوب مي شود و باید اجرا شود.

- با توجه به کمبود فضای آموزشی در برخی مناطق خمینی شهر، این طرح در شهر ما هم قابل اجراست؟

اگرچه ما به دليل كمبود فضای آموزشی و عدم ساخت مدارس جديد در چند سال گذشته در شهرستان با مشكل روبرو هستيم ولی با این وجود ما نيز با همكاري كليه پرسنل و فرهنگيان اجرای اين طرح را در شهرستان خميني شهر در دستور كار خود داریم و با اجراي يك طرح مطالعاتي و كارشناسي پی برده ایم که 80 درصد مشكلات شهرستان در نحوه اجراي اين طرح حل شده است، بنابراین تلاش خواهيم كرد در مناطق پر جمعيتي كه برای اجرای طرح یک نوبته شدن با کمبود مدارس مواجهیم را در آينده مرتفع نماييم و در نهایت 20 درصد مدارس ما در خميني شهر بالاجبار دو نوبته خواهد ماند که انشاالله با جلب نظر خيرين مدرسه ساز براي حمايت از ساخت مدارس جديد در خميني شهر اقدام خواهیم کرد و معتقدیم که مشكلات آموزش و پروش همیشه با كمك خيرين شهرستان قابل حل بوده است. این را هم اضافه کنم که ما امسال در مدارس جابجايي محدودی خواهيم داشت.

- فکر می کنید این طرح چه مزایایی داشته باشد؟

طرح يك نوبته كردن مدارس که يكي از طرح هاي مهم و کارآمد وزارتخانه در بالا بردن سطح آموزشي دانش آموزان است داراي فوائد زيادي است كه از جمله مي توان به استاندارد نبودن مدارس دو نوبته، بالا رفتن كارایی و تكثير فعاليت علمي و توان بیشتر معلمين و دانش آموزان در نوبت صبح و بروز مشكلات آموزشي در نوبت بعد از ظهر اشاره كرد. همچنین با اجراي طرح يك نوبته كردن مدارس و آزادسازي نوبت بعدازظهر، امكان افزايش فعاليت هاي فوق برنامه و قرآني در مدارس شهرستان افزايش مي يابد و همچنین موجب افزايش ارتباط دانش آموزان با والدين شده و در نتیجه افت تحصيلي دانش آموزان پیشگیری می کند. در نهایت اميدواريم با اجراي اين طرح  گامی در جهت يكسان سازي و منسجم سازي مدارس شهرستان برداریم.

- گویا اجرای این طرح نگرانی هایی را برای والدین ایجاد کرده، درست است؟

والدین ما هیچ گونه دغدغه ای نداشته باشند، اين طرح موجب افزايش نشاط و رغبت دانش آموز به يادگيري و فعاليت علمی خواهد شد به علاوه اینکه در فصل سرما تعطیلی نوبت بعدازظهر به بعد از غروب آفتاب می کشید که خودش باعث بروز مشکلات و نگرانی هایی می شد و با اجرای این طرح دانش آموزان حداكثر تا ساعت يك بعدازظهر در منازل خود هستند.

- بالاخره مشکل کمبود مدرسه در منظریه را چه می کنید؟

ما در شهرك منظريه مشكل زمين نداريم و در تامين هزينه ساخت اين مدارس با مشكل روبرو هستيم که رفع آن نياز به حمايت همه جانبه مسوولين نوسازي استان،  مسولين شهرستان و مشاركت خيرين و كمك هاي مردمي دارد، ما انتظار داريم خيرين در حل مشكل اين منطقه و رفع نياز دانش آموزان به ما كمك كنند در غير این صورت شاهد تداوم اين کمبودها خواهیم بود.

-  ظاهرا این مشکل با آماده سازی مسکن مهر مضاعف خواهد شد، درست است؟

بله و ما در حال حاضر هيچ گونه امكان فعاليت عملياتي براي رفع اين مشكل نداريم.

 

- کار هنرستان درچه که تحت مالکیت خصوصی بود به کجا رسید؟

پیگیر هستیم که بتوانیم با همکاری فرماندار و مسوولین استان این مشکل را حل کنیم و همين جا اعلام مي كنم مردم شهردرچه هيچ گونه دغدغه در اين رابطه نداشته باشد. سعي ما اين است كه با تحويل زمين معوض از تخليه و تخريب اين هنرستان 400  نفري جلوگيري كنيم  و قطعاً اين مشکل حل خواهد شد.

- از مدارس تیزهوشان بگویید؟

‌با تلاش مديران گذشته شهرستان مجوز فعاليت دو مدرسه تيزهوشان دخترانه و استعدادهای درخشان پسرانه ويژه دانش آموزان نخبه صادر شد و از سال تحصيلي جديد راه اندازي خواهد شد. دانش آموزان نخبه در صورت تمایل پس از موفقیت در امتحان ورودي در اين مدرسه مشغول به تحصيل خواهند شد و اين در حالي است كه امتياز اين گونه مدارس در گذشته منحصر به شهرهای اصفهان و كاشان بود که با پيگيري و تلاش مديران گذشته و حمايت ما و با وجود كمبود فضای آموزشی در شهرستان و تحت فشاربودن از نظر كمبود امكانات این دو مرکز راه اندازي شد.

- وجود اینگونه مدارس باعث ایجاد تبعیض بین دانش آموزان نمی شود؟

ديدگاه ما اين است که در مجموعه آموزشي مان كليه دانش آموزان اعم ازنخبه، معمولی و ضعیف مورد حمايت قرار بگیرند و درهمين رابطه  با راه اندازی این دو مرکز امكان رقابت مثبت بين دانش آموزان نخبه را فراهم خواهيم كرد. به علاوه لازم است ما نيز در مجامع علمي حرفي براي گفتن داشته باشيم. رتبه های دو رقمی و تک رقمی کنکور هم در شهرستان باید افزایش یابد.

- اگر با معلمان و دانش آموزان حرفی دارید در پايان بگوئيد.

از همه فرهنگيان می خواهم تا با همدلي و همفكري هر چه بيشتر  و افزايش تعامل و ارتباط با مديريت آموزش و پرورش با مدارس گامی در جهت تعالی جایگاه علمی شهرستان بردارند و به دانش آموزان عزیز نیز این مژده را بدهم که با راه اندازي معاونت پژوهشي شهرستان در سال تحصيلي جديد برنامه هاي علمي و پژوهشي خوبی خواهيم داشت.