يك گروه ويژه از صدا و سيما مي فرستم خميني شهر

ارسال در خبر و گزارش

kalbasikalbasi--3وارد اتاق مدیرکل که می شوی، یک ال سی دی 60-50 اینچی را می بینی که برنامه کودک شبکه اصفهان را پخش می کند. مهندس کلباسی هر از گاهی نیم نگاهی به تلویزیون می اندازد تا ببیند سازمان عریض و طویلش با حدود 800 نیرو چه می فرستد به خانه های مردم. 9 تایی کنترل هم روی میزش به چشم می خورد. خودش می گوید: «فیلم هایی که می آورند تا درباره اش نظر بدهم هرکدامش روی یک چیزی است؛ سی دی، دی وی دی، ... ما هم انواع دستگاه های پخش کننده را گذاشته ایم تا هر برنامه ای برایمان آوردند یک نگاهی بیندازیم.»

مهندس کلباسی شاید خبر نداشت که ما مدتهاست که فرستنده اش را زیر ذره بین گذاشته ایم و داریم شبکه اش را رصد می کنیم. او برخلاف اکثر مدیران ما، پیچیده نیست، معایب ارگانش را می پذیرد و حتی می گوید ارگانش یک میلیون ایراد دارد. از ظرفیت پایین مدیران استان انتقاد می کند، از بودجه انتقاد می کند و خیلی دیگر از مسائل را می گوید و حتي از خبرنگار محلي صدا و سيما در شهرستان هم انتقاد مي كند. البته بعضی جاها تاکید می کند فلان حرف را ننویسید دردسر می شود و ما هم امانت داری مي كنيم.

مجموع مصاحبه نشان می دهد بخشی از مشکل دیده نشدن خمینی شهر در صداوسیما مربوط به اصفهان است و البته بخشی هم به خود خمینی شهر و ارتباطات ضعیفش با صداوسیما برمی گردد. به قول کلباسی: «وقتی به ما خبر نمی دهید ما که علم غیب نداریم بفهمیم در خمینی شهر فلان خبر و سوژه هست. بقیه شهرها مرتب با ما نامه نگاری می کنند شما هم موضوعاتتان را به ما اطلاع رسانی کنید.» البته شاید او نمی داند در شهر ما هم نامه نگاری با اصفهان و تهران بسیار است اما نه برای این موضوعات بی اهمیت! برای زیرآب زنی و ....

امروزه در دنیای ارتباطات خیلی مهم است که نام هر جامعه ای چگونه در اذهان تداعی شود، مثبت؟ منفی؟ گمنام؟ مهم است که توانایی ها و پتانسیل های هر شهری تا چه اندازه معرفی شده باشد. همین ها بر خیلی از مسائل تاثیر می گذارد؛ ورود سرمایه گذار، ورود مدیران قوی، حس اعتماد به نفس شهروندان، همگرایی و....

مهندس كلباسي تنها با يك تماس ساده، خبرنگار فرصت را پذيرفت تا شنونده انتقادات باشد، و با سعه صدر و گرمي، با فرصت برخورد كرد.

متن اين گفتگوي چهره به چهره را با هم می خوانیم.

 

- به عنوان اولین سوال بفرمایید هدف از تاسیس شبکه های استانی چیست؟ شبکه های مراکز استانی چه رسالتی را دنبال می کنند؟

شبکه های استانی اهداف زیادی را دنبال می کند، یکی از اهدافش معرفی چهره های دانشمند، هنرمند و نخبه در استان و سطح ملی است. معرفی فرهنگ بومی، پرداختن به فرصت ها و تهدیدهایی که در استان وجود دارد، مطرح شدن مشکلات استان و پاسخگویی مسوولان استان در برابر سوالاتی که مردم استان دارند و همینطور ساختن فیلم و سریال با موضوعات بومی از دیگر وظایف مراکز صداوسیمای استان است.

 

- مسائل و موضوعات کل استان یا فقط مرکز استان؟

کل استان.

 

- در جلسه ای که اخیرا مسوولان خمینی شهر با شما داشتند تاکید کردید با توجه به شناختی که از خمینی شهر دارید ظرفیت ها و توانایی های خمینی شهر به درستی برای مردم استان و کشور معرفی نشده است. این مساله را باز می کنید؟

خمینی شهر چهره های درخشان علمی، فقهی، اقتصادی دارد. آمار خیرین شاخص این شهرستان خیلی بالاست و واقعا اگر روی این موضوعات سرمایه گذاری شود و این ها را معرفی کنیم خیلی موثر خواهد بود.

 

- به نظر شما چه ارگانی باید این ظرفیت های مطرح خمینی شهر را معرفی کند؟

الان خود ما خیلی دنبال هستیم که این ها را مطرح کنیم. در همین اصفهان در مورد بیش از 200 نفر از هنرمندان استان فیلم ساختیم و از شبکه اصفهان و شبکه های سراسری پخش کردیم، باز هم خیلی ظرفیت داریم و مثلاً علمای استان خوب معرفی نشدند. در مورد خمینی شهر هم جای کار زیادی وجود دارد، خمینی شهر بزرگانی مانند فیض الاسلام شارح نهج البلاغه، فیاض، مشکات، جبل عاملی و غیره دارد که باید معرفی بشوند. خمینی شهر در زمینه اقتصادی هم افراد موفقی دارد مثلا در زمینه سنگبری و این ها کسانی بوده اند که از صفر شروع کرده و الان موفق هستند، برخی شان هم جزو خیرین مطرح استان و کشورند.

 

- صحبت های شما نشان می دهد که به خوبی به مسائل خمینی شهر و ویژگی هایش آشنایید. 15 سال از زمان تاسیس شبکه اصفهان می گذرد، دلیل خاصی وجود داشته که در این سال ها به ظرفیت های خمینی شهر پرداخته نشده است؟

باید دست به دست هم بدهیم و با هم کار کنیم. البته ساختن فیلم و سریال و مستند هزینه های خیلی زیادی دارد، متاسفانه شبکه های استانی دارای بودجه قوی نیستند، انتظاری هم که سازمان صداوسیما از دولت دارد این است که توسط ارگان های استان به شبکه های استانی کمک شود. خیلی جاها هم قید شده کمک کنند مثلا برای گسترش فرستنده ها گفتند تمام شهرستان ها باید مشارکت کنند. در بحث دیجیتال سازی قید شده که فرماندار شهرستان باید پول بدهد. الان مختار را کسی نمی شناخت ولی با سریالی که ساخته شد ببینید چقدر معرفی شد. خب این کارها هزینه های میلیاردی دارد. در ایران هم پخش برنامه ها مجانی است. در همه دنیا، صداوسیما به صورت کارتی عمل می شود و هزینه های بالایی را از بینندگان دریافت می کنند. در ایران تنها راه درآمد صداوسیما آگهی است که پول آن را هم به شبکه های استانی نمی دهند یعنی تهران مستقیما قرارداد می بندند و تمام درآمدش را هم تهران می گیرد. فقط به ما یک نوار می دهند و می گویند پخش کن.

 

- شما تاکید دارید که خمینی شهر پتانسیل های زیادی دارد که معرفی نشده، صداو سیما هم باید این ها را معرفی کند اما مشکل بودجه دارید. ساخت فیلم و برنامه مستند یکی از ابزارهای معرفی توانمندی هاست که هزینه بردار و البته بسیار موثر هم هست ولی به صورت مشخص گزارش خبری یا خبر که هزینه چندانی ندارد.

الان ما با شهرداری اصفهان قرارداد بسته ایم و یک سری گزارش برای آن ها تولید و پخش می کنیم خود آن ها هم هزینه های این گزارش را می دهند، شاید یک مقدار اضافه تر هم بدهند. ولی هزینه های همین گزارش هم خیلی بالاست. الان یک فوتبال که می خواهیم پخش کنیم باید 80 نفر نیرو اعزام کنیم. تهیه یک مستند خوب هم گاهی دقیقه ای 250 هزار تومان هزینه می برد. الان هم مشکل ما هزینه های بالای این برنامه هاست.

 

- گزارش خبری که هزینه چندانی ندارد.

گزارش های خبری که همین الان هم پخش می شود. الان در سالروز وفات بزرگان گزارش خبری پیرامون ایشان پخش می شود.

 

- ما در 8 روز گذشته به طور کامل برنامه های شبکه 5 را 24 ساعته رصد و دقیقه به دقیقه یادداشت کردیم. سهم خمینی شهر در این 8 روز تنها 40 ثانیه بوده است یعنی به طور متوسط روزی 5 ثانیه. نمی خواهم با شهرستان های دیگر مقایسه کنم که بحث آن مفصل خواهد شد. به صورت مشخص در دیدارتان با مسوولان خمینی شهر شما تاکید کردید که نگاه مسوولان صداوسیما به خمینی شهر ویژه است. حالا که نگاه تان ویژه است نتیجه اش می شود 40 ثانيه در 8 روز، اگر نگاه ویژه نبود چه می شد؟!

شما دید منفی دارید، صدا و سیما که خرما و برنج تقسیم نمی کند که سهم بدهیم. وقتی یک فیلم قشنگ پخش می شود همه شهرستان ها استفاده می کنند. این نگاه فرهنگی نیست. ما یک خبرنگار خمینی شهری در شهر گذاشته ایم و هر خبر مهمی که در خمینی شهر اتفاق بیفتد خبرنگار می فرستد و بلااستثنا هر چه بفرستد همه اش پخش می شود، مگر اینکه ماهیت خبری نداشته باشد. ما قوانینی داریم که مثلا می گوید کلنگ زنی را پخش نکنید چون توقع ایجاد می کند. اگر این قوانین اجرا شود بلااستثنا خبرهای ارسالی از خمینی شهر پخش می شود. حالا اگر خبری در خمینی شهر نبوده که پخش شود من که نمی توانم آنجا خبرسازی کنم. مثلا در زمانی که دیگران، همه خمینی شهری ها را متهم به قمه زنی می کنند، ما بین غدیر تا عاشورا سه تا برنامه مستقیم پخش می کنیم؛ نمایش غدیر، شیرخوارگان و برنامه صبح تاسوعا که همه شهرستان ها انتظار داشتند مراسم آن ها را پخش کنیم. خمینی شهر هم شهری نبود که در زمینه تجمع هیئات سابقه دار باشد، با پخش ما سابقه دار می شود. در شهری مثل آران و بیدگل دسته جات بسیار بزرگی جمع می شوند و به ما التماس می کنند و ما هم می رویم ضبط و پخش می کنیم. از طرفی تمام سخنرانی هایی که در مهدیه خمینی شهر برگزار شد را ضبط و پخش کردیم. به این می گویند پخش برنامه نه اینکه 8 روز بنشینیم برنامه های صداوسیما را ببینیم. وقتی اتفاقی در خمینی شهر نیفتاده من بیایم خبرسازی کنم؟ گاهی روزنامه کیهان یک خبر در مورد اصفهان ندارد. من می توانم بگویم سهم ما از کیهان کجاست؟

 

- شما به صورت همزمان چند موضوع را مطرح کردید که جای تامل دارد. خمینی شهر، شهر بدون خبری نیست، بنده یک لیست نوشتم از اتفاقات و سوژه هایی که در خمینی شهر وجود داشت و دارد و شما می توانستید پخش کنید ولی اصلا به آن ها پرداخته نشد حالا اين حرف شما يعني اينكه اين سهم ناچيز، بخشي هم به ضعف نمايندگي صدا و سيما در خميني شهر و خبرنگار آن برمي گردد كه مي توانيد مشكل را حل كنيد. این بحث سهم هم که عرض کردم بر مبنای تعریف خود شما از رسالت صدا و سیمای استان است، مگر نگفتید صدا و سیما موظف است به مسائل کل استان بپردازد؟ حالا اگر با کلمه سهم مشکل دارید به جایش می گوییم جایگاه خمینی شهر در شبکه 5 کجاست؟ از طرفی روزنامه کیهان که اصلاً چنین وظیفه ای ندارد، برای همین ما هیچ موقع انتقاد نمی کنیم که چرا خمینی شهر در کیهان دیده نمی شود. بنابراین مقایسه کارکرد صداوسیمای اصفهان با کیهان اساسا غلط است. در مورد سهم هم، ما با یکی از مدیران ارشد صدا و سیمای کشور مصاحبه کردیم و ایشان تاکید داشتند بارها به مراکز استان ابلاغ شده که به صورت عادلانه به مسائل و مشکلات شهرستان ها بپردازند و مثلا اگر شهری 10 درصد جمعیت استان را داراست باید 10 درصد از خبرها و گزارش ها و سایر تولیدات صداوسیما را دارا باشد.

چرا شما نمی گویید سهم خوانسار و گلپایگان از صداوسیما کجاست؟ شما خبرهای آنها را هم حساب کردید؟

 

- بله ما خبرهای آنها را هم رصد کردیم. الان آمار کاشان را هم می توانم اعلام کنم.

آمار دولت آباد را هم دارید؟

 

- شما چرا سعی می کنید خمینی شهر را با دولت آباد و خوانسار مقایسه کنید. جمعیت این شهرها و به تبعش پتانسیل و ظرفیت های این ها به اندازه یکی از محلات خمینی شهر است. چرا خمینی شهر را با کاشان و نجف آباد مقایسه نمی کنید؟

جمعیت یکی از پارامترهاست. به نظر من اصلا نباید به خمینی شهر بپردازند این شهر باید بیاید جزو اصفهان، چون به اصفهان چسبیده است. اگر می خواهید دید عادلانه داشته باشید باید آمار این 23 شهرستان را در می آوردید و می گفتید مثلا به خوانسار سه برابر ما پرداخته اید. شما آمار خود شهرستان اصفهان را در آوردید؟

 

- بله، آمار خود اصفهان را هم داریم.

ببینید من به استان اصفهان کاری ندارم مثلا یک کنگره ملی در شهر اصفهان برگزار می شود این مال استان اصفهان است نه شهر اصفهان، مثلا شما آقای کفیل فرماندار اصفهان را چقدر در صداوسیما دیده اید؟

 

- بله ایشان کم می آیند چون شما استاندار را می آورید و سوالات شهر اصفهان را از او می پرسید نه استان را.

شما دارید به استاندار تهمت می زنید که شهرستانی است. استاندار، استاندار استان اصفهان است. ما وقتی راجع به شهرستان اصفهان صحبت می کنیم که فرماندار اصفهان را دعوت کنیم همانطور که فرماندار خمینی شهر را دعوت می کنیم.

 

- شما دست روی جای بسیار جالبی گذاشتید. در میزگردهایی که با حضور استاندار برگزار شد، عمده سوالات پیرامون مسائل شهرستان اصفهان بود؛ متروی اصفهان، مصلای اصفهان، ورزشگاه اصفهان، میدان عتیق اصفهان و... 80 درصد برنامه به مشکلات شهرستان اصفهان پرداخت و 20 درصد به مشکلات 23 شهرستان دیگر. این در حالی است که شهرستان اصفهان فقط یک سوم جمعیت استان را داراست نه 80 درصد را.

شما به استاندار هم اعتراض دارید؟

 

- شما برنامه را اداره می کنید، سوالات را شما تعیین می کنید استاندار هم ناگزير است پاسخ دهد. اين، ربطي به استاندار ندارد، بر مي گردد به سياست هاي رسانه اي شما.

ببینید قطار اصفهان که قرار است بین شیراز تا تهران تردد کند مال شهر اصفهان نیست، مال کل استان است.

 

- من مترو را گفتم نه قطار شیراز - تهران را.

خب استاندار می خواهد راجع به مترو صحبت کند ما که نمی توانیم بگوییم راجع به مترو صحبت نکن. دید ما نسبت به او استانی است. ممکن است از آب خمینی شهر هم بپرسیم و جواب بدهد. فضای صحبتش استانی است. مجری تا اندازه ای مسیر بحث را مدیریت می کند ولی اگر استاندار تشخیص داد فلان بحث را نپرسد یا بپرسد ما باید همان را اجرا کنیم. البته ما یک سری کارهایی هم در مورد خمینی شهر انجام دادیم که اگر به آن بپردازیم بهتر است، ولی کارهایی که انجام نشده خیلی زیاد است. در مورد مشکلات خمینی شهر میزگرد داشتیم و اتفاقا خمینی شهر اولین شهرستانی بود که پخش شد و فرماندار و شهردارش آمدند. یکبار هم فرماندار و امام جمعه آمدند. در این گزارش ها با مردم مصاحبه می شود و مشکلات شهر مورد بررسی قرار می گیرد. یک برنامه ای تحت عنوان سفرنامه هم داریم که به خود شهرستان ها می پردازد. در مورد خمینی شهر شاید در ده سال گذشته اقلا ده تا برنامه داشته ایم. برنامه آبادی را هم داریم که به تمام روستاهای خمینی شهر پرداخته شده است. اما شما ببینید گزارش در مورد مختار را کسی نمی دید ولی هنگامی که یک سریال در موردش ساختیم استقبال شد.

 

- ما بررسی کردیم اگر این 4-3 گزارش و میزگردی که در طول سال در مورد خمینی شهر پخش می شود را در نظر بگیریم سهم خمینی شهر سالانه حدود 150 دقیقه می شود یعنی به طور متوسط روزی 25 ثانیه! بگذریم. شما تاکید دارید که بودجه ندارید. یکی از انتقاداتی که از طرف خمینی شهر متوجه صدا و سیمای استان است و درست هم هست این است که چرا نقاط منفی خمینی شهر به نام خمینی شهر بیان می شود و نقاط مثبت خمینی شهر با نام اصفهان. اگر قرار است بدی ها به نام خمینی شهر باشد باید افتخارات هم با نام خمینی شهر ذکر شود و بالعکس. اینکه نام یک شهرستان در استان و کشور به خوبی عنوان شود یا به بدی بسیار مهم است و این موضوع در ارتباط خیلی اثر می گذارد. در خبرهای اخیر خبر دو تا باغ در خمینی شهر وجود داشت یکی جنایت باغ و دیگری باغ موزه فضایی خمینی شهر. شما جنایت باغ را بارها به نام خمینی شهر اعلام کردید ولی از آن طرف کلنگ زنی اولین باغ موزه فضایی خاورمیانه را در خمینی شهر داشتیم که بارها از شبکه 5 به نام اصفهان مطرح شد. این فقط یک نمونه اش است؛ آیت ا... فیض الاسلام شارح نهج البلاغه، کبوترخانه خمینی شهر، شهیدی از هرستان، علی الهی قهرمان پاراالمپیک، مومنی دارنده رتبه 5 کنکور سراسری، مجیری رکورددار اهدای خون در کشور و آیت ا... درچه ای تنها چند نمونه ای است که همگی از صدا و سیما به نام اصفهان معرفی شد.

مشکل اینجاست که شهر اصفهان و استان اصفهان یک اسم دارد، استان فارس این مشکل را ندارد چرا که نام استان با نام مرکز دوتاست. ما وقتی می گوییم فلان نخبه اصفهانی است منظورمان استان اصفهان است. به هر حال در کل ایران شهرهای استان را به نام استان اصفهان می شناسند. تهمتی هم که به ما می خورد این است که چرا همه اش می گویید اصفهان.

 

- با این استدلالی که شما ارائه می دهید چرا خبرهای منفی خمینی شهر را به نام اصفهان معرفی نمی کنید؟

در خبرهای منفی هم همینطور است.

 

- شما انفجار CNG خمینی شهر را به نام خمینی شهر اعلام کردید، حادثه باغ را به نام خمینی شهر معرفی کردید، قمه زنی و ده ها مورد دیگر از این دست.

باور کن همه را می گفتند اصفهان. همین حادثه باغ خیلی جاها به نام اصفهان معرفی شد. خیلی جاها نمی دانند خمینی شهر کجاست.

 

- بحث ما این نیست که مردم آن طرف کشور اصفهان را می شناسند یا خمینی شهر را، چرا شما به عنوان یک رسانه فراگیر این حوادث منفی را به نام خمینی شهر اعلام کردید؟ چرا قمه زنی را به نام خمینی شهر اعلام می کنید؟

ببینید توی خبرنویسی گاهی محل حادثه خیلی مهم است برای همین باید قید شود مثلا حادثه ای در اصفهان اتفاق می افتد و ما اعلام می کنیم در طوقچی اصفهان. گاهی هم مکان مهم نیست؛ مثلا آیت ا... مدیسه ای مهم نیست مال مدیسه فلاورجان است. برای همین همه به نام اصفهان می شناسند. چون شخصیت بزرگی است. ولی گاهی یک جنایت اتفاق می افتد و مکان مهم است. این باید باعث افتخار شما باشد که فیض الاسلام را اصفهانی معرفی می کنیم چون این شخصیت خیلی بزرگ است.

 

- پس سیاست شما رسما این است که اخبار منفی به نام همان شهر و روستا مطرح شود ولی اخبار مثبت به نام اصفهان؟!

آنقدر جنایت هم در اصفهان رخ داده و ما به نام خود اصفهان اعلام کرده ایم.

 

- این اخبار منفی در خبرهای مثبت اصفهان حل و گم می شود ولی وقتی شما از شهرستان هایی مثل خمینی شهر دو تا و نصفی خبر اعلام می کنید و همه اش هم منفی است طبیعی است که نام این شهرستان را در ذهن ها منفی می کنید.

نه اینطور نیست، کارهای مثبت خمینی شهر هم گفته می شود. البته گاهی هم اشتباه رخ می دهد مثلا در شرح حال فیض الاسلام نوشته است اصفهان. ما هم اعلام کردیم ایشان اصفهانی است، همان موقع فرماندار خمینی شهر زنگ زد و گفت چرا اینطور اعلام کردید و ما اصلاح کردیم.

 

- خود ایشان که در ابتدای شرح نهج البلاغه سه بار تاکید می کند متولد سده است.

کسی که این گزارش را کار کرده بود کتابی را به ما نشان داد که در آن کتاب نوشته بود ایشان متولد اصفهان است. او هم عین همان را اعلام کرد. باورکن اصلا بحث خمینی شهر و اصفهان نبود. الان شما آیت ا.. مدیسه ای را به عنوان مدیسه فلاورجان می شناسید؟ معلوم است که نه، ایشان را بزرگ می بینند. اغلب این علما مربوط به روستاها هستند.

 

- پس کارشناسان شما زیاد دقیق نیستند.

همانطور که شما دارید این انتقادات را  به صداو سیما وارد می کنید، باور کنید من خودم هم می توانم یک میلیون ایراد به صداوسیما بگیرم، واقعا هم این ایرادها هست. نمی خواهیم بگوییم کارمان بدون ایراد است. با همه کمبودها و تنگناهایی که هست یک کاری داریم ارائه می دهیم. سعی هم می کنیم همه را راضی نگه داریم و حقشان ادا شود. یک جاهایی هم نشده و سعی کردیم همان جاها را پر کنیم. آنقدر کمبودها و مشکلات هست که اگر من بخواهم برای شما بگویم خیلی می شود.

 

- غیر از بودجه؟

بله خیلی چیزها هست.

 

- کمبود نیروی حرفه ای؟

همه چیز. کمبود نیروی متخصص هست، کمبود بودجه هست، عدم ظرفیت مسوولان استان هست. اگر ما بخواهیم یک انتقاد از یک اداره کنیم ده ها بار باید پاسخگویی کنیم. اگر بخواهیم مشکل یک جا را مطرح کنیم، آن یکی اداره خدماتی را که به ما می دهد قطع می کند. اینقدر ما تنگنا و مشکلات داریم.

 

- پس چرا وضعیت شبکه های استانی دیگر اینگونه نیست؛ مثلاً شبکه استانی خراسان رضوی برنامه ای داشت که یک نماینده مجلس را می آورد با یک مدیرکل به انتخاب همان نماینده. بعد نماینده این مدیرکل را به چالش می کشاند.

اولاً اولین شبکه ای که در ایران راه اندازی شد شبکه اصفهان بود، تمام استان ها هم آمدند از ما ریز برنامه ها را گرفتند تا استفاده کنند. به جز این ما یک برنامه چالشی داریم به نام بازتاب. همین پریروز ما یک دعوای مفصلی داشتیم راجع به یکی از مدیران که به چالش کشیده شده بود. الان هم ما در تمام استان ها اول هستیم. این جدول شش ماهه ماست که می بینید، ما با 20 امتیاز بالاتر از دیگران قرار گرفته ایم. در زمینه خبر ما در کل ایران اولیم. من وقتی می روم تهران همه می گویند شاخص های اصفهان با کل استان ها فرق می کند. باور کن. ما مشکلات زیادی در استان داشتیم که با برنامه های چالشی حل کردیم و این بی نظیر است.

 

- مثلا؟

مثلاً پیک هفته که الان برنامه هایش را می گیرند و باور کن در دانشگاه ها تدریس می کنند. شبکه یک و سه برنامه های چالشی اش را از روی این برنامه ساخت.

 

- برنامه پیک هفته خوب و چالشی بود، پس چرا ادامه پیدا نکرد؟

یک سری مشکلاتی پیش آمد. باور کن من را در تهران می خواستند و می گفتند ما در شبکه یک و سه جرأت نمی کنیم چنین برنامه ای بسازیم. داریم درد و دل می کنیم. ولی متاسفانه یک دیدهایی در استان وجود دارد که اگر من بخواهم بگویم تعجب می کنید.

 

- شما گفتید عزاداری خمینی شهر با وجود اعتراضات شهرهای دیگر استان پخش شد. جریان چیست؟

بله باورکن به شدت اعتراض کردند. می گفتند خمینی شهر در صبح تاسوعا سابقه سینه زنی نداشته است. می گفتند در آران و بیدگل، شهرضا، خوانسار سابقه این برنامه بیشتر است، خمینی شهر کجا بوده که حالا پخش می کنید.

 

- شما گفتید احتمالا خمینی شهر در هشت روز گذشته خبری نداشته که پخش نشده است، اگر موافق باشید لیست خبرهایی که می شد کار کرد را خدمتتان بگویم.

خبرنگار صداوسیما در خمینی شهر بومی آنجاست. من هم انتخابش نکرده ام. فرماندار، نماینده و امام جمعه تان به ما معرفی کرده اند، امضایشان هم موجود است.

 

- یعنی مشکل ایشان است؟

مشکل نیست، ایشان خبرها را به ما می دهد. به جز این، خبرهای شهرستان ها 15 دقیقه است با 23 شهرستان. حالا سهم خمینی شهر چقدر است؟

 

- هرچه باشد 5 ثانیه نیست. بگذارید مصداقی صحبت کنیم. اخیرا بلیط واحد اصفهان در برخی خطوط از 100 تومان به 125 تومان افزایش یافت. این موضوع در برنامه نیمه چالشی «اشاره» به صورت مفصل مورد نقد و بررسی قرار گرفت. از طرفی شکل هندسی یک خیابان فرعی اصفهان یک مشکل کوچک داشت و یک گزارش مفصل در مورد آن پخش شد. یک نانوایی در اصفهان نذری می دهد و خبرش کار می شود ولی خمینی شهر این همه موضوع دارد که خیلی مهم تر از این سوژه هاست مثلا حاشیه نشین های اصفهان که عمدتا ساکن خمینی شهرند، جاده مرگ خمینی شهر، مسکن مهر خمینی شهر که قیمتش به طور بی سابقه در کشور بالا رفته، از طرفی سوژه های مثبت فراوانی هم وجود دارد مثلا خمینی شهر مرکز تولید گل شب بوی ایران است، صنعت سنگ، شهدای فراوان و موارد متعدد دیگر. چرا روی این سوژه ها کار نمی شود؟

اینجا تقصیر خبرنگار است، خبرنگار ما در خميني شهر این ها را به ما اطلاع نداده است، وگرنه اینجا دنبال چنین سوژه هایی هستند که کار کنند. بگویید فرماندار یا شهردارتان این موضوعات را برایمان اعلام کنند تا من یک گروه ویژه را بفرستم کار کنند. الان ما چند تا گزارش در مورد کاشان کار کردیم.

 

- سوژه های کاشان را چه کسی به شما اعلام می کند؟

خود خبرنگار در کاشان اعلام می کند و ما گروه می فرستیم. این گروه از خدا می خواهند که بروند و این سوژه ها را کار کنند.

 

- پس مشکل این است که کسی به شما خبر نمی دهد؟

بله.

 

- یک مثال دیگر، تئاتر خاله خانوم در خمینی شهر اجرا شد و حدود 45 هزار نفر بازدید کردند. می دانید که این حجم استقبال از یک تئاتر در کل کشور کم سابقه است. شما این خبر راچطور منعکس کردید؟ از طرفی در اصفهان یک تئاتر ساده با یک استقبال محدود برگزار می شود ولی شما آن را پررنگ می کنید.

ارتباط هایتان ضعیف است. من قضیه این تئاتر را دارم از شما می شنوم. باورکن. اگر شرایطش را داشته باشد ما آمادگی داریم که این نمایش را ضبط کنیم و از صداوسیما پخش کنیم. ولی من که علم غیب ندارم. شما خمینی شهری ها باید ارتباط قوی تری برقرار کنید. در مورد آیت ا... جبل عاملی هم که گفتید، حاضریم برای سالروز وفاتشان یک گزارش 30 دقیقه ای کار کنیم.

 

- مگر مجموعه تان اخبار را رصد نمی کنند؟

روابط عمومی اینجا ضعیف است، رصد هم می کنیم ولی صبح تا به حال من 15 تا کارتابل پر از نامه امضا کردم. گاهی از خستگی قدرت تشخیصم را هم از دست می دهم و نمی دانم این خبر یعنی چی. فقط امضا می کنم که گروه خبری بروند خبر تهیه کنند. باور کن من اصلاً نمی توانم فکر کنم که شاید فلان تئاتر خیلی خوب باشد.

 

- معاونینتان چه؟ شما که فراوان معاون و مدیر و ... دارید.

یک معاونت اخبار داریم که شاید در یک روز 80 خبر می گیرد. ما در اصفهان 120 تا اداره کل داریم. بیش از 100 تا شهرداری داریم.60 تا امام جمعه داریم. لااقل هر روز 50 درصد این ها خبر دارند. حالا ببینید ما با چه حجم خبری روبرو هستیم. یک مقدار هم بیایید این طرف ببینید چه بلایی به سرمان می آید. یک هفته، هفته شهرداری ها است، بعدش هفته بهزیستی و شورا و نیروی انتظامی و ... است. تمام این ها با ما سر وکار دارند. تازه وزیرهایشان می آیند، همایش دارند و ما باید همه را پوشش خبری بدهیم.

 

- مگر شما این اخبار را اولویت بندی نمی کنید؟

اولویت بندی می کنیم ولی طرف اولویت بندی ما را قبول ندارد. فشار می آورد، می گوید این اولویت بندی را قبول ندارم. می گوید من بعد از مدت ها یک جلسه ای گذاشتم و چرا شما فقط 20-10 ثانیه به آن پرداخته اید.

 

- پس اهرم های فشار خیلی بالاست؟

باور کن خیلی بالاست.

 

- پس مردمی که اهرم فشار ندارند باید چکار کنند؟

مردم هم قدرت دارند. ما الان چندین نوع ارتباط های مستقیم با مردم داریم. روزانه با بیش از 100 تلفن مردمی مواجهیم. روزی 40-30 تا نامه می آید. نظرسنجی داریم.

 

- تعداد کارمندانتان در مجموع چندتاست؟

فقط 350 نفر، در حالی که شهرداری اصفهان 6 هزار کارمند دارد. همین کمبود کارمند خیلی مشکل ساز است. دانشگاه علوم پزشکی اصفهان 20 هزار کارمند دارد.

 

- سایر مراکز خبری چه؟

شبکه خراسان رضوی 700 کارمند دارد. ما الان در حدود 400 کارمند داریم که نه بیمه هستند نه چیزی.

 

- شما که گفتید 350 کارمند دارید.

اینها نیروهای حق الزحمه ای هستند.

 

- پس با احتساب نیروهای حق الزحمه می شوند حدود 800 کارمند. ظاهرا از ردیف بودجه های فرهنگی سال 89 یک میلیارد تومان برای ساخت انیمیشن به شما داده اند، درست است؟

ما برای سال 89 چند پروژه بزرگ تعریف کردیم که یکی از آن ها سریال علامه مجلسی بود با برآورد  هزینه 5 میلیارد تومان در حالی که فقط 270 میلیون برای این پروژه به ما دادند. خب نشد کار کنیم چون 270 میلیون کجا و 5 میلیارد کجا. باز یک سریال دیگر داشتیم راجع به امامزاده مشهد اردهال آن هم چنین رقمی می خواست که یک مبلغ جزیی دادند و نشد کار کنیم.

 

- این مبلغ برای ساخت انیمیشین بوده؟

یک مبلغی برای انیمیشن به ما دادند که ما 150 میلیونش را به یکی از ارگان های فرهنگی دادیم. 150 میلیونش را هم به نیروی انتظامی دادیم تا آن ها انیمیشن تولید کنند. خود ما امسال در حال ساخت 1200 دقیقه انیمیشن با کیفیت عالی هستیم در حالی که تهران 100 دقیقه برای ما تعیین کرده است.

 

- فرصت را می خوانید؟

بله، در معرفی خمینی شهر مطالب خوبی دارد، به معرفی چهره های نخبه، به مشکلات، فرصت ها و تهدیدهای خمینی شهر خوب پرداخته و نشریه خوبی است. البته طبیعی است هر مجموعه ای نقاط ضعفی هم دارد و باید تلاش کند نقصهایش را به حداقل برساند.

 

- از شما سپاسگذاریم که با سعه صدر به سوالات پاسخ دادید.