دومین نمایشگاه صنایع دستی "چینه" گشایش یافت

ارسال در خبر و گزارش

دومین نمایشگاه و فروشگاه صنایع دستی "چینه" به همت سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری به مناسبت دهه فجر گشایش یافت. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، امروز 12 بهمن ماه پس از به صدادرآمدن زنگ انقلاب، مسئولان شهرستان از جمله آیت الله رحیمی امام جمعه، راعی فرماندار، حاج حیدری شهردار و موسوی رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی به همراه جمعی از علاقمندان به عرصه فرهنگ و هنر برای گشایش نمایشگاه و فروشگاه کشوری صنایع دستی که در سالن ورزشی دبیرستان عماد برپا شده بود، راهی خیابان امام شمالی شدند و روبان نمایشگاه چینه را چیدند.
بر اساس این گزارش، امسال سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی با برداشتن گامی بلندتر دومین نمایشگاه چینه را از سطح استانی به کشوری ارتقا داد تا نمایشگاه و فروشگاهی پربارتر و با تنوعی بیشتر نسبت به سال گذشته برگزار کند و در سایه این امکان، از بازار فروش صنایع دستی، حمایتی بهتر و جدی تر صورت بگیرد.


جولان طرح ها و رنگ ها
برپایی 40 غرفه متنوع شامل هنرهای ویترای روی شیشه و کاشی، حکاکی روی چرم، معرق چرم، مینیاتور روی استخوان شتر، هنر نقطه کوبی روی ظروف کاشی، تابلوی برجسته، مینای برجسته، مینای نقاشی، مینای تذهیب و... این نمایشگاه را به صحنه هنرنمایی طرح ها و رنگ ها تبدیل کرده است اما نوآوری همیشه در نمایشگاه ها حرف اول را می زند. حضور یک مرد میانسال اصفهانی با اختراعی که خود آن را "سماور زغالی ایرانی" نامیده از همین ابتدای کار گوی سبقت را از دیگر غرفه ها ربوده است.
وی پنج سال پیش وقتی بازنشسته شد اقدام به طراحی و ساخت نوعی سماور زغالی منحصر به فرد در طرح و رنگ منقل های قدیمی نمود و سپس به قلمزنی روی آن پرداخته و آثار فاخری تولید کرد که طرفدارانی از کشورهایی مثل انگلستان، آمریکا، استرالیا و... دارد.

 MG 3308

 

اتفاقات جالبی که در آیین افتتاحیه رخ داد
طراحی چهره امام جمعه خمینی شهر از جمله اتفاقات جالبی بود که امروز در آئین گشایش نمایشگاه چینه رخ داد. مسئول غرفه طراحی، چهره آیت الله رحیمی را در عرض 5 دقیقه به تصویر کشید.
رونمایی از تابلویی که هنرمندی به نام کریمی آن را به تصویر کشیده بود، از دیگر اتفاقات جالب و به یاد ماندنی این نمایشگاه بود. هنرمند طراح در توضیح تابلویش گفت: این تابلو را در راستای پیام تاریخی امام مبنی بر صدور انقلاب طراحی کردم تا به جهانیان بگویم که ایران و ایرانی هرگز در پی جنگ و خونریزی نیست. این تابلو پیام صلح و دوستی ما به جهانیان است. وی در توضیح بیشتر اثرش گفت: روباه هایی که در حاشیه تصویر دیده می شوند نماد همان دشمنان ما هستند که توسط شیرانِ به تصویر کشیده شده یعنی شیرمردان ایرانی محاصره می شوند. وی در این تابلو از شهید مدافع حرم عبدالمهدی کاظمی نیز یاد کرده است.
اجرای سرودی توسط دانش آموزان دبستان حاج امید از دیگر برنامه های جالب این آیین بود.

 MG 3301

  MG 3247

 

حضور پررنگ خیریه ها در نمایشگاه چینه

حضور خیریه هایی همچون محمودیه، بهشت امید، سرای پاکان و... که جزو غرفه های جانبی نمایشگاه محسوب می شود از جمله غرفه های جالب توجه این نمایشگاه است. هنر نقطه کوبی روی ظروف سفالی و قاب های گوشی همراه که توسط مددجویان کم توان ذهنی مرکز توانبخشی سینا به اجرا گذاشته شده و همچنین گل های طبیعی که توسط بیماران ام اس و همچنین بچه های اوتیسم پرورش داده شده از جمله غرفه های جالب توجه این نمایشگاه است.

 MG 3312


خمینی شهر باید در حوزه صنایع دستی برند بشود
رئیس سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی خمینی شهر که معرفی خیریه ها و کمک به آنها را در راستای وظایف سازمان برمی شمرد دراینباره گفت: خیریه ها با حضور در چنین نمایشگاهی بیش از پیش به مردم معرفی می شوند.
موسوی به عنوان متولی برگزاری این نمایشگاه، حضور هنرمندانی از شهرهای شیراز، تبریز و کرج را در این نمایشگاه مطلوب ارزیابی کرد و گفت: حضور این هنرمندان در شهر ما موجب می شود که هنرمندان خمینی شهری و همچنین خمینی شهر آن طور که بایسته و شایسته است معرفی گردند.
وی با بیان اینکه پس از برگزاری جلسات متعدد بر آن شدیم تا نمایشگاه امسال را در سطح کشوری برگزار کنیم، گفت: من معتقد هستم خمینی شهر در فرهنگ و هنر سرآمد استان است و برپایی چنین نمایشگاه هایی لازم است تا این شهرستان در حوزه صنایع دستی برند بشود.
وی به عنوان یکی از متولیان فرهنگ شهر با نام بردن از اصغر فرهادی به عنوان هنرمند برتر جهانی گفت: یکی از وظایف ما در سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری این است که خمینی شهر را آنطور که شایسته این شهر فرهنگی و هنرمند پرور است به دیگران معرفی کنیم.
موسوی همچنین با اشاره به اینکه کمک به رونق بازار صنایع دستی، شعار سال مبنی بر اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال را محقق می کند از همه مسئولان خواست با خریداری صنایع دستی از هنرمندان خمینی شهری آنها را حمایت کنند.
وی در پایان از شهرداری، فرمانداری و اداره آموزش و پرورش که در برگزاری این نمایشگاه با سازمان همکاری کردند تشکر کرد و به همه دست اندرکاران برگزاری و همچنین غرفه داران خداقوت گفت.


احیای صنایع دستی گامی در جهت گذر از اقتصاد نفتی
فرماندار نیز در حاشیه این آیین به خبرنگار ما گفت: برگزاری این نمایشگاه در راستای شعار سال یعنی اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال است. راعی افزود: با توجه به اینکه صادرات صنایع دستی بالغ بر 250 میلیون دلار برای کشور ارزآوری داشته است می توان روی این عرصه که اتفاقا تولید آن هزینه قابل توجهی ندارد در راستای گذر از اقتصاد نفتی حساب کرد.

عکاس: سیمین سعیدی

گزارش مشروح این نمایشگاه در شماره 203 نشریه فرصت منتشر خواهد شد. 

Â