زنان مشغول تولیدند +تصویر

ارسال در خبر و گزارش

داخل کوچه مسجد نور که بشوی و راهت را به سمت هفت راه کج کنی، در کش و قوس این کوچه ها خانه ای می بینی. درش مانند در خانه های دیگر است. پرده ای حجاب خانه شده است. آخر درون آن «زنان مشغول کارند.»


خانم و آقای حقیقت که از نعمت داشتن فرزند محروم بودند تصمیم گرفتند خانه شان را به قرض الحسنه محل بسپارند تا وقف امور عام المنفعه شود. این خانه بعد از مرگ زن دو سال خالی بود و منتظر که تکلیفش تعیین شود. حرفش بود که مسجد شود و یا امور دیگری که معمولا در این گونه مواقع پیشنهاد می شود. اما قرض الحسنه و دارالقرآن تصمیم گرفتند با توجه به تقاضاهای بسیار، خانه را تبدیل به مکانی برای اشتغال بانوان کنند و اگر درآمدی هم داشته باشد طبق وصیت خرج مسجد و حمامی که وجود دارد شود تا هم به وصیت آن ها عمل شود و هم امر خیری صورت پذیرد.


با پشتوانه مالی قرض الحسنه و کمک های فراوان دارالقرآن رضوی، مکان تعمیر شد و در اختیار شرکت چند منظوره (مشاغل خانگی) «مائده» قرار گرفت. مسؤولین شرکت از مهر سال 94 یاعلی گفتند و تحقیق هایشان در مورد کارهایی که می توانند بیافرینند شروع کردند. برای سرمایه گذاری در قرض الحسنه یک حساب باز کردند و در مراسم مختلف برای فروش سهام اطلاع رسانی کردند؛ از سهام 100 هزار تومانی تا 2 میلیون تومانی خریداری شد. در مجموع 7 میلیون تومان از خرید سهام جمع آوری شد و 10 میلیون وام قرض الحسنه که البته هنوز سود سهام و اقساط وام به طور کامل پرداخت نشده است.


آشنایی با خیریه نرجس خاتون و مشاوره های خانم حسینی راه گشا بود. «میناکاری» از همین طریق و در آذرماه سال 94 پایش به کارگاه مائده باز شد. مربی آموزش می دهد و بعد برای خانم ها کار می آورد که در قبال انجامش و به تناسب ظرف و حجمش و طرحی که روی آن می خورد دستمزد می گیرند. البته هر خانمی قبل از این که شروع به کار کند باید اول دو نمونه کارش به کوره رفته و به مرحله آخر رسیده، تایید شود. خوبی اش این است که کارها را می توانند در خانه انجام دهند. ساعت و تعداد انجام کار هم دست خودشان است. دستمزدها خیلی زیاد نیست ولی با شرایط خانم ها و میزان کاری که بلدند متناسب است. «مائده» برای آموزش میناکاری از هر هنرجو 160 هزار تومان می گیرد و این مبلغ را می توان قسطی هم پرداخت کرد. این کارگاه تاکنون 22 نفر را در زمینه میناکاری آموزش داده است که هر کدام از این افراد به طور پراکنده کار می کنند.

photo 2017 06 15 08 09 13
اندکی بعد از راه اندازی کارگاه مینا عده ای از بانوان محل که سابقه قالیبافی داشتند و برخی از آن ها استادکار بودند دور هم جمع شدند. این خانم ها هر کدام به دلیلی نمی توانستند در خانه کار کنند و موضوع را با مسؤولین «مائده» در میان گذاشتند. نتیجه این شد که دو دار قالی به پا شد و اکنون به اتمام آن ها چند روز بیشتر نمانده است. در بافت این قالی ها 8 نفر به صورت ثابت مشارکت داشته اند و افرادی هم به صورت پراکنده می آمدند و می رفتند.


اما فروردین 95 یک اتفاق جدید در کارگاه مائده افتاد. یک کارگاه خیاطی جایش را در مرکز مائده باز کرد. بزرگترین اتاق را به آن اختصاص دادند. در ابتدا چون سرمایه محدود بود، چند چرخ خیاطی را کم کم و با وام و این در و آن در زدن خریدند. سفارش ها را هم از مغازه داری واقع در میدان امام می گرفتند و هنوز هم این روند ادامه دارد. سفارش کار محدود است چون تعداد بچه ها و همچنین امکانات کم است. از طرفی به خاطر مشغله بانوان نمی توان کار را دو شیفته کرد. کارها هم سری دوزی است و امکان این که افراد آن را در خانه انجام دهند نیست. اکنون در کارگاه خیاطی 6 نفر مشغول به کار هستند.


***
حسن شرکت مائده این است که زیرمجموعه نهاد شناخته شده ای مثل دار القرآن است و خانم ها و شوهرانشان احساس امنیت می کنند. به عقیده بسیاری از خانم هایی که به این جا آمده اند، با وجود این که درآمد کار زیاد نیست ولی از لحاظ روحی خیلی برایشان موثر است.

photo 2017 06 15 08 09 30


مریم حاجیان یکی از مسؤولین این شرکت درباره نیت اولیه تشکیل «مائده» گفت: در ابتدا این مکان را برای خانم های بدسرپرست یا بی سرپرست تشکیل دادیم. می خواستیم کسانی که نیاز مالی دارند، حاصل دسترنج خودشان را بخورند و فقط به دنبال کمک های خیریه ای نباشند. اما اکنون جویای کار بودن شرط اصلی برای پذیرش است.


شرکت مائده اینک دارای سه کارگاه است و به دنبال گسترش آن و جذب نیروها و ایده های جدید است؛ کسانی که مسؤولیت کارآموزی در زمینه تخصص خود را به عهده بگیرند و با ارتباط هنرجویان با دنیای کار در این امر خیر سهیم باشند.

photo 2017 06 15 08 09 13
دست اندرکاران این شرکت برای تداوم آن تلاش فراوانی نموده اند. چه زمان هایی که حضور یک مرد برای سر و کله زدن با مردان دیگر و یا انجام دادن کارهای بازاریابی می تواند موثر باشد. هر چند آقای سراجی همسر مدیر دارالقرآن کمک های زیادی به آنها کرده و هوای آن ها را داشته است.


هنوز هم کارگاه خیاطی تجهیزاتی کم دارد، سود سهام هنوز پرداخت نشده است و مشکلات دیگر. ولی مسؤولین کارگاه مائده هنوز هم امیدوارند که این مکان را توسعه دهند تا بتوانند با وارد کردن مشاغل بیشتر، افراد بیشتری را منتفع سازند. به هر حال امکانات کم است ولی امید زیاد.