توصیه های بهداشتی به شهروندان ویژه ماه مبارک رمضان

ارسال در بهداشت و درمان

1- محصولات ویژه ماه مبارک رمضان مانند زولبیا و بامیه، پشمک،آش و حلیم را از فروشگاه های معتبر و مجاز خریداری نمایید.


2-از خرید زولبیا، بامیه، باقلوا و شیرینی های فله ای که بدون مشخصات و مجوزهای بهداشتی می باشند جدا خوداری فرمایید. اینگونه مواد غذایی ممکن است در

کارگاه های زیرزمینی و غیرمجاز و یا تحت شرایط غیربهداشتی تولید شده باشد.


3- از خرید خرمای های روباز و غیر بسته بندی که در فضای باز و در معرض گرد و غبار و دود و گاز و... قرار دارد، خودداری نمایید.


3- جعبه بسته بندی شیرینی جات مانند زولبیا و بامیه بایستی دارای مجوزهای بهداشتی چاپ شده باشد و مشخصات تولید کننده روی درب جعبه درج گردیده باشد.


4-هنگام خرید مواد غذایی به وضعیت بهداشت فردی فروشنده و استفاده از لباس کار و تجهیزات بهداشتی و دستکش یکبار مصرف و انبرک و نظافت محل کار توجه فرمایید و در صورت مشاهده تخلف بهداشتی مراتب را در اسرع وقت به تلفن رایگان کشوری 1490 اطلاع دهید.


5-پشمک بایستی در بسته بندی مناسب بوده و دارای پروانه ساخت و مجوزهای بهداشتی روی بسته بندی مربوطه باشد و دارای تاریخ تولید و انقضای معتبر باشد.


6-از خرید شیرینی جات و محصولات با رنگ های تند خودداری کنید چون احتمال دارد در تولید آنها از رنگ های مصنوعی استفاده شده باشد.


7-هنگام خرید هر گونه مواد غذایی به شرایط نگهداری و عرضه  آن دقت فرمایید نگهداری مواد غذایی در آفتاب موجب ایجاد ترکیبات مضر در آنها می شود و مواد غذایی نباید در معرض گرد و غبار قرار گیرد.


8-مواد غذایی بالقوه خطرناک مانند لبنیات (شیر ) و تخم مرغ و انواع سس ها بایستی حتما در یخچال نگهداری شوند در صورت مشاهد تخلف بهداشتی مذکور از خرید آن خودداری نمایید.


9-جهت استفاده از سالاد و سبزیجات خام حتما مراحل سالم سازی سبزیجات را به دقت انجام دهید.


10-از خرید محصولاتی مانند آش و حلیم و زولبیا و بامیه که در مغازه های سوپری، بقالی، ساندویجی و فروشگاه های متفرقه و غیرمعتبر که فقط در ماه رمضان فعال می شوند خودداری فرمایید.


11-برای خرید آش، حلیم و کله پاچه حتما ظروف مناسب و مقاوم از منزل همراه خود ببرید و در غیر این صورت فروشنده موظف است از ظروف یکبار مصرف مناسب و دارای مجوزهای بهداشتی استفاده نماید.


12-کلیه مواد غذایی حساس و فاسد شدنی بایستی در دمای مناسب پایین تر از 5 درجه سانتی گراد یا بالاتر از 60 درجه سانتی گراد نگهداری گردد.


13-کلیه مواد غذایی بسته بندی شده بایستی دارای بسته بندی صحیح و مناسب و برچسب مشخصات شامل پروانه ساخت، آدرس، ترکیبات، تاریخ تولید و انقضا باشد.


14-از نگهداری و مخلوط کردن مواد غذایی پخته شده که از قبل مانده است خودداری نمایید و هر نوع غذای پخته بایستی به صورت داغ و تازه مصرف شود.


15-در خرید، تهیه، نگهداری و توزیع مواد غذایی نذری بایستی کلیه موارد مذکور رعایت گردد.


16- از خرید هرگونه مواد غذایی از فروشندگان دوره گرد جدا خود داری فرمایید.

 

شبکه بهداشت و درمان شهرستان خمینی شهر-گروه مهندسی بهداشت محیط