خداحافظی فروشندگان خمینی شهری با کیسه های پلاستیکی

ارسال در بهداشت و درمان

مصرف روزانه 300 هزار کیسه پلاستیکی در فروشگاه های مواد غذایی سراسر شهرستان


در سراسر دنیا اقدامات متفاوتی برای حفاظت از محیط زیست در حال انجام است که از جمله آنها می توان به خداحافظی فرانسه با پلاستیک و اعمال قانون ممنوعیت استفاده از کلیه ظروف و اسباب پلاستیکی تا سال ۲۰۲۰ در این کشور اشاره کرد.


حذف «کیسه پلاستیکی» از فروشگاه های 13گانه کوثرنیز اقدامی است که به تازگی توسط سازمان میوه و تره بار شهرداری اصفهان انجام گرفته است. در خمینی شهر نیز انجمن سبزاندیشان مهربین به عنوان یک سمن محیط زیستی از چند ماه پیش با برخی فروشندگان شهر وارد مذاکره شده تا مشتریان خود را تشویق به استفاده از کیسه های پارچه ای نمایند.
یکی از مسوولان این سمن در اینباره به خبرنگار فرصت آنلاین گفت: اولین فروشگاهی که موافقت خود را با این اقدام اعلام کرد و با ما همراه شد، یکی از 5 فروشگاه بزرگ مواد غذایی شهرستان است که با نصب بنر جلوی فروشگاه و همچنین نوشتن جمله «به کیسه های پلاستیکی نه بگوییم» در فاکتورهای خود، قدم در این راه گذاشت. نسرین عموشاهی افزود: صاحب این فروشگاه همچنین هزینه چاپ پوسترهایی که در اختیار تعداد زیادی از فروشگاه های شهر گذاشته شد را نیز تقبل کرد.


گلی صاحب این فروشگاه دراینباره به خبرنگار ما گفت: دوره های آموزشی که به طور مرتب در تهران برای ما برگزار می شود، دغدغه دوستی با محیط زیست را در ما ایجاد کرد و موجب شد که با سمن سبزاندیشان مهربین وارد همکاری بشویم.

وی دراینباره افزود: اخیرا هم تعداد زیادی کیسه پارچه ای سفارش داده ایم و قصد داریم از مشتریان بخواهیم هر وقت برای خرید به فروشگاه ما تشریف می آورند حتما این کیسه را همراه داشته باشند و به متصدی دریافت کیسه ها تحویل بدهند و موقع بیرون رفتن آن را تحویل گرفته و اجناس خریداری شده را داخل آن بگذارند. گلی اضافه کرد: اگرچه تهیه کیسه پارچه ای به نسبت کیسه های پلاستیکی هزینه بیشتری می برد اما در واقع نوعی سرمایه گذاریست چراکه علاوه بر اینکه مصرف پلاستیک را پایین آورده و به سلامت محیط زیست کمک می کند، از آنجا که دوامش بسیار بیشتر از کیسه های پلاستیکی است در درازمدت برای ما هم به صرفه است.

kise 2

حاج حیدری نیز یکی دیگر از فروشندگانی است که به کیسه پلاستیکی نه گفته است. وی که صاحب یکی از فروشگاه های چادر و روسری خمینی شهر است ، می گوید: تهیه کیسه پارچه ای واقعا برای من توجیه اقتصادی ندارد چراکه قیمتش دو سه برابر کیسه پلاستیکی است اما من فقط اقتصادی فکر نمی کنم بلکه واقعا دغدغه های محیط زیستی هم دارم و تا آنجا که بتوانم در نهادینه شدن فرهنگ عدم استفاده از کیسه های پلاستیکی کمک می کنم.


وی اضافه می کند: در طول دو ماه محرم و صفر که فروش چادرهای غیرسنتی بالا می رود بنده 1500 چادر را در 1500 کیسه پارچه ای به مشتری ها تحویل دادم.
بر اساس همین گزارش، اگرچه قرار دادن اجناس خریداری شده توسط مشتری در کیسه پلاستیکی در همه فروشگاه ها اعم از مواد غذایی، لباس، کتاب، لوازم منزل و... بسیار معمول است و خیلی از فروشنده ها به عنوان نوعی تبلیغ از آن بهره می گیرند اما فروشگاه های مواد غذایی در استفاده از کیسه های پلاستیکی رکورد می شکنند. با توجه به اینکه به گفته جعفرزاده رییس اتحادیه خوارو بار فروش های شهرستان حدود 2 هزار فروشگاه کوچک و بزرگ مواد غذایی شامل 5 فروشگاه بزرگ، تعدادی زیادی خوارو بار فروشی و سوپر مارکت متوسط و همچنین بقالی های کوچک محلی در سراسر شهرستان مشغول فعالیت هستند که با احتساب مصرف روزانه 5هزار کیسه پلاستیکی در فروشگاه های بزرگ، 300 کیسه پلاستیکی در فروشگاه های متوسط و 80-70 کیسه در بقالی های محلی، بالغ بر 300 هزار عدد کیسه پلاستیکی فقط در فروشگاه های مواد غذایی شهرستان به مصرف می رسد.