تغذیه نوزادان با غذاهای کمکی(2) ماه هشتم به بعد

ارسال در بهداشت و درمان

شروع تغذیه ی تکمیلی کودک از ماه هفتم است که به آن پرداخته شدواکنونماه هشتم به بعد:
در ماه هشتم و هفته ی اول این ماه می توانیم زرده تخم مرغ که اهمیّت زیادی در رشد کودک دارد به غذاهای قبلی او اضافه کنیم . زرده را از یک قاشق چایخوری شروع و در طی یک هفته تا 10 روز به یک زرده کامل می رسانیم .
هفته ی دوم زمان خوبی برای دادن حبوبات سهل الهضم مثل ماش و عدس است. ماست و آبمیوه های مختلف تا هفته ی سوم ماه هشتم به سبد غذایی کودک اضافه می کنیم .
هفته چهارم تکه ای نان و بسکویت را به غذاهای قبلی می افزاییم . البته تکه نان و بسکویت باید به اندازه ای باشد که در حلق کودک گیر نکند.
ماه نهم و دهم
همان طور که گفته شد ماه هشتم حبوبات سهل الهضم به کودک می دهیم . در ماه نهم و دهم می توان سایر حبوبات ، کته ای نرم ،تکه های کوچک سیب زمینی پخته ، میوه های پوست کنده شده مثل سیب و گلابی به کودک داد.
ماه یازدهم : تکرار تمامی غذاهایی که از ماه دهم به کودک داده می شده و از یک سالگی به بعد کودک از غذای سفره تغذیه می کند .
چند نکته :

- از دادن میوه هایی مثل انواع توت ، گیلاس ، آلبالو ، خربزه ، انگور و کیوی به
کودک تا قبل از یک سالگی خودداری کنید؛ زیرا باعث ایجاد حساسیت یا احتمال خفگی می رود.
- یادتان نرود هر چند دفعه که کودک تمایل دارد به او شیر مادر بدهید .
- قطره یا شربت آهن فراموش نشود و بلا فاصله بعد از دادن قطره آهن به کودک آب بدهید تا از سیاه شدن دندان ها جلوگیری شود .
- اگر کودکتان کم وزن است از ماه هشتم مقداری روغن یا کره به غذای او بیفزایید .
- غذای پخته شده ای را که بیشتر از دو ساعت در دمای اتاق مانده دور بریزید .
- از روغن های گیاهی و به دلیل دارا بودن اسید چرب ضروری می توانید استفاده کنید .
به یاد داشته باشید که عادات غذایی کودک در آینده و بزرگسالی را نوع وطرز تهیه ی غذای تکمیلی تعیین می کند . شما پدر و مادر عزیز به عادات صحیح یا ناصحیح غذای کودک شکل می دهید . مثلا نوزاد با چهار مزه ی شوری ، تلخی ، ترشی ، و شیرینی آشنا نیست و این شمایید که کودک رابادرست غذا خوردن و آینده ای بدون بیماری یا عادت نادرست غذایی و آینده ای همراه امراض مختلف مثل دیابت و فشار خون سوق می دهد .