روزی به کشورم برمی گردم / از خمینی شهر تا لندن

ارسال در بهداشت و درمان

اشاره: شاید در نظر اول مصاحبه با یک فوق تخصص جذابیت چندانی نداشته باشد اما جذابیت موضوع زمانی است که بدانید این پزشک به عنوان یک خمینی شهری در کشور انگلستان (که در زمینه پزشکی نام پر آوازه ای دارد) به استخدام وزارت بهداشت این کشور درآمده و در لندن به فعالیت می پردازد.


5ماه پیش بود که شنیدیم پزشک حاذق خمینی شهری در کشور انگلستان با مدرک فوق تخصص ارتوپدی مشغول به فعالیت است. مصاحبه اخبار شبانگاهی شبکه 3 سیما با این نخبه علمی شهرستان عزم ما را برای پیگیری جدی تر کرد. با پیگیری فراوان و به واسطه یکی از افراد خانواده ایشان بصورت تلفنی مصاحبه کوتاهی انجام دادیم ومصاحبه اصلی به اولین سفر دکتر موکول شد. عید نوروز و سفر ایشان به خمینی شهر فرصت مغتنمی بود تا مصاحبه کاملی با او انجام دهیم. در تمام طول مصاحبه عشق و علاقه ایشان به سرزمین مادری و خمینی شهر بود که رنگ و بوی خاصی به مصاحبه می داد.


ضمن عرض خیر مقدم بیوگرافی کوتاهی از خودتان بفرمایید.
با سلام و تبریک عید نوروز به شما و دست اندرکاران بنده حسین حاج حیدری متولد 1340 و اصالتا خمینی شهری می باشم.


درباره زمینه تخصص و فعالیت خودتان بیشتر توضیح دهید.
متخصص ارتوپدی و فوق تخصص از کشور انگلستان هستم و اکنون نیز در حال فعالیت در یکی از بیمارستانهای لندن می باشم.


چند ساله که مقیم انگلستان هستید؟
بنده 16 سال هست که مقیم انگلستانم و قبل از آن در پاکستان و هندوستان در حال تحصیل بودم که در مجموع حدودا 31 سال هست که خارج از کشورم.


چطور شد که شما مقیم انگلستان شدید و در آنجا ادامه تحصیل دادید؟
بنده چون در پاکستان در رشته ارتوپدی و مچ پا نفر اول بودم، از طرف دولت انگلستان دعوت به این کشور شدم و در حال حاضرهم در لندن فعالیت می کنم.


در حال حاضر چه فعالیتی انجام می دهید؟
در یکی از بیمارستانهای لندن در حال خدمت در کلینیک و بخش جراحی هستم.


چه انگیزه ای باعث شد که به خارج از کشور مهاجرت کنید؟
من با هدف تحصیل رفتم و دوست داشتم برای خدمت به کشورم برگردم ولی متاسفانه و یا شاید خوشبختانه در انگلستان مقیم شدم و شروع به فعالیت و خدمت در رشته پزشکی نمودم.


شنیدیم که شما در جبهه هم فعالیت داشتید؟
من در خوزستان بدنیا امدم و 18 ساله بودم که جنگ شد. برای دفاع از شهر و وطن احساس مسئولیت نمودم و بدین منظور عازم جبهه و جنگ شدم و خانواده من برگشتند به خمینی شهر اما من دوست داشتم در اهواز بمانم و دفاع از وطن و ناموس خود کنم. بعد از چندین ماه تازه سرباز شدم و در گروه دکتر چمران خدمت کردم. البته آن چند ماه جبهه رفتنم ربطی به سربازی نداشت و فقط بخاطر عشق و علاقه به میهن بود که وظیفه خودم دانستم بمانم و اندک دینم را به وطنم ادا کنم.


چه خاطره ای از دکتر چمران دارید؟
مرد خیلی خوب و شیرین زبانی بودند و همه ایشان را دوست داشتند و هم جواری با ایشان به همه انرژی مثبت میداد و عاشق ایران و ایرانی بود.


به نظر شما چه تفاوتی بین بیمارستان های ایران و انگلیس وجود دارد؟
در ایران بیمارستانهای دولتی از امکانات خوب و پزشکان خوبی برخوردار است اما متاسفانه مدیریت خوبی در این بیمارستان های دولتی دیده نمیشود و اگر این مشکل مدیریتی حل بشود من مطمئنم که دارای بیمارستان های خوب و پزشکان حاذقی خواهیم بود که احساس مسئولیت بیشتری به بیماران داشته باشند.


با وزارت بهداشت ایران هم همکاری دارید؟
در حدود 2 ساله که هیچ همکاری نداریم اما درزمان آقای احمدی نژاد همکاری داشتیم.


جناب حاج حیدری، تصمیمی مبنی بر بازگشت به کشور و خدمت کردن در کشور را دارید؟
به نظر بنده خدمت در هر کجای دنیا خدمت است چه در ایران و چه در کشور خارجی، بالاخره وقتی امکانات طوری هست که من راحت تر می توانم اطلاعات علمی خودم را بالا ببرم در نهایت این باعث می شود که آنجا هم که باشم اطلاعاتم را به هر طریق به کشورم هدایت کنم.


شنیدیم که بیماران را در زمان حضور در ایران رایگان ویزیت می کنید؟
بالاخره یک پزشک وظیفه اش کمک کردن است و حس نوعدوستی به هم نوع را دارد. حالا چه اقوام و چه غریبه، من از این کار لذت میبرم و رایگان هم ویزیت میکنم چون احتیاجی ندارم و اینطور زکات علمم را هم می پردازم.


شما چند بار در سال به ایران و یا خمینی شهر برمی گردید؟
من سالی دوبار به ایران می آیم و چون مادر و خانواده ام اینجا هستند به خاطر دیدن آنها می آیم دفعه قبل حدودا شش ماه پیش ایران بودم.


با توجه به اینکه چند ماهی در ایران نبودید چه تغییراتی در شهر مشاهده کردید؟
راستش از لحاظ شهرسازی که شهر واقعا تغییر کرده و تغییراتش کاملا واضح است، خصوصا فکر کنم طی یک سال اخیر این تغییرات به وضوح روشن است و این فقط نظر بنده نیست، بلکه دوستانی که با من از تهران آمده بودند همین دید و نگرش را به شهر داشتند. از این تحول بنده خیلی خوشحالم و امیدوارم روز به روز شاهد این تغییرات عمرانی و بخصوص فرهنگی باشیم.


آقای دکتر ، از منطقه گردشگری لادر و خانه تاریخی سرتیپ هم دیدن کردید. چه تغییراتی در این دو منطقه و مکان دیدید؟
تلاشهای که شهرداری خمینی شهر چه برای مردم شهر و چه اطراف شهر انجام داده جای تقدیر دارد و چه بهتر میشد که آقای شهردار همگام با این توسعه شهری و محیطی از لحاظ فرهنگی هم فعالیت داشته باشد، تا این منطقه بتواند موقعیت گردشگری خوبی در سطح استان و حتی کشور باشد.


شما به عنوان یک نخبه علمی و با توجه به اینکه اصالتا خمینی شهری هستید، چه پیشنهادی به کسانی که مقیم خارج از کشور هستند، دارید؟
برای پیشرفت و فرهنگ شهر از هیچ کمکی دریغ نکنند. تلاش شما برای فرهنگ سازی در شهر قابل تقدیر است . در بحث شناسایی این افراد که مقیم خارج از کشور هستند، دقیقا همین کار را در دولت قبل مسئولین کانون ایرانیان انجام دادند و واقعا کار زیبایی بود و این کار هم که الان شما انجام میدهید و افراد برجسته شهر را شناسایی می کنید خیلی زیبا و به جاست و انشاا... که موفق باشید.


آقای دکتر حاج حیدری گویا در دولت قبلی به شما پیشنهاد پست های مهمی هم داده شده که رد کردید، علت رد این پیشنهاد چه بوده؟
خوب دلیل اصلی این بود که خانواده ام در انگلیس اقامت دارند و بنده هم کارمند رسمی وزارت بهداشت لندن هستم. شاید اگر اوایل زندگی ام بود قبول می کردم اما الان دیگر در میانسالی هستم و فکر نکنم کار عاقلانه ای باشد اما این ها دلیل بر این نمیشود که کشورم را دوست نداشته باشم. من سالی دوبار به ایران می آیم و لذت هم میبرم و خدمت علمی هم میکنم و مطمئنم اگر آنجا باشم می توانم از لحاظ علمی و پزشکی به کشورم کمک بهتری کنم و اطلاعات علمی خود را در سطح بالاتر به میهنم ارائه دهم.


با خمینی شهری های ساکن کشورهای خارجی هم ارتباط دارید؟
خمینی شهری ها همیشه قدرت مهاجرت خوبی داشتند و هیچ ترسی از مهاجرت نداشتند. چه قبل از انقلاب و چه بعد از انقلاب. خمینی شهری های ساکن لندن خیلی زیادند و من با چندین نفر از انها در ارتباط هستم و همه آن ها عشق به ایران دارند.


و حرف آخر؟
مطمئنا روزی برای همیشه به کشورم برمیگردم و دینم را به خاکم و هموطنانم ادا می کنم.