طرح بررسی سواد سلامت ایرانیان در خمینی شهر اجرا شد

ارسال در بهداشت و درمان

به همین منظور طرح بررسی سواد سلامت درسراسر استان درحال اجرا می باشد. این طرح در شهرستان شاهین شهر و میمه به نسبت یک هزارم جمعیت شهرستان به تعداد ۲۱۰ عدد پرسشنامه از مناطق مختلف شهرستان اجرای شدودر خمینی شهر نیزطرح مذکور در نیمه دوم دی ماه اجرا گردید. به گزارش فرصت آنلاین این طرح به صورت پرسشگری خانه به خانه در ۸ منطقه شهری خمینی شهر،سه منطقه در درچه و شهرهای اصغرآباد،کوشک و روستاهای قلعه امیریه و تیرانچی انجام گردید و تعداد ۳۳۶ پرسشنامه توسط ۸ پرسشگر با نظارت واحد آموزش سلامت تکمیل شد،کهنتایج جهت پردازش و تجزیه و تحلیل نهائی به مرکز بهداشت استان ارسال خواهد گردید.

گفتنی است در این سنجش ، سواد سلامت که میزان توانائی فرد برای کسب ، درک و تفسیر اطلاعات اولیه و به کارگیری آنها و استفاده از خدمات بهداشتی است برآورد می گردد ، که محققان آن را در مقایسه با سن ، درآمد ، وضعیت اشتغال ، سطح آموزش و نژاد پیش بینی کننده قوی تری برای سلامت جامعه می دانند
طرح مذکور پیش از این در قزوین با دادن پرسشنامه به 980نفرکه به صورت تصادفی انتخاب شدند، انجام شد و در پایان، پس از بررسی آماری میانگین سطح سواد سلامت جامعه مورد مطالعه 36/10 به دست آمد که در گروه جامعه با سطح سواد سلامت ضعیف قرار می‌گیرد.
کارشناسان معتقدند:ارتقای سواد سلامت مردم موجب تغییر رفتار در جامعه می گردد که البته برای انجام چنین کار مهمی، بایدراهبرد های کاری حوزه بهداشت نیز تغییر کند .به عنوان نمونه اگر مردم بدانند مصرف بیش از اندازه نمک موجب بیماریهای قلبی وعروقی ودیابت و...می شود واز طرف دیگردر تولید محصولات تولید کننده موظف به رعایت حد مجاز افزودن نمک گردد،می توان به نتایج خوبی دست یافت.
آموزش های چهره به چهره، پرداختن مطبوعات مکتوب ومجازی به ویژه مطبوعات محلی به آموزه های بهداشتی ،ورود سازمانهای تخصصی مردم نهادبه مسایل بهداشتی وارایه آموزه های بهداشتی در مجالس مذهبی از راهکارهای پیشنهادی برای ارتقای سطح سواد بهداشتی جامعه می باشد.