چند روش درمانی ساده براي درمان بيماري هاي اطفال

ارسال در بهداشت و درمان

 

teb-sonnati

 

کاهش تب کودک با دم نوش گل گاو زبان

همیشه به یاد داشته باشید بهترین روش برای کاهش تب و حرارت بدن کودکان استفاده از قرص های شیمیایی آسپرین یا استامینوفن نیست. درمانگران طب سنتی یکی از ساده ترین و طبیعی ترین شیوه ها را برای کنترل و کاهش درد و تب کودکان، استفاده از دم نوش گل گاوزبان می دانند که علاوه بر تسکین دردهای بیمار به کاهش میزان حرارت بدن وی نیز کمک می کند. استفاده از این دم نوش به ویژه برای کودکان این خاصیت را دارد که بدن آنها از زمان کودکی در معرض عوارض داروهای شیمیایی قرار نمی گیرد، در کنار دم نوش گل گاوزبان، می توان از برگ های این گیاه دارویی برای تهیه سوپ و سالاد میوه استفاده کرد و از آن برای کاهش حرارت بدن کودک بهره برد. البته باید توجه داشت که اگر چه مصرف این دم نوش بی خطر و بی عارضه است، اما باید در مواقع ابتلای کودک به تب از مشاوره و راهنمایی پزشک متخصص اطفال یا متخصص طب سنتی بهره برد. علاوه بر این دم نوش، نوشیدن مایعات، نوشیدنی ها و انواع آب میوه طبیعی نیز در کنترل میزان حرارت بدن کودک بسیار مؤثر است.

 

- تقویت دستگاه تنفسی کودکان با آویشن

یکی از مهمترین نکاتی که در فصل های سرد سال به ویژه در روزهایی که میزان آلودگی هوا در حد هشدار قرار دارد به خانواده توصیه می شود، استفاده از ترکیباتی گیاهی برای تقویت سیستم تنفسی و مجاری تنفس کودکان است. متخصصان و درمانگران طب سنتی برای افزایش توان و ایمنی سیستم تنفسی به ویژه ریه ها، استفاده از گیاه آویشن را به خانواده ها توصیه می کنند. بهترین شیوه مصرف آویشن برای دریافت نتیجه سریعتر، تهیه جوشانده یا دم نوش آویش است. نوشیدن این نوشانده نه تنها برای کودکان بلکه برای افراد بزرگسال نیز توصیه می شود. متخصصان طب سنتی توصیه می کنند این دم نوش را با عسل شیرین کرده و روزی 2 بار میل کنید.

- روغن بادام جایگزین پودر بچه

عرق سوز شدن یا سوختگی ناشی از ادرار یکی دیگر از موارد بسیار شایع در میان کودکان و نوزادان است که با قرمزی پوست، التهاب و سوزش همراه است، گاهی ممکن است سوختگی ناشی از ادرار در نوزادان و کودکان 2 تا 3 ساله منجر به بروز تاول و جوشهایی در ناحیه کشاله ران و پاهای کودک شود که با سوزش زیاد و بی قراری او همراه است. به عقيده درمانگران طب سنتی برای درمان این مسأله، روغن بادام و روغن گل پامچال از جمله مناسب ترین روغن هایی هستند که به تسکین درمان این بیماری کمک می کنند. بهترین زمان استفاده از این روغن ها پس از حمام یا شستشوی کودک است. علاوه بر این متخصصان طب های طبیعی استفاده از کرم های گیاهی مثل کرم گیاهی گل همیشه بهار و گل راعی را که امروز به صورت صنعتی با نشاء گیاهی تولید می شود برای درمان این مسئله مفید می دانند. در این شرایط به والدین توصیه می شود محلول های شوینده کودک را به گونه ای انتخاب کنند که باعث افزایش حساسیت و تشدید بیماری کودک نشود.

 

- تأثیر سنبل الطیب در درمان شب ادراری

مسئله شب ادراری یکی از شایع ترین معضلاتی است که در بسیاری از کودکان 3 سال به بالا دیده می شود که با بزرگ شدن کودک به مرور کم و کم تر می شود. علت کاهش شب ادراری کودکان با افزایش سن این است که مثانه آنها قدرت و توانایی بیشتری در کنترل ادرار پیدا کرده است. به اعتقاد محققان و متخصصان این حوزه، عوامل مختلفی در بروز شب ادراری کودکان مؤثر است که از میان آنها می توان به اختلالات کلیه، اختلالات مثانه و مجاری ادرار، عدم تعادل هورمونی، ترس از تاریکی و برخی عفونت های دستگاه ادرار اشاره کرد. ساده ترین دلیل این مسئله، نوشیدن مایعات و آب زیاد توسط کودک پیش از ساعت خواب است. یکی از ساده ترین شیوه های درمان این مسئله که در بسیاری از شیوه های طبیعی درمان شب ادراری از سوی درمانگران به آن اشاره می شود، استفاده از گیاهانی چون ختمی، ذرت و گیاه سنبل الطیب است که در میان آنها جوشانده سنبل الطیب پرفایده تر است. برای تهیه این دارو بهتر است جوشانده گیاه سنبل الطیب را با مقداری عسل شیرین کنید و پیش از خواب به کودک بنوشانید. این جوشانده کمک زیادی به تقویت مثانه و کنترل ادرار می کند.

 

- درمان یبوست با ماساژ

یبوست نیز یکی از بیماریهای شایع در کودکان است که در سنین کم به دلیل ضعف سیستم گوارشی به ویژه روده ها و در سنین بالاتر به دلیل رعایت نکردن رژیم صحیح غذایی و مصرف نکردن میوه و سبزی به میزان کافی در کودکان دیده می شود. ماساژ درمانی سطح شکم با کمک روغن یا بدون روغن تأثیر بسیار زیادی در درمان یبوست دارد. عرق یا جوشانده گیاه بارهنگ نیز یکی دیگر از گیاهان دارویی مؤثر در کنترل و تسکین یبوست های دوران کودکی است. درمانگران طب سنتی در این دوران به والدین توصیه می کنند از غذاهایی که در ترکیب آنها از گوشت استفاده شده، کمتر برای تغذیه فرزندانشان استفاده کنند و برای کنترل و در مان یبوست از غذاهایی که در ترکیب آنها انواع حبوبات، غلات، میوه، سبزی و آجیل استفاده شده، بهره ببرند.

 

- تسکین درد رویش اولین دندان ها در کودکان

فصل رویش دندان در نوزادان از 6 ماهگی آغاز و تا 3 سالگی ادامه دارد. بیشتر کودکان در این دوران تجربه های نه چندان خوشایندی را پشت سر می گذارند. در این روزها لثه های کودک ملتهب، دردناک و قرمز می شود. این التهاب و درد به گونه ای کودک را بی قرار و بی حوصله می کند که بسیاری از خانواده ها از بی قراری و بدخلقی کودک نگران و پریشان می شوند. اما برای کنترل و تسکین این بی قراری به طور معمول پیشنهادی از سوی طب رایج به خانواده ها نمی شود و تنها صبر و همراهی خانواده با کودک تذکر داده می شود. در حالی که در طب سنتی شیوه بسیار ساده ای برای تسکین درد و التهاب لثه کودک پیشنهاد می شود. استفاده از عصاره گل بابونه یکی از ساده ترین شیوه ها برای تسکین بی قراری های کودک است. اگر چه بسیاری از کودکان با طعم گس و تلخ بسیاری از جوشانده ها کنار نمی آیند اما متخصصان طب سنتی توصیه می کنند حتی رقیق شده این عصاره تأثیر بسیار زیادی در کنترل درد ناشی از رویش اولین دندان ها در کودک دارد. این متخصصان توصیه می کنند لثه های کودک را با کمک عصاره رقیق شده گل بابونه ماساژ دهید.