رژيم هاي غذايي مخصوص براي درمان بيماري ها

ارسال در علمی

الف) رژیم غذایی کمخونی و پوکی استخوان: این رژیم در رفع علایم پوکی استخوان و کمخونی، جایگزین مناسبی برای داروهای شیمیایی مثل قرص آهن و کلسیم می باشد:


1-  همراه با صبحانه 72- 36 عدد مویز بدون هسته که از شب قبل خیسانده، میل شود.


2- تخم شربتی و بالنگو به میزان مساوی، هر روز صبح ناشتا یک قاشق مرباخوری با نصف استکان گلاب و نصف استکان عرق بید مشک شیرین کرده، میل شود.


3- هر شب 5 عدد انجیر خشک و 10 عدد آلو بخارا در مقداری آب خیس کرده، روز بعد میل نمائید.


4- روزی سه بار همراه با هر وعده غذایی چند قاشق غذاخوری شیره انگور خالص، در یک لیوان آب خنک رقیق کرده میل شود (در مواقع سرماخوردگی بجای شیره انگور از شکر قرمز استفاده شود)


5- شربت مویز: مقدار 50 گرم گل گاوزبان همراه با 1 لیتر آب روی شعله ملایم بجوشانید تا نیمی از آب بخار شود و نیم لیتر بماند، سپس آنرا صاف کرده، همراه با 500 گرم مویز بدون هسته، 1 کیلو گرم آب سیب، 1 کیلوگرم آب به و یک کیلوگرم آبمیوههای فصل به دلخواه (تازه و غیر بستهبندی) و یک چهارم قاشق چایخوری زعفران و مقدار دلخواه عسل یا شکر قرمز روی شعله ملایم بمدت ده دقیقه بجوشانید و سپس در یخچال نگهداری شود و روزی سه بار هر بار 1 لیوان میل کنید.


6- عصاره استخوان راسته گوسفند: هر هفته یک و نیم کیلوگرم استخوان راسته گوسفند بدون گوشت با کمی نمک، پیاز و زردچوبه آنقدر بپزد تا استخوانها کاملاً نرم شود، سپس آب آنرا با فشاردادن گرفته و تفاله را دور بریزید. میتوانید از سبزی گشنیز، شوید و اسنفناج در این سوپ استفاده نمائید. روزانه 3 استکان از این عصاره میل شود یا در غذاهای دیگر اضافه شود.


ب) رژیم غذایی دوران بارداری:


1- 5 عدد انجیر خشک و 10 عدد آلوی بخارا را هر شب خیس کرده و صبح میل کنید و یا برگه هلو و زردآلو و آلوی بخارا از هر کدام 5 عدد هر شب خیس کرده و صبح میل کنید.


2- هر روز یک لیوان آب سیب تازه میل کنید. (اگر مادر دچار گرمی است آب سیب و هندوانه و آب لیمو شیرین را با هم میل کند از هر کدام یک لیوان)، (اگر میوهي به در دسترس بود نصف استکان اضافه کنید)


3- از میوههای فصل بهار: هر روز سیب گلاب یا سیب قندک، زردآلو، آلوی قطره طلا، گوجه سبز (گوجه درختی)، هلو، شلیل، گیلاس و آلبالو از هر کدام حداقل یک تا 5 عدد میل شود.


4- از میوههای فصل تابستان: هندوانه، شاه توت، توت سیاه، گرمک، طالبی و ... از هر کدام به میزان حداقل، هر روز میل شود.


5- از میوه های فصل پاییزی: خربزه، ازگیل، خرمالو و ... از هر کدام حداقل هر روز میل کنید.


6- از میوههای فصل زمستان: انواع مرکبات و... از هر کدام در حداقل مقدار خود میل کنید.


7- میوههایی مانند خرما در تمام فصول، هر روز حداقل سه عدد و از خشکبارها هر روز حداقل، پسته خام، فندق، بادام، کشمش و نخودچی از هر کدام 3 تا 7 عدد میل کنید.


8- از نانهایی که بدون جوش شیرین آماده شود و روی آن سیاهدانه و کنجد پاشیده شود میل کنید.


9- سبوس برنج را آسیاب کرده، در کته برنج هر بار یک قاشق مرباخوری تا غذاخوری وارد کنید.


10- هر روز در صورت امکان یک عدد بلال تازه (شیربلال) را روی ذغال کباب کرده میل کنید.


11- برای افزایش نیروی حافظه و شجاعت و زیبایی کودک و مادر، روزی 3 لیوان از مخلوط آب سیب، آب به و آب انگور میل کنید، آبمیوه بسته بندی نباشد.


13- روزی یک بار باندازه یک ماش کندر خوراکی میل کنید (مکیده شود).


14- روزی 3 بار یک لیوان آب استخوان راسته گوسفند در غذاهای مادر بریزید.


غذاهایی که در دوران بارداری هنگام ناهار و شام مفید است: خوراک میگو، قلیه ماهی، آبگوشت یا گوشت گوسفندی هفته ای 2 بار، گوشت شتر هر ماه  یک وعده غذایی بصورت کباب یا آب پز و یا خورشت، گوشت ماکیان هفتهای 2 بار از قبیل مرغ خانگی، کبوتر، بلدرچین، بوقلمون، شترمرغ، اردک، غاز و مرغابی.


تذکر: همراه با هر غذا سبزی خوردن فراموش نشود. شب غذا سبک باشد و از غذای سنگین و چرب پرهیز شود.


ج ) رژیم غذایی بیماران مبتلا به دیابت: این رژیم در کنترل و درمان بیماری قند، خصوصاً اگر از همان ابتدای شروع بیماری باشد بسیار موثر است.


صبحانه:
1- نان جو و پنیر و گردو با چای کمرنگ و سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی و پیاز با آب غوره و یا آبلیمو.


2- نان جو همراه با شیر یا چای کمرنگ و سالاد کاهو و خیار و گوجه و پیاز با آبلیمو یا آبغوره.


3- لوبیای چیتی که از شب قبل روی شعله ملایم پخته شده باشد همراه با جوانه ماش و نان جو و کاهو و یا جوانه و برگ لطیف کرفس و یا سالاد خیار و گوجه فرنگی و پیاز.


4- پاچه گوسفند که چربی آن را گرفته باشید همراه با با شربت رب انار یا آب انار تازه و سالاد خیار و گوجه فرنگی و پیاز.


5- اسفناج پخته با ماست (برانی)، نان سنگک و سالاد خیار و گوجه فرنگی و پیاز و کاهو.


6- کنگر چرخ شده مخلوط با ماست و نان سنگک و سالاد و خیار و گوجه فرنگی و پیاز.


ناهار و شام:


1- آش جو: مقداری جو و لوبیای سفید روی شعله ملایم با نمک و کمی پیاز پخته شود. هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آبغوره یا آبلیمو همراه کرده میل کنید.


2- سوپ گشنیز: سبزی گشنیز یا اسفناج یا برگ چغندر با عدس با کمی برنج یا ماهیچه گوسفند یا مرغ بدون چربی با آلوی بخارا یا آلوچه با چاشنی آبغوره.


3- آشجو با جگر سفید: مقداری جو همراه با نخود و لوبیا و کمی جگر سفید گوسفند روی شعله ملایم با نمک و پیاز پخته شود. هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آبغوره یا آبلیمو همراه کرده میل کنید.


4- کلم سنگ (قمری)، گلکلم، کرفس، لوبیای سبز، شلغم، ریواس، کنگر، گوجهفرنگی، کمی گوشت گوسفند یا مرغ بدون چربی روی شعله ملایم با نمک و زردچوبه و پیاز پخته شود. از مواد فوق، هرکدام که تمایل دارید و یا در دسترس میباشد انتخاب کنید.


5- نخودآب: مقداری نخود با آب و نمک روی شعله ملایم خوب پخته شده هنگام مصرف کمی روغن زیتون با چاشنی آبلیمو همراه کرده میل کنید.


6- مقداری کدو که با گوجه و کمی برنج و سبزی گشنیز و جعفری روی شعله ملایم پخته شده باشد، همراه با آن ساقهی لطیف کرفس و کاهو میل شود.


7- کته گشنیز: برنج با مقدار زیادی گشنیز بصورت کته پخته شود و همراه با سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی میل کنید.


8- کته شوید: برنج با مقدار زیادی شوید بصورت کته پخته شود همراه با سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی و کمی گوشت مرغ یا گوسفند یا ماهی و یا میگوی آبپز میل کنید.


9- قلیه ماهی: ماهی با سبزی قلیه و تمر هندی روی شعله ملایم پخته و با نان سنگک و یا نان جو میل کنید.

 

10- میگو که با سبزی جعفری و نعناع و گشنیز و یا هر سبزی خورشتی دلخواه پخته و با نان سنگک یا جو میل کنید.

 

11- آش زرشک: سبزی خورشتی و گوشت گوسفند و آب زرشک با هم روی شعله ملایم پخته شود و با نان سنگک یا جو میل کنید.


12- آش شلغم:  آش رشته یا شوربا که با شلغم پخته شده باشد، همراه با کاهو و ساقه لطیف کرفس میل کنید.


13- آبگوشت بدون چربی: نخود و لوبیا و عدس با گوشت گوسفند بدون چربی و لیموی امانی و گوجه فرنگی پخته و با نان جو میل کنید.


14- قارچ آب پز با نان سنگک یا نان جو و سالاد خیار و گوجه فرنگی با آبغوره میل کنید.


15- لوبیای رشتی: لوبیا چند ساعت در آب گرم خیس بخورد تا پوست آن کنده شود و روی شعله ملایم با سبزی شوید پخته شود، هنگام مصرف مانند خورشت با برنج یا خورشت با نان سنگک همراه با سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی میل کنید.


16 – سیراب و شیردان بدون چربی که پرزهای آن نگرفته باشید و با نمک و پیاز و زردچوبه روی شعله ملایم بپزد و همراه با چاشنی آبلیمو و یا آبغوره یا سرکه میل کنید.


17- پاچه گوسفند که چربی آن را گرفته باشید، همراه با شربت رب انار و یا آب انار تازه و سالاد کاهو و خیار و گوجه فرنگی میل کنید.


18- کوکو: سبزی کوکو با کاهو و تخممرغ با روغن کنجد سرخ کنید و با نان جو و سالاد خیار و گوجهفرنگی میل کنید.