خواص درمانی پیاز

ارسال در علمی

piyazدر این شماره به ذکر مشخصات و خواص درمانی و نسخه های شفابخش سبزی معروف پیاز می پردازیم.

 

مشخصات کلی پیاز

پیاز که از دسته سبزیهاست، انواع و اقسام کوچک، بزرگ، تند، شیرین، پوست سفید و پوست قرمز داشته و دارای ساقه زیر زمینی به نام غده پیاز می باشد. پیاز را به دلیل کثرت استفاده از آن چه در مصارف غذایی و چه در مصارف دارویی همه می شناسید. پیاز دارای ویتامینهای B و C بوده و سرشار از املاح سیترات، استات فسفات، نیترات و ترکیبات گوگردی، املاح کلسیم، سدیم، پتاسیم، ید، سیلیس و چندین نوع قند می باشد.

نسخه های شفابخش پیاز:

1- درمان سوختگی با پیاز: استفاده از پماد پیاز در درمان سریع سوختگی پوست مفید است.

طرز تهیه پماد پیاز: یک عدد پیاز متوسط را رنده کنید، بعد کمی پودر نمک دریایی را نیز به آن افزوده، خوب به هم بزنید و به محل سوختگی بمالید و ببندید. ( به مدت دو ساعت)

2- رفع یبوست با پیاز: افرادی که به یبوست مبتلا هستند چنانچه چند عدد پیاز را در یک لیتر شیر و یا آب ریخته و به قدری حرارت دهند تا پخته شود سپس آب صاف شده آن را هر روز صبح ناشتا و همچنین بعد از غذای اصلی یک فنجان میل نمایند در رفع یبوست آنها مؤثر است.

3- معالجه زخم ناخن با پیاز: جهت التیام و بهبودی زخم گوشه ناخن، یک پیاز سفید را زیر خاکستر آتش ببرید و انگشت خود را داخل آن نموده و چند روز ادامه دهید. این عمل تأثیر زیادی در التیام زخم ناخن و رفع عفونت های آن دارد.

4- درمان اختلالات کلیوی با پیاز: مبتلایان به اختلالات کلیوی و کسانی که از درد پهلو رنج می برند چنانچه دو عدد پیاز متوسط را خرد نموده با دو برابر وزن آن الكل سفید (خوراكي) و مقداری عسل مخلوط کرده داخل ظرفی ریخته و پس از چند روز گذاشتن، صبح و شب یک استکان از آن را میل نمایند. (موقع مصرف ظرف را تکان دهيد) اثر قابل توجهی در درمان بیماری آنها دارد.

5- درمان بواسیر و ترک سرمازدگی با پیاز: دو عدد پیاز متوسط را شسته و رنده کنید. سپس آن را در 200 گرم چربی پرندگان یا پیه مرغ ریخته و به قدری حرارت دهید تا خوب پخته شود، از این پماد روی بواسیر و خراشهای سطحی پوست به ویژه ترک سرما زده بمالید و ببندید. همچنین مالیدن آب پیاز به تنهایی بر روی ترک های دست و پا موجب بهبود آنها می گردد.

6- معالجه آسم (تنگی نفس) با پیاز: جهت معالجه تنگی نفس و رفع سرفه خشک، پیاز را رنده کنید و آب آن را بگیرید و سپس به هموزن آن عسل طبیعی اضافه نموده خوب به هم بزنید و میل کنید. خوردن این آب علاوه بر درمان امراض مذکور در رفع اخلاط کهنه مؤثر بوده و سینه و گلو را به خوبی ضدعفونی می کند.

7- تسکین درد گوش با پیاز: چکاندن روزانه چند قطره از آب پیازی که توسط فشار، آبش را گرفته باشند در گوش علاوه بر تسکین درد آن موجب قطع صدای آن نیز می گردد.

8- التیام زخم و تحلیل ورم پروستات با پیاز: چنانچه چند عدد پیاز را رنده کرده و آن را داخل ظرف محتوی الکل سفید (خوراکی) ریخته و به مدت چند ماه گذاشته بعد آن را صاف نموده و هر روز صبح یک استکان از آب آن را میل نمایید اثر قابل توجهی در التیام زخم، تسکین درد و تحلیل ورم پروستات دارد.

9- پایین آوردن تب با پیاز: پیاز دارویی ضد تب می باشد. اگر فردی به تب سختی دچار شده باشد، یک عدد پیاز را برش دهید و آن را داخل ظرفی روی آتش بگذارد و پس از این که خوب گرم شد، آن را روی شکم ضماد کند و پس از سرد شدن تجدید نماید. تب وی به زودی از بین خواهد رفت.

10- تصفیه کردن خون با پیاز: مصرف پیاز به جهت داشتن انسولین گیاهی برای مبتلایان به دیابت (مرض قند) مفید بوده و قند خون آنها را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

دکتر Gupta N. N. پروفسور کرسی پزشکی در دانشگاه k: G  از lacknow نشان داده که تغییرات خونی ناشی از تغییرات چربی، بدون تردید با خوردن پیاز تازه کاهش یافته و میزان کلسترول (چربی) خون پایین می آید. مصرف پیاز موجب رقت خون گردیده و ترکیبات موجود در آن مانند آسپرین عمل می کند. دکتر J.M.Bailey از مدرسه طب دانشگاه جورج واشنگتن آمریکا همراه با همکارانش در مورد پیاز تحقیق نموده و یک عامل رقیق کننده خون با نام آدنوزین را در سیر و پیاز یافتند که موجب گشاد شدن عروق خونی و رقت خون می شود. البته این خاصیت در پیاز خام بیشتر است تا در پیاز پخته.

11- درمان بیماریهای کبدی با پیاز: مصرف پیاز به عنوان یک داروی مقوی کبد به کلیه بیمارانی که از امراض کبدی رنج می برند توصیه می شود. از سوی دیگر شواهد پزشکی وجود دارد که نشان می دهد که سیروز کبدی به دنبال مصرف مداوم سه روزه پیاز تازه بهبود می آید.

12- اثر مثبت پیاز در سلامت دندانها: تحقیقات پزشکان روسی نشان داده است که ماساژ روزانه دندانها با پیاز می تواند از بعضی اختلالات دندانی جلوگیری نماید. همچنین جهت تسکین درد دندان کافی است کمی آب پیاز را به پنبه آغشته نموده و آن را در حفره دندان دردناک بگذارید.

13- رفع کمبود جریان خون قاعدگی زنان با پیاز: خانمهایی که دچار بی قطعی، عقب افتادگی خون حیض (قاعدگی) و یا قطع عادت ماهانه خود شده اند چنانچه یک عدد پیاز را رنده کرده و همراه با یک مشت گیاه بومادران در یک لیتر آب جوشانده و در آب آن بنشینند شفا خواهند یافت. همچنین خوردن آب پیاز همراه با آب زنجبیل و یا عسل جهت رفع کمبود جریان خون قاعدگی مفید است.

14- درمان اختلالات پوستی با پیاز: از پیاز به عنوان یک داروی ضد عفونی کننده و مفید برای پوست جهت درمان انواع اختلالات و عوارض پوستی استفاده می شود که در زیر به چند  نمونه  از آنها اشاره می شود:

الف- ضد عفونی كردن و التیام سریع زخمها و جراحات: جهت ضد عفونی کردن جراحات و جوش خوردن آنها چند عدد پیاز را کوبیده و له نمایید، ابتدا روی جراحات را با پارچه یا باند نخی نازک ببندید و بعد پیازهای له شده را در ظرفی ریخته و در هنگام حرارت دادن، جراحات را به بخار مستقیم بدارید (بخور دهید)

ب- محلول ضد لک پیاز: برای بر طرف شدن لک های صورت آب پیاز را به شکل محلول در آورده و با آن لک های صورت را بر طرف کنید. جهت اثربخشی بیشتر کمی پودر سفید آب قلع یا مروارید را نیز به آن اضافه کنید.

پ- محلول ضد جوش پیاز: جهت از بین بردن جوش های قرمز صورت و پوست یک عدد پیاز را خوب رنده کرده و در کمی سرکه به مدت دو روز بخیسانید سپس آن را به محل جوشها بمالید.

ت- کرم زیبایی پوست با پیاز: علاقمندان به استفاده از گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی جهت رفع جوشهای صورت و همچنین از بین بردن لکه های تیره پوست و ترک دست و پا چنانچه سه عدد پیاز را رنده کرده و در حرارت بسیار کم با کمی روغن آن را بپزند و در موقع پختن مرتب آن را بهم زده و یک قاشق عسل، یک استکان گلاب و یک فنجان شیر به آن افزوده و بر محل جوشها و لک ها ترک پوست بمالید و نتایج رضایت بخش خواهند دید.

نوع دیگر: در هندوستان ضماد همراه با آب لیمو و آب پیاز به عنوان یک کرم آرایشی برای خانم ها به ویژه تازه عروسان استفاده می شود.

ث- سایر اختلالات پوستی: استفاده از ضماد پیاز داروی خوبی جهت درمان اختلالات و عوارض پوستی می باشد.

طرز تهیه ضماد پیاز: چند پیاز متوسط را بکوبید و له کنید، سپس آن را خوب فشار دهید تا آب آن خارج شود، بعد آب آن را با کمی پودر زردچوبه خمیر نموده و بر روی پوست بمالید و ببندید.

15- دفع سنگ کیسه صفرا با پیاز: اشخاصی که سنگ کیسه صفرا دارند خوردن این سوپ برای دفع سنگ کیسه صفرای آنها توصیه و تجویز می شود.

طرز تهیه سوپ پیاز: یک پیاز درشت را رنده کرده، سپس در چهار قاشق سوپ خوری روغن زیتون، آن را نیمه پز نموده 150 گرم آب به آن  اضافه کرده و بگذارید 10 دقیقه بجوشد، بعد تا هنگامی که گرم است و سرد نشده آن را میل کنید. (اضافه کردن کمی شکر به سوپ پیاز در موقع پختن هضم آن را آسانتر می سازد)

16- درمان زکام و سرماخوردگی با پیاز: استفاده از پیاز به دلیل داشتن گوگرد و در نتیجه خاصیت ضد عفونی کننده خون اثر مثبتی در از بین بردن عفونتهای مجاری تنفسی نظیر آسم، ورم گلو و زکام دارد.

دستور مصرف آن به شرح زیر است: یک پیاز متوسط را به صورت ورقه ورقه ببرید و آن را در سه چهارم فنجان آب به مدت چند دقیقه بجوشانید بعد روی ورقه های پیاز پخته شده کمی عسل بریزید و میل کنید.

نوع دیگر: آب پیاز را گرفته یا آن را بجوشانید و با کمی عسل مخلوط کرده، شب بگذارید و در روز هر بار یک قاشق مرباخوری میل کنید. همچنین جهت درمان آنفلوآنزا یک عدد پیاز متوسط را کوبیده و له کنید، سپس آب آن را گرفته و سه بار در روز همراه با یک دم کرده گیاهی به صورت گرم میل کنید.

17- رفع بندآمدگی ادرار با پیاز: جهت رفع بندآمدگی ادرار چنانچه شخصی پیش غذای خود را سوپ شیر همراه با یک پیاز خام رنده شده در سه وعده (صبح و عصر و شام) قرار دهد و از این رژیم به مدت 15 تا 30 روز پیروی نماید شفای کامل نصیبش خواهد شد. همچنین ضماد پیاز خام بر پایین شکم خروج ادرار را آسان می سازد.

18- درمان رعاف (خونریزی بینی) با پیاز: اگر فردی که به خونریزی شدید بینی مبتلا شده باشد یک پیاز را خوب رنده کرده و چند قطره سرکه روی آن بچکاند، سپس آن را راخل یک پارچه نازک نخی ریخته و خوب فشار دهد تا آب آن خارج شود و در بینی بچکاند، در قطع خونریزی بینی سریع الاثر است.

19- درمان ریزش مو با پیاز: استفاده از آب پیاز یا لوسیون آن به واسطه داشتن گوگرد در تقویت پیاز مو و رفع ریزش آن مفید و مؤثر است.

طرز تهیه لوسیون پیاز: 100 گرم پیاز رنده شده را در 200 گرم الکل 60 درجه به مدت چند روز بخیسانید سپس هر بار دو قاشق مرباخوری از آن را با آب مخلوط کرده و به پوست سر بمالید.

20- معالجه دیابت (مرض قند) با پیاز: چون پیاز مدر (ادرار آور) است (به دلیل داشتن نیترات) و همچنین داشتن خاصیت هضم کنندگی و دارا بودن نوعی انسولین گیاهی در آن بر ضد دیابت عمل نموده و قند خون را پایین می آورد. (البته پیاز خام مفیدتر از پیاز پخته می باشد.)

21- درمان برص، زگیل و زخم پاشنه پا با پیاز: ضماد پیاز رنده شده با عسل و باروت جهت از بین بردن لکه های سفید روی پوست (برص) مفید است. ضماد پیاز له شده با نمک، گلاب و عسل در رفع زگیل مؤثر بوده و همچنین مالیدن پیاز پخته شده با پیه جهت معالجه زخم پاشنه پا به کار می رود.

22- تأثیر پیاز در افزایش عملکرد مغز: خوردن پیاز خام به دلیل داشتن فسفر فراوان به افرادی که دارای کارهای فکری زیادی هستند توصیه می شود. همچنین پیاز هضم مواد نشاسته ای را آسان کرده و جهت رفع بی خوابی بسیار مفید است.

23- جلوگیری از لخته شدن خون با پیاز: خوردن پیاز علاوه بر جلوگیری از لخته شدن خون و سخت شدن جدار رگها، در رفع برخی از عوارض خونی از قبیل فشار خون بالا و پاک نمودن خون از اننواع سموم مؤثر بوده و انواع سرطان ها را از بین می برد.

24- کاهش اضطراب با پیاز: استفاده از پیاز به عنوان یک داروی آرم بخش اعصاب و مقوی قلب به اشخاص عصبی و کسانی که حالت اضطراب و تپش قلب دارند توصیه می شود. (البته در این مورد استفاده از پیاز پخته مفیدتر از پیاز خام است.)

25- تهیه پادزهر با پیاز: جهت درمان زخم و محل گزیدگی حشرات، عقرب و گاز گرفتگی سگ یک عدد پیاز خام را رنده کنید و روی محل گزیدگی بگذارید و با پارچه نخی روی آن را ببندید. همچنین مالیدن آب پیاز خام بر محل زنبور گزیدگی در رفع درد و سوزش آن مؤثر است.

26- درمان یرقان و رفع اختلالات معدی با پیاز: چنانچه فردی که به بیماری یرقان (زردی) دچار شده باشد یا از اختلالات معدی از قبیل ورم و نفخ معده رنج می برد قطعاتی از پیاز پوست کنده و خرد شده را با آب لیموی تازه همراه با زیره سیاه میل نماید یا از ترشی پیاز قرمز استفاده کند. اثر قابل توجهی در رفع امراض مذکور خواهد داشت.