گلابی، سیب، انار، لیموترش، لیمو شیرین

ارسال در علمی

 

mivehدر ادامه مبحث مربوط به خواص درمانی میوه ها، در این شماره به بررسی خواص میوه های گلابی، سیب، انار، لیموترش، و لیمو شیرین می پردازم.

 

گلابی: شیرین، دارای طبیعت گرم و تر بوده باعث تقویت کبد، طحال و مغز استخوان شده در نتیجه خونسازی بدن را تقویت نموده در رفع کم خونی اثری بسزا دارد. همچنین این میوه قلب را تقویت و مویرگهای آن را منبسط کرده، گرفتگی ناشی از اخلاط فاسد شامل چربی و لخته خونی را بر طرف می نماید. میوه گلابی در تقویت معده و روده مؤثر بوده تشنگی را رفع و شکم را روان می نماید. گلابی دارای خاصیت پادزهری برای سموم بوده اثر سم را خنثی می نماید و از جمله میوه هایی است که در افراد دچار ناراحتی روحی، مصرف آن سفارش شده است چرا که نشاط آور بوده غم و اندوه را برطرف می کند. زیاده روی در خوردن گلابی باعث نفخ معده و روده می شود که با مصرف مربای زنجبیل و بادیان این عارضه مرتفع می گردد.

سیب: میوه ای است خوراکی و انواع گوناگون دارد. سیب زودرس، دیررس، بی مزه، شیرین، ترش و می خوش از انواع آنهاست که سیب آبدار، تر و تازه، درشت، بی آفت و شیرین بهترین نوع آن است. سیب شیرین دارای طبیعت گرم و تر بوده اعصاب و روان را تقویت نموده و نشاط آور است، برای رفع دلهره، وسواس و اندوه مؤثر است، قلب را تقویت و ضربان آن را تنظیم می نماید بنابراین در افرادی که دچار تپش قلب هستند مصرف این میوه توصیه می شود. همچنین کبد را تقویت کرده و اثر ضد اسهالی قوی نیز دارد.

اما سیب می خوش دارای طبیعت سرد بوده، به عنوان پادزهر سموم عمل می کند و اعمال حیاتی قلب و کبد و معده گرم مزاجان را تنظیم می نماید، این نوع سیب، خاصیت ویژه ای در رفع اسهال دارد. برای این منظور می توان سیب گرم، سیب می خوش را با حرارت مستقیم آتش بملایمت پخت تا رنگ سیب تیره گردد. مصرف این سیب در بند آوردن شکم اثری قوی دارد. مصرف سیب می خوش برای مبتلایان به بیماریهای اعصاب و روان، بیماریهای ریوی، درد مفاصل و سنگ کلیه و مجاری ادراری توصیه نمی شود.

انار: در انواع شیرین و ترش و می خوش. میوه ای است خوراکی که درخت آن در بیشتر مناطق کویری پرورش داده می شود. انار شیرین دارای طبیعت سرد و تر و صفرا بر بوده، برای مبتلایان به زردی مفید است و حرارت و تشنگی ناشی از صفرا و تب را رفع می نماید، گرفتگی مویرگهای بدن گرم مزاجان را برطرف کرده، باعث افزایش وزن بدن می شود. مصرف آب انار شیرین چهره را بانشاط و خوش آب و رنگ می نماید. این میوه برای رفع تب و خارش بدن ناشی از گرمی مؤثر بوده و اعمال حیاتی کلیه گرم مزاجان را تنظیم می نماید و با توجه به خاصیت ادرار آوری، در رفع فضولات بدن نافع است. مصرف انار همراه یا بعد از صرف غذا جایز نیست چرا که در هضم غذا اختلال ایجاد می کند.

رب انار شیرین به دلیل تبخیر آب، دارای خواص قویتری نسبت به آب انار شیرین می باشد و با مصرف آن می توان به همان خصوصیات به نخود مطلوبتری رسید.

لیمو ترش: این میوه دارای طبیعت سرد و خشک بوده زود جذب بدن شده و مواد زاید بدن را از راه ادرار، عرق و مدفوع دفع می نماید. صفرا بر بوده و برای گرم مزاجان مفید است. همچنین اعمال حیاتی معده و روده گرم مزاجان را تنظیم نموده، در هضم و جذب غذاهای چرب در معده اثری بسزا دارد. البته زیاده روی در آَشامیدن آب لیموترش باعث ضعف معده و روده و پیچش روده می شود که این عارضه با خورد عسل رفع می گردد.

لیمو شیرین: دارای طبیعت سرد و تر بوده، حرارت و تشنگی ناشی از صفرا و تب را فرو می نشاند. همچنین اشتها آور بوده، اعمال حیاتی معده گرم مزاجان را تنظیم می نماید. لیمو شیرین اثر تب بر قوی دارد خصوصاً اگر به همراه آب هندوانه و آب سیب مصرف شود. در فروکش کردن تب بویژه تب اطفال، اثر بسزایی دارد. آب لیمو شیرین گرفتگی مویرگهای کلیه را رفع نموده عملکرد این عضو حیاتی را تنظیم می نماید و برخلاف طبیعت سردی که دارد، مصرف آن برای مبتلایان به بیماریهای اعصاب و روان مضر نیست.