روغن هاي بي كيفيت استفاده شده در توليد زولبياباميه سرطانزاست

ارسال در علمی

 

ramazan-zoolbia-2زولبيا باميه از خوراكي هاي ويژه ماه مبارك رمضان است. اين روزها، حتي شاهد صف هاي طويلي هستيم كه در شيريني فروشي هاي شهرمان تشكيل شده تا زولبياباميه و ديگر مشابهات آن مثل باقلوا را بخرند و به خانه ببرند براي افطار.

 

امروزه در بسياري از سفره ‌هاي افطار و مهماني ‌هاي افطاري انواع شيريني ‌ها و دسرهاي رنگارنگ، غذاهاي چرب و نامناسب مانند زولبيا و باميه، حلوا، حليم، كره، خامه، مربا، انواع پلو و خورشت ‌هاي چرب استفاده مي‌شود.

اين مواد غذايي علاوه بر كالري فراوان در صورت مصرف زياد و پشت سر هم در افطار عوارض زودرس شامل سرگيجه، ضعف، سستي، خواب‌آلودگي و سردرد به علت ترشح ناگهاني انسولين در خون در پي دارد همچنين عوارض ديررسي مانند اضافه وزن، چاقي، بالا رفتن قند، چربي‌هاي خون و بيماري‌هاي قلبي و عروقي نيز بر اثر مصرف بيش از حد اين مواد به وجود مي‌ آيد.

يك متخصص تغذيه درباره زولبياباميه به خبرگزاري فارس گفت: زولبيا و باميه به علت داشتن قند و چربي بالا و نيز حرارت زيادي كه حين آماده شدن مي‌بينند از ارزش غذايي چنداني برخوردار نيستند. ميترا زراتي افزود: مصرف زولبيا باميه سودي براي بدن ندارد و فقط انرژي كاذب را به بدن مي‌رساند. به گفته وي براي پخت زولبيا باميه كه در قنادي ‌ها تهيه مي‌ شود از روغن ‌هاي مانده استفاده مي ‌كنند و با هر بار استفاده از اين روغن ‌ها مواد سرطانزايي را در آن ايجاد مي‌ كند. اين متخصص تغذيه مي‌افزايد: زولبيا و باميه ماده مفيدي محسوب نمي‌شود به خصوص براي افرادي كه داراي چربي خون هستند، مضر است.

مسعود كيمياگر، متخصص تغذيه هم اظهار مي ‌كند: مصرف زياد زولبيا و باميه براي سلامت مضر است و در يك لحظه ميزان زيادي كالري، چربي و قند را وارد بدن مي‌كند در حالي كه جذب قند زولبيا و باميه به علت داشتن چربي زياد ۲ تا ۳ ساعت طول مي‌كشد.

به گفته وي اگر مصرف اين ماده غذايي در حد تعادل باشد مشكلي به وجود نمي‌آورد ولي در ايران استفاده از اين ماده در ماه رمضان بسيار زياد است. كنترل روغن‌ هاي مصرفي در تهيه اين ماده بسيار ضروري است و اگر اين مورد تحت نظر باشد باز هم مضرات كمتر خواهد شد.

اين متخصص تغذيه اضافه مي‌كند: بسته ‌بندي اين ماده غذايي نيز بسيار مهم است، البته بيشتر قنادي ‌ها زولبيا و باميه خود را از مركز ديگري كه هويت درستي ندارند تهيه مي‌كنند به همين دليل سالم بودن آن مورد شك است.

اما در همين حال، خبرنگار فرصت با يك پيشكسوت شيريني پزي در خميني شهر درباره نحوه پخت زولبياباميه گفتگو كرد. بابايي با توضيح نحوه پخت انواع شيريني در كارگاههاي شيريني پزي شهر گفت: با تجربياتي كه دارم در ميان شيريني ها، بدترين شيريني توليد شده در كارگاههاي شيريني پزي از لحاظ بهداشتي و تازه بودن مواد مصرفي و كم ضرر بودن، اول نان كماج است و بعد زولبياباميه. وي افزود: براي توليد زولبيا باميه......