زیر میزی پزشکان قانونی یا غیر قانونی؟

ارسال در علمی

از ديرباز تاكنون، بعضی مشاغل از حرمت و احترام خاصی در بین مردم برخوردار بودند که از جمله آنها مي‌توان به پزشكان اشاره كرد.

 

در جهان اسلام، طب و پزشكي را علمي مقدس مي‌دانسته‌اند و صاحبان اين علم اغلب از حكيمان طراز اول دوره خود بوده‌اند؛ بزرگاني چون زكرياي رازي و ابن‌سينا و ...

 

سالروز تولد يكي از اين حكيمان يعني حکیم بوعلی سینا را روز پزشك ناميده‌اند. به اين بهانه و براي دانستن وضعيت پزشكي شهرستان، گپ و گفتي داشتيم با مسؤولین نظام پزشکی.

 

در ابتدا به سراغ دکتر رضا سرائیان عضو شورای شهر و رئیس نظام پزشکی شهرستان رفتیم. او درخصوص جایگاه سازمان نظام پزشکی به فرصت گفت: اين سازمان به عنوان یک NGO خاص در كشور دو وظیفه را به عهده دارد. از یک طرف باید حافظ منافع اعضای خود باشد و از طرف باید با رسیدگی و نظارت بر نحوه خدمات­رسانی به کلیه متقاضیان خدمات پزشکی، از ضرر و زیان آنها جلوگیری کند.

 

وی افزود: اعضای این سازمان شامل کلیه افرادی می­شوند که شرایط عضویت در آن را داشته باشند و کلیه شاغلین در امور پزشکی اعم از عمومی و متخصص، ماماها، دندانپزشکان، متخصصین علوم آزمایشگاهی، رادیولوژی، فیزیوترابی و داروسازان و داروخانه­ها به نوعی زیرمجموعه این سازمان محسوب می­شوند. از این رو کسانی که قصد فعالیت­هایی در بخش خصوصی پزشکی و درمانی دارند باید از طریق این سازمان کسب مجوز نمایند.

 

وی با اشاره به هیئت مدیره این سازمان گفت: هیئت مدیره دوره­ای این سازمان از طریق انتخابات درونی بین اعضا انتخاب می­شوند و این هیئت مدیره بر امور محوله بخشهای مختلف پزشکی و درمانی بخش خصوصی و تا حدودی در بخش دولتی نظارت کامل دارند.

 

وی افزود: متأسفانه به دلیل عدم اطلاع­رسانی، اکثریت اقشار مختلف جامعه به وظایف سازمانی و نظارتی این سازمان تخصصی آگاهی ندارند كه در صورت بالا رفتن سطح اطلاع عمومی جامعه از این وظایف، از نارضايتي مردم نسبت به نظام پزشكي کاسته خواهد شد.

 

وی هدف از تشکیل این سازمان را تلاش در جهت تحقق بخشیدن به ارزشهای عالی اسلامی در امور پزشکی، حفظ حیثیت و اصلاح امور پزشکی، ارتقاء سطح دانش پزشک، حمایت از حقوق شاغلین و اعضا و بیماران، تنظیم و نظارت بر ارتباط بین شاغلین با دستگاههای اجرایی و قضایی و انتظامی و اجرای هر چه بهتر موازین و قوانین در امور پزشکی دانست.

 

دکتر سرائیان در ادامه گفت: ارتباط ما با شبکه بهداشت و درمان به صورت مستمر و تنگاتنگ در امور نظارتی و اجرایی دنبال می­شود. وی در گلایه­ای از همکاران در بخش درمانی گفت: بعضی از همکاران ما نسبت متخصصین و شاغلین در شهر کم­لطفی نشان می­دهند و با ارجاع مردم شهر و بیماران به مراکز پزشکی اصفهان باعث می­شوند تا مشکلاتی برای مردم از نظر هزینه­های درمانی به وجود آید و این در حالی است که به غیر از متخصص جراحی قلب، در کلیه رشته­ها و بخش­های درمانی در شهر متخصصان بسیار خوبی داریم و نیازی به ارجاع بيماران به خارج از شهر نیست و درحال حاضر کلیه امکانات درمانی و پزشکی و نیروی انسانی لازم جهت سرویس­دهی فراهم است.

 

رئیس نظام پزشکی شهرستان در ادامه در پاسخ به سؤال فرصت در خصوص گرفتن زیرمیزی توسط پزشكان در خميني‌شهر گفت: با توجه به اینکه در خمینی­شهر بخش خصوصی درمانی و بیمارستانی نداریم، در صورتی که آنچه به عنوان مبلغ زیرمیزی دریافت می­شود از تعرفه بخش خصوصی زیادتر نباشد و سقف پرداختی با تعرفه بخش خصوصی یکی باشد قابل گذشت است و اگر همکاران و اعضای نظام پزشکی این سقف مابه­التفاوت تعرفه دولتی تا تعرفه خصوصی را رعایت نکنند این موضوع قابل رسیدگی و برخورد است.

 

وی ملاک پرداخت وجه زیرمیزی را تعرفه دریافتی توسط بخش خصوصی دانست و افزود: در غیر این صورت بیمار حق شکایت از پزشک را دارد.

 

دکتر سرائیان افزود: در موارد اورژانسی و بيماران بدحال، در بخش دولتی پزشک حق دریافت هیچ­گونه وجهی به غیر از تعرفه را ندارد.

 

وی خاطرنشان کرد: کلیه تعرفه‌هاي تعیین شده در بخش‌های خصوصی با نظر نظام پزشكي كشور تعیین می‌شود و فرد یا بخش خصوصی حق هیچ‌گونه افزایش قیمت را ندارد و ملاک دریافت وجه، مصوبه نظام پزشکی کل کشور می­باشد.

 

وی افزود: مراجعین به پزشکان بخش دولتی هم حق پرداخت هیچ­گونه وجهي به عنوان زیرمیزی را ندارند.

 

سرائيان افزود: البته بعضی از همکاران پزشک از بيماران مراجعه‌كننده به مطب‌ها و مراکز شخصي خود، بیشتر از تعرفه بخش خصوصی وجه دریافت می‌کنند که همشهریان و مردم در این خصوص می­توانند درخواست پیگیری و شکایت نمایند.

 

وی به طور مثال به عمل جراحی سزارین در شهر اشاره کرد و گفت: تعرفه دولتی این عمل 70 هزار تومان است ولی هزينه همین عمل در بخش خصوصی حدود 400 هزار تومان می­باشد. اگر پزشک معالج، مبلغ مابه­التفاوت این تعرفه را دریافت نماید در این خصوص سخت­گیری نمی‌شود ولی چنانچه مبلغ دریافتی از مبلغ مابه­التفاوت زیادتر باشد، این دریافت قابل پیگیری و شکایت از طرف خانواده و بیمار خواهد بود.

 

دکتر سرائیان در ادامه به نحوه سرویس­دهی و کیفیت خدمات درمانی و پزشکی اشاره نمود و گفت: وضعیت خدمات­رسانی در بخش­های خصوصی شهر تاکنون مطلوب بوده است و کلیه همشهریان می­توانند در صورت هرگونه تخلف در این بخش با مراجعه به نظام پزشکی درخواست و شکایت خود را پیگیری نمایند.

 

وی در انتها با تبريك روز پزشك به همكاران خود و اعضای نظام پزشکی، ابراز امیدواری کرد پزشكان شهرستان فراتر از مسائل مادي با دید الهی و به قصد خدمت به مردم وظيفه پزشكي خود را انجام دهند.

 

دکتر رسول بنی­هاشمی از اعضای هیئت مدیره نظام پزشکی شهرستان نيز در اين گفتگو به فرصت گفت: شعبه خميني‌شهر سازمان نظام پزشکی از  سال 75 به صورت غیردایم و سیار آغاز به کار کرد و پس از 4 سال به شکل کنونی خود درآمد و پس از گذشت 3 دوره با شروع دوره چهارم فعالیت خود را ارتقا داد.

 

وي افزود: در حال حاضر 6 پزشک، یک دندانپزشک، یک ماما، یک فیزيوتراپ، يك دکترای علوم آزمایشگاهی و یک داروساز به عنوان هیئت مدیره فعاليت مي‌كنند و سازمان هم‌اكنون حدود 350 عضو دارد كه بر اساس جمعیت شهر، به ازاء هر 800 نفر يك پزشك وجود دارد.

 

دکتر بنی­هاشمی افزود: در حال حاضر 150 پزشک عمومی، 50 متخصص، 45 دندان­پزشک، 25 ماما، 45 داروساز، 6 فیزیوتراپ و 12 متخصص علوم آزمایشگاهی عضو این سازمان هستند.

 

در ادامه این گفتگوها، به سراغ دکتر مردیها دادستان نظام پزشکی شهرستان رفتیم. وظیفه این بخش رسیدگی به تخلفات پزشکی و اعلام نظر کارشناسی و صدور حکم در خصوص اعتراضات و شکایت بیماران از پزشكان و مراكز درماني مي‌باشد.

 

در اين باره دکتر مردیها به فرصت گفت: در سال 88  در مجموع 25 مورد شکایت در اين سازمان مطرح شد كه از اين تعداد 8 پرونده در دست اقدام بوده، براي 6 مورد کیفرخواست صادر شده، در 1 مورد قرار منع صلاحیت، در 1 مورد قرار موقوفی تعقیب و در 1 مورد توبیخ کتبی صادر شده است.

 

وی افزود: در سال 89 تاکنون 9 مورد شکایت وارد سازمان شده است که از این تعداد 5 پرونده در دست اقدام می­باشد، براي 1 مورد توبیخ کتبی، 1 مورد توبیخ شفاهی، 1 مورد قرار عدم صلاحیت و 1 مورد قرار منع تعقیب صادر شده است.

 

وی افزود: در مجموعه نظام پزشکی یک دادسرای پزشکی به مسؤولیت دادستان نظام پزشکی به اتفاق 2 دادیار وظیفه رسیدگی به شکایات مردم در خصوص تخلفات پزشکی را به عهده دارند و معمولاً درخواست­های شکایت یا از طریق مراجع قضایی و انتظامی یا به صورت مستقیم وارد نظام پزشکی می­شود.

 

دکتر مردی ها افزود: بعضا شکایت­های مردمی انتظامی نبوده بلكه شکایت از عدم رفتار اخلاقی و اختلافات معمول روزمره می­باشد.

 

مرديها با تشريح روند تشكيل پرونده در اين مركز به چند مورد مهم اشاره كرد و گفت: از جمله پرونده­های مهم رسیدگی شده در هیئت بدوی، پرونده فوت كودك 9 ساله در اثر تزریق آمپول پنی‌سیلین بود كه با بررسي‌ها، تخلف مستقیم پزشک و فرد تزریق‌کننده محرز شد. وی به پرونده ديگري نيز اشاره كرد كه در آن، مادر و فرزندي در اثر قصور پزشكي فوت كرده بودند و پس از بررسي‌هاي لازم و بر اساس نظر هیئت بدوی، ضمن صدور کیفرخواست براي فرد متخلف، پرونده به مراجع قضایی ارجاع شد.

 

وی از همه مردم شهرستان خواست در صورت مشاهده هرگونه تخلف پزشکی و درمانی در مراکز درمانی، با اعلام شکایت و درخواست رسیدگی به سازمان نظام پزشكي از مراجعه به مراکز قضایی و انتظامی خودداری نمایند.