خصوصیات درمانی میوه سيب

ارسال در علمی

اسامی گوناگون سیب: فارسی این میوه سیب است ولی به آلما نیز شهرت دارد. عربی آن تفاح است و در زبان هندی یاسو نامیده می شود.


مشخصات کلی سیب: درخت سیب از خانواده زاسه بوده و به تیره گل سرخیان تعلق دارد و گلهای آن گلی رنگ است. سیب دارای دو رنگ زرد و قرمز بوده و هم به حالت وحشی و هم به حالت باغبانی رشد می کند. درخت سیب وحشی که سیب بیشه یا سیب جنگل نامیده می شود در بسیاری از جنگلها وجود دارد.
طبیعت سیب گرم است. سیب را موقعی که خوب رسیده است از درخت بچینید، پوست سیب که در واقع با ارزش ترین قسمت سیب است را نکنید و آن را همراه با خود سیب بخورید.

 

نسخه های شفابخش سیب
تقریبا تمام قسمتهای درخت سیب مورد استفاده دارویی قرار می گیرد. زمان استفاده از برگ، غنچه، گل و همچنین پوست ساقه درخت سیب در فصل بهار بوده و باید در سایه خشک گردد. از لحاظ میزان خواص دارویی و ارزش مواد مغذی سیب سرخ شیرین نسبت به سیبهای دیگر دارای ارزی بیشتری است.


1- درمان روماتیسم با سیب:

استفاده از جوشانده پوست سیب درختی داروی مفید جهت درمان روماتیسم می باشد. به همین جهت روزانه 30 گرم پوست سیب را در نیم لیتر آب جوشانده و آب صاف شده آن را در دو وعده صبح و عصر میل نمایید.


2- معالجه قولنج و درد کمر با سیب:

جهت تسکین درد کمر و معالجه قولنج یک عدد سیب خام را با پوست قطعه قطعه نموده، در نیم لیتر آب گرم به مدت 15 دقیقه جوشانده و آب صاف شده آن را میل نمایید. همچنین خوردن روزی یک فنجان از محلول یک قاشق سوپخوری پودر پوست سیب در آب جوش مفید است.


3- درمان بیماریهای مجاری ادراری با سیب:

نوشیدن روزی چند فنجان از آب صاف شده جوشانده پوست سیب علاوه بر باز شدن مجاری ادراری و رفع بند آمدگی ادرار، موجب زه کشی و رسوب زدایی کلیه و مثانه گردیده و در رفع سنگ مثانه موثر است.


4- معالجه اسهال با سیب:

تجویز یک قاشق سوپخوری از سیب خام رنده شده در هر ساعت در روز و تکرار این عمل به مدت 4 روز متوالی به عنوان دارویی ضد اسهال و قابض (سفت کننده معده) به افرادی که اسهال دارند، به ویژه کودکان، توصیه می شود.


5- اثر درمانی سیب در درمان وسواس و ضعف اعصاب:

نوشیدن روزی یک لیوان از آب سیب شیرین رسیده دارویی مفیدی جهت رفع ضعف اعصاب و درمان وسواس در درازمدت است. همچنین اگر آب سیب را گرفته و با شکرنی (نیشکر) پخته به قوام آورید و کمی هل و زعفران و مقداری گلاب به آن اضافه نمایید و خوب به هم بزنید شربتی مقوی به دست می آید که در رفع وسواس و ضعف اعصاب بی نظیر است.


6- تسکین درد گوش با سیب:

برای تخفیف درد گوش، شب موقعی که می خوابید یک عدد سیب خام را که در کوره یا در زیر خاکستر داغ پخته شده به گوش خود بمالید و بخوابید، با این عمل درد گوش شما فورا ساکت می شود.


7- تقویت اعصاب و رفع بی خوابی با سیب:

نتایج تحقیقات آزمایشگاهی از تجزیه سیب خام نشان می دهد که سیب حاوی مقادیر زیادی فسفر است و این ماده سلسله اعصاب را تقویت نموده و علاوه بر کمک به فرد در انجام کارهای فکری، او را مستعد خوابیدن می سازد.


8- رفع بند آمدگی ادرار با سیب:

همانطور که در بند 3 یادآور شدیم استفاده از جوشانده پوست درخت سیب یا پودر سیب خشک شده در سایه موجب زیاد شدن ترشح ادرار گردیده و به علت خاصیت ضد اوره آن از بالا رفتن اوره نیز جلوگیری می کند.


9- معالجه گریپ با سیب:

جهت درمان گریپ روزی دو عدد سیب خام را رنده کرده و میل کنید و از مصرف غذایی دیگر خودداری نموده و این عمل را تا سه روز تکرار کنید.


10- درمان نقرس با سیب:

خوردن روزی چند عدد سیب خام يا پخته مانع تشکیل اسید اوریک در بدن و دفع اسید فرمیک می شود. این خاصیت سیب به واسطه مواد قلیایی موجود در آن است. همچنین خوردن آب صاف شده جوشانده پوست خشک سیب یا استفاده از پودر سیب خشک شده جهت دفع سموم، اسید اوریک و درمان نقرس مفید و موثر است.


11- درمان زکام و سیاه سرفه با سیب:

خوردن روزی دو قاشق مرباخوری از شربت غلیظ سیب جهت درمان زکام و رفع سیاه سرفه نافع است.
طرز تهیه شربت سیب: 4 عدد سیب را با پوست قطعه قطعه نموده با 50 گرم کشمش و 15 گرم عناب و یک لیتر آب به مدت یک ساعت حرارت داده به قدری که به قوام آید و شربت غلیظی حاصل شود.


12- مصادر درمانی پوست درخت سیب:

پوست درخت سیب که پس از قطع شاخه های درخت، آن را از شاخه ها جدا نموده و در سایه خشک می کنند به دلیل داشتن فلورید زین به عنوان دارویی تقویت کننده بدن، قابض (سفت کننده معده) و ضد اسهال و ادرار آور به کار رفته و از قدیم الایام مورد توجه اطبای سنتی بوده است. (فلورید زین موجود در پوست درخت سیب در اثر هیدرولیز تولید گلوکوز و فلوریتن می کند که فلوریتن اثر تب بر دارد و به همین جهت پوست درخت سیب جهت پایین آوردن تب نیز موثر است.)
13- رفع یبوست مزمن با سیب: برای افرادی که از یبوست های مزمن رنج می برند هیچ دارویی موثرتر از سیب نیست. به همین منظور خوردن یک عدد سیب خام تازه در موقع خواب برای رفع یبوست به این گونه افراد توصیه می شود.


14- التیام زخم معده با سیب:

سیب خام اثر معجزه آسایی در درمان و التیام زخمهای دستگاه گوارش به ویژه زخم معده دارد. کسانی که زخم معده دارند یک عدد سیب را رنده نموده یا آب آن را گرفته و بنوشند.
15- تصفیه کردن خون با سیب: افرادی که از غلظت بالای خون و کثیف بودن آن رنج می برند چنانچه هر روز صبح ناشتا یک عدد سیب خام پخته را بخورند و این عمل را تا سه هفته متوالی تکرار نمایند خون آنها رقیق شده و تصفیه می گردد.


16- رفع بدبویی دهان با سیب:

جهت خوشبو شدن دهان و رفع بدبویی آن به مدت 15 دقیقه کمی جعفری تازه را بجوید، سپس تفاله های آن را از دهان بیرون کنید و یک عدد سیب درختی را در دهان گذاشته، خوب بجوید و فرو دهید.


17- نقش سیب در سلامت دندان ها:

سیب بیش از هر میوه دیگری دارای خاصیت تمیز کنندگی دهان و دندان بوده و باعث افزایش ترشح بزاق گردیده و به طرز معجزه آسایی از تخریب دندانها جلوگیری می کند.


18- خواص طبی شکوفه سیب:

دم کرده 6 مثقال شکوفه سیب تازه در یک لیتر آب، سرفه و خشونت سینه را بر طرف می نماید. مالیدن آب مقطر شکوفه درخت سیب به پوست جهت درمان اختلالات پوستی به ویژه از بین بردن سرخی صورت موثر است. بخور شکوفه درخت سیب موجب طراوت پوست صورت گردیده و باعث بر طرف شدن خشکی و زبری آن می گردد.


19- نقش سیب در کاهش فشار خون:

تحقیقات و مطالعات دکتر كمپنر و سایرین نشان داد که نمک های پتاسیم آلی موجود در سیب باعث شده که سیب به عنوان یک مدر (ادرار آور) خوب عمل کرده و سبب کاهش سدیم گردد و در نتیجه باعث کاهش فشار خون شود.


20- معالجه ورم روده با سیب:

25 گرم سیب خام تکه تکه شده یا 20 گرم پوست خشک سیب را با 15 گرم ریشه شیرین بیان مخلوط کرده، در یک لیتر آب جوشانده و آب صاف شده آن را میل نمایید (تذکر: افرادی که مبتلا به فشار خون هستند بهتر است ریشه شیرین بیان را اضافه نمایند.)


21- خواص طبی برگ درخت سیب:

مطالعات آزمایشگاهی حاصل از تجزیه برگ درخت سیب نشان می دهد که برگ درخت سیب حاوی ماده ای به نام ایزوفلوریدزین است که دارای اثر تب بر، ضد روماتیسم و ضد التهاب کلیه و مثانه می باشد. جهت درمان امراض مذکور 25 مثقال برگ درخت سیب را در یک لیتر آب دم کرده یا جوشانده و به تدریج در خلال 24 ساعت را کمی شکر شیرین نموده و میل نمایید.


22- درمان یرقان (زردی) با سیب:

نوشیدن روزی یک لیوان از آب سیب خام یا آب صاف شده جوشانده پوست سیب یا درخت آن در چند روز متوالی به عنوان دارویی مفید و موثر جهت درمان یرقان (زردی) به کار می رود.


23- تحلیل ورم ضربدیدگی چشم با سیب:

استفاده از ضماد سیب خام رنده شده به تنهایی یا همراه با کمی آرد جو یا پودر تخم شلغم بر روی چشمی که ضربه به آن وارده شده علاوه بر تحلیل ورم و رفع کبودی آن موجب تسکین درد آن نیز می گردد. همچنین ضماد جوشانده پوست سیب تازه بر محل ورم نتایج شفابخشی خواهد داشت.


24- رفع خارش پوست با سیب:

استفاده از مرهم سیب پخته شده جهت رفع خارش نافع است.
طرز تهیه این مرهم: یک عدد سیب خام تازه را به دو قسمت تقسیم کنید، هسته و پلیشه آن را در آورید، در وسط آن که گود شده کمی پودر گوگرد ریخته، بعد این قسمت سیب را روی هم بگذارید و با نخی محکم ببندید سپس آن را در کوره قرار دهید تا بپزد. وقتی خوب پخته شده آن را له کنید و به محل خارش بمالید.


25- درمان استسقاء و عطش مفرط با سیب:

نوشیدن روزی یک فنجان آب سیب ترش (برخلاف سیب شیرین) به عنوان دارویی ضد استسقاء برای افرادی که عطش مفرط دارند بسیار مفید بوده و آن را به خوبی از بین می برد.


26- کاهش کلسترول (چربی) خون با سیب:

به علت فیبرهای خوبی که در سیب وجود دارد به خصوص فیبر پکتین که در پوست سیب موجود است کلسترول خون کاهش یافته و موجب افزایش HDL می گردد.