امین ا...روناسیان

ارسال در علمی

ا
   نام :   امين ا... روناسيان

 دانشجوي سال آخر كارشناسي ناپيوسته مكانيك طراحي جامدات دانشگاه آزاد خميني¬شهر و متولد 1363.
چي شد مخترع شديد؟
من فكر مي¬كنم كه همه آدمها آن خلاقيت را دارند كه به عنوان يك مخترع شناخته شوند بستگي دارد به اين كه بتوانند طرحشان را عملي كنند. اگر آدمها خلاق نبودند بشر پيشرفت نمي¬كرد.
ماجراي مخترع شدن و اختراعات شما از كي شروع شد؟
از بچگي وسايلي مي ساختم تا اينکه در سال 87  بود كه دو تا دستگاه ثبت كردم.
اختراعات شما چي بودند؟
دستگاه كارواش اتو مكانيك قابل حمل كه باتري قابل شارژ دارد و توي ماشين هم جا مي¬گيرد و عمده مصرف آن براي سواري¬هاست و كاربردهاي ديگرش براي ماشين¬هاي سنگين، شستشوي قسمت¬هاي مختلف خانه هم با آن امکانپذير است. فرچه اين دستگاه دوراني است.
دومين اختراعم دستگاه گرمكن غذا است كه قابل حمل مي¬باشد و مصرف¬كننده، هر مدل غذا چه سرد و چه گرم را داخل آن ظرف مي¬ريزد و ظرف حرارت را رد و بدل نمي¬كند. اين دستگاه هم باتري قابل شارژ دارد و يكسري تجهيزات كه فرد هر موقع بخواهد مي¬تواند غذا را گرم كند. براي مشاغل مختلف، دانشجوها، داخل كتابخانه و مسافران كاربرد دارد.
ساخت دستگاه اولي چقدر طول كشيد؟
براي طرح اوليه ساخت دو هفته مداوم وقت كارگاهي گذاشتم.
طرح اوليه، به مرحله توليد و تكثير هم رسيده است؟
براي تكثير به هر اسپانسري مراجعه كرديم، يكسري ملاكهاي مالي دارند و تا سرمايه چند برابر نگردد، دست به سرمايه¬گذاري نمي¬زنند و من نتوانستم آنها را توجيه مالي كنم.
چقدر در روز مطالعه مي¬كنيد؟ مثلاً در زمينه اختراعتان؟
بيشتر اصطلاحات جديد را از كتابها پيدا مي¬كنم. مثلاً راجع به باطري و يا موتوري كه داخل دستگاه است و راجع به تكنولوژي ساخت. مثلاً داخل كشور ما الكتروموتور يا باطري ساخته نمي¬شود. اكثراً وارداتي است نمي¬توانيد بسازيدش و يا اگر بسازيد مقرون به صرفه نيست.
براي دو تا اختراعتان چقدر هزينه كرديد؟
حدود 150 الي 200 هزار تومان.
در جشنواره خوارزمي شركت كرديد؟
بله، ولي دستگاه من حجم زيادي داشت و آنها براي بازديد نيامدند و من هم نتوانستم دستگاه را بفرستم. در نمايشگاه توليدات پليس راه دعوت شده بوديم و همينطور بنياد ملي نخبگان كه فرصت نداشتم دنبالش بروم.
بزرگترين دغدغه يك مخترع چيست؟
به قول همه مخترعان بودجه، واقعاً هم حق دارند. مثلاً همين ماشين سواري تا بيايد به اين حد برسد چند مدل عوض ميکند. اسپانسرها از ما يك چيز آخرين مدل و بهترين نمونه را ميخواهند و اين منوط بر اين است كه چند بار آزمايش شود و شكست بخورد و كسي مثل من كه دانشجوست نمي¬تواند هزينه¬اش را پرداخت كند. مگر اين كه وضع مالي خوبي داشته¬باشد.
تحت حمايت بنياد ملي نخبگان هم هستيد؟
بله.
استان يا شهرستان انجمن مخترعيني هم دارد كه از شما حمايت كند؟
دارد و در اصفهان دائر است. ولي تعداد مخترعين زياد است و بودجه كم و نمي¬توانند به همه مخترعين سرمايه بدهند. شهرك علمي¬تحقيقاتي كار خوبي كرده است، يك دوره چند ماهه به عنوان دوره رشد در اختيار مخترعين قرار مي¬دهد و آن هم مراحل خودش را دارد. همه چيز بايد اداري و رسمي شود. براي من مقدور نبود كه از آن استفاده كنم.
خانواده¬ها چگونه مي¬توانند فرزندانشان را براي مخترع شدن تربيت كنند؟
نمي¬توان به كسي زور گفت كه اختراع كند. بايد فرزند را آزاد گذاشت وقتي در دوران كودكي به فرزند آزادي دهند، خلاقيتش شكوفا مي¬شود. و اگر گفت «نه» والدين تنبيه نكنند. شايد فكر بهتري در ذهن بچه باشد.
به نظر شما بزرگترين مشكل خميني¬شهر چيست؟
خود شهر را نمي¬دانم ولي دانشگاه آزادش، عدم حمايت مالي از مخترعان است.
دانشگاه¬هاي آزاد در بحث اختراعات چقدر تأثير داشته¬اند؟
خب درس¬هايي كه خواندم در اختراعات من تأثير داشت. مثلاً قواعد ترموديناميك و شكل دهي فلزات و ... دانشمندان زحمت اين قوانين را كشيدند و ما هم خوانديم و استفاده كرديم.
چه انتظاري از مديران و مسؤولان امر داريد؟
آدم نبايد از كسي انتظاري داشته باشد. بايد خودش تلاش كند. درمورد بحث مالي هركسي مي¬تواند هر چند ضعيف از پسش بر بيايد، ولي بعضي طرح¬ها واقعاً حمايت مالي مي¬خواهند كه مديران بايد اين جور طرح ها را به تشخيص خود حمايت كنند.
شاغل هستيد؟
بله در زمينه دستگاه تراش CNC.
اولين مشوقهاي شما چه كساني بودند؟
اول خانواده كه كمك¬هاي مالي کردند براي ساخت و ثبت قطعه و بعد هم از چند تا از اساتيد كمك فكري گرفتم.
حرف آخر؟
مسؤولان بايد به محقق¬ها بها دهند، شايد طرح اوليه بازدهي مالي خوبي نداشته باشد، ولي الآن پيشرفت علم به خاطر آزمايش است . ممكن است چند بار شكست بخورد، يك بار موفق مي شود. بايد حمايت بكنند. دغدغه خيلي از مخترعان دغدغه مالي است. اگر بخواهد وقتش را بگذارد براي اجراي طرح، بدون حمايت مالي، استعدادها و عمرش هدر مي¬رود. به خصوص ما جوانان.