راه های عملی برای صرفه جویی در مصرف آب

ارسال در علمی

ab-3در شماره ی قبلی مطالبی درباره ی کم آبی و ضرورت صرفه جویی در مصرف آب بیان شد. همچنین قول دادیم تا در این نوبت و نوبت های بعدی، راهکارهای ساده و عملی کاهش مصرف آب را برای شما بیان کنیم.

 

به طور کلی آبهای شیرین در بخش های صنعت، کشاورزی، فضای سبز و ساختمان ها (شامل مسکونی، تجاری و اداری) مصرف می شوند. یکی از پرمصرف ترین بخش های بیان شده بخش منازل مسکونی و مصارف خانگی آب می باشد. در این رابطه راهکارهای ساده ای برای کاهش مصرف آب در خانه وجود دارد که در ادامه به بعضی از آنها اشاره می کنیم.

  1. شیرها و اتصالات آب منزل خود را بررسی کنید و در صورتی که آب بندی نشده اند نسبت به تعمیر آنها اقدام کنید. بیشتر اوقات تعویض یک واشر لاستیکی ارزان قیمت از هدر رفتن چندین لیتر آب در روز جلوگیری می کند.
  1. فلاش تانک(سیفون) هایی که در سرویس های بهداشتی منازل بکار می روند نیز در هر بار استفاده آب زیادی مصرف میکنند. این در حالی است که در این تجهیزات، حجم آب مصرفی چندان مهم نیست بلکه فشار آبی که در اثر ارتفاع مخزن ایجاد می شود مهمتر می باشد. برای کاهش حجم آب مصرفی در این سیفون ها می توانید چند بطری آب معدنی نیم لیتری را پر از آب کرده و بعد از محکم کردن در آن،  آن را مخزن آب فلاش تانک قرار دهید.
  1. برای مسواک زدن از یک لیوان آب استفاده بکنید. هر شیر آب دستشویی یا روشویی در صورت باز بودن در هر دقیقه در حدود 7 تا 8 لیتر آب  هدر می دهد. این در حالیست که برای مسواک زدن یک لیوان آب هم کافی می باشد.  با بستن شیر آب در هنگام مسواک زدن و یا اصلاح صورت، ماهیانه بیش از 700 لیتر در مصرف آب صرفه جویی می شود.

--

  1. برای صرفه جویی بیشتر در مصرف آب بهتر است از شیرهای آب پدالی(تصویر سمت راست) استفاده کنید. شیرهای آب معمولی(تصویر سمت چپ) در هربار باز و بست کردن میزان زیادی ازآب را هدر می دهند.
  1. جالب است بدانید که دوشهای حمام در هر چهار دقیقه در حدود 75 تا 150 لیتر آب از خود خارج می کنند. پس با کوتاهتر کردن مدت زمانی که دوش می گیرید و با بستن دوش در مواقع غیر لازم می توانید به میزان زیادی آب مصرفی منزل را کاهش دهید.

در شماره های بعدی، مطالب بیشتری در زمینه ی صرفه جویی در مصرف آب بیان می کنیم.

جلال صرامی/کارشناس ارشد طراحی محیط زیست (Sarrami _ این آدرس ایمیل توسط spambots حفاظت می شود. برای دیدن شما نیاز به جاوا اسکریپت دارید )