خواص درمانی میوه فندق(1)

ارسال در علمی

 

fandogh خواص درمانی میوه فندق

 

- اسامی گوناگون فندق: به فندق؛ فندخ، گلوز، جوز صغار و جوز فنتس هم می گویند. فندق در زبان عربی به بندق و جلوز شهرت دارد.

- مشخصات کلی فندق:

فندق درختی است از تیره پیاله داران (تیره توسکا) که در مناطق گرم و معتدل نیمکره شمالی می روید. این گیاه جزو گیاهان یک پیاله بوده و دارای طبیعتی گرم و خشک است. ارتفاع درخت فندق از 6 تا 9 متر متغیر است ولی شاخه و تنه آن زیاد کلفت نمی شود.

نسخه های شفابخش فندق

- تهیه پادزهر با فندق: جهت رفع سوزش و درد ناشی از گزیدن عقرب یا سایر جانوران گزنده، چند عدد مغز فندق تازه را همراه با چند عدد انجیر تازه بعد از هر وعده غذا میل کنید و این عمل را تا بهبودی کامل ادامه دهید.

 

- نقش فندق در تقویت قوای فکری و ذهنی:

خوردن پوره مغز فندق به تنهایی یا همراه با روغن نارگیل تصفیه نشده و  کمی عسل بهترین مقوی مغز بوده و در صورت مصرف مداوم و به اندازه آن، در تقویت قوای فکری و ذهنی بی نظیر است.

- رفع سرفه و اخلاط کهنه سینه با فندق:

افرادی که به علت وجود اخلاط کهنه در سینه و گلو دچار سرفه های مزمن شده اند چنانچه 2 مثقال پودر مغز فندق (پوره فندق) را با کمی عسل خمیر نموده و میل کنند نتایج رضایت بخش و شفا بخشی از آن خواهند دید.

 

- درمان لاغری و ضعیفی بدن با فندق:

نتایج بررسی های آزمایشگاهی نشان می دهد که خاصیت غذایی فندق به دلیل دارا بودن منابع سرشار از آهک، فسفر و پتاسیم و همچنین وجود درصد بالایی از ویتامینهای آ، دي و اف؛ بیشتر از سایر مواد موجود در آجیل ها بوده، و از این رو مصرف آن به کلیه افراد لاغر و ضعیف الجثه توصیه می شود. و دستور مصرف آن به شرح زیر است: 100 گرم پوره مغز فندق را با 100 گرم پوره مغز پسته، 100 گرم پوره مغز بادام، 100 گرم پوره جوانه گندم، 50 گرم پودر جوانه جو و 50 گرم پودر نارگیل مخلوط کرده، هر بار یک قاشق مرباخوری از آن را در یک لیوان شیر با کمی نبات یا عسل حل کرده و میل نمایید.

 

تقویت معده با  فندق:

خوردن مغز فندق تازه به تنهایی یا همراه با مغز گردو و در طول چند هفته متوالی، سبب تقویت معده می گردد. همچنین استفاده از پودر مغز فندق به تنهایی یا همراه با پودر جوانه گندم و پودر مغز بادام (پوره بادام) که در یک لیوان شیر گرم همراه با کمی عسل حل شده باشد جهت تقویت معده و دستگاه گوارشی بسیار مفید است.

 

تقویت روده و رفع ضعف آن با فندق:

جهت تقویت روده افرادی که به ضعف روده و معده دچار شده اند به خصوص در مورد کودکان، افراد سالخورده و بیماران، چنانچه هر وعده چند عدد مغز فندق تازه را قبل از گرسنگی میل نمایند ضعف روده آنها که به علت فقر غذایی به وجود آمده را بر طرف می سازد.

 

درمان سستی کمر و تقویت قوای جنسی با فندق:

براي اين امر، مصرف روزانه یک قاشق غذاخوری پوره مغز فندق که با کمی عسل خمیر شده باشد در طول یک ماه متوالی، بسیار مفید است.

 

خواص طبی روغن فندق:

مالیدن روغن فندق به پلک اثر قاطعی در رفع خارش و شوره پلک دارد. ضماد روغن فندق به ابرو و مژه، ریزش ابرو و مژه را برطرف ساخته و موجب تقویت آنها در درازمدت می گردد. ضماد مداوم و مرتب روغن فندق به سر و ابرویی که موهای آن به علت فقر غذایی ریخته باشد، موجب رویش مجدد موها گردیده و در درمان طاسی سر به کار می رود. مالیدن روغن فندق به عضلات و مفاصل به دلیل داشتن املاح کلسیم، نقش زیادی در جوش خوردن و ترمیم استخوانهای ضرب دیده و شکسته شده دارد. مالیدن روغن برگ فندق در درمان روماتیسم به کار می رود.

 

درمان ریزش ابرو و مژه با فندق:

مالیدن روزانه 2 مرتبه (صبح و عصر) روغن فندق به تنهایی یا همراه با روغن مار در طول چند هفته متوالی به ابروها سبب تقویت آنها گردیده و ریزش ابرو را از بین می برد. همچنین ضماد فندق سوخته که با کمی روغن بادام تلخ خمیر شده باشد بر محل ریزش ابرو، موجب رفع ریزش ابروها می گردد. جهت تقویت مژه ها، کشیدن روزانه 2 مرتبه سرمه فندق به ابرو و ادامه آن تا بهبودی کامل مفید است.

 

تقویت پیاز مو و رفع ریزش آن با فندق:

مالیدن روغن فندق به بن موها موجب تقویت آنها گردیده و در رفع ريزش موها مفید است. همچنین ضماد فندق کامل سوخته شده که به صورت پودر در آمده باشد و با پیه خوک یا روغن بادام تلخ تصفیه شده خمیر گردیده باشد اثر قاطعی در تقویت پیاز مو داشته و در صورت مصرف مداوم آن، موجب روییدن موهای ریخته شده می گردد.

 

نقش فندق در تقویت پوست و ناخن:

نتایج بررسی های آزمایشگاهی حاصل از تجزیه فندق نشان می دهند که 100 گرم فندق حاوی 50 درصد روغن و حدود 5/16 درصد مواد ازته بوده و سرشار از کلسیم می باشد كه برای تقویت استخوان ها و ناخن ها بسیار ضروری است، از این رو مصرف آن چه به صورت خوراکی و چه به صورت استعمال خارجی به افرادی که پوستی ضعیف و خشک دارند و ناخن هایشان رشد کافی نکرده توصیه می شود.