کلنگ اولین باغ موزه فضایی خاور میانه در خمینی شهر به زمین خورد + گزارش تصویری

ارسال در علمی

mooze-fazaeeدوربین ها بر فراز پایه ها نشسته اند و دریچه چشمان را تنگ کرده در کمین لحظه هایند و خبرنگارها بی قرار و مضطرب در التهاب شکار خبرها.

انگار امروز قرار است اینجا خبرهای خوبی باشد که میهمان ها همه خنده بر لب وارد می شوند و گویا همه بزرگ وعزیزند که با سلام و صلوات به جایگاه دعوت می گردند.

ویکتور گارباتکو فضانورد بزرگ روسی به همراه همسرش، مصطفی ببِلی سر کنسولگری روسیه در ایران، سیروس برزو پدر ترویج فناوری دانش فضایی در ایران از صدر نشینان این مراسمند.

اینجا باغ شخصی حاج محمد علی غلامی است مقابل کوه دوشاخ در خمینی شهر که قرار است درآینده ای که خیلی دور نیست، تبدیل بشود به اولین باغ موزه فضایی خاورمیانه.

مهندس حمیدرضا کریم پور مجری طرح نخستین باغ موزه  فضایی خاورمیانه در خمینی شهر می گوید: اینجا قرار است به زودی تبدیل بشود به نمایشگاه دائمی تجهیزات، یادمان ها و دستگاه ها و ابزار پیشرفت های فناوری فضایی.

او نزدیکی دانشگاه صنعتی را به این مکان بهانه خوبی می داند برای تبدیل شدن این باغ به یک قطب توریستی و گردشگری.

صاحب امتیاز ماهنامه بین المللی آسمان شب ادامه می دهد: آسمان نما، ساعت های آفتابی و کتابخانه از بخش های در نظر گرفته شده برای باغ موزه خمینی شهر است اما این کل طرح نیست و امکان توسعه طرح در استان وجود دارد.

کریم پور در پایان از همه مسوولان شهرستان برای راه اندازی این موزه فضایی استمداد طلبید.

ویکتور گارباتکو خلبان فضانورد و دارنده نشان قهرمان ملی از اتحاد جماهیر شوروی هم به همراه مترجمش پشت تریبون آمد وبا چهره ای که از ابتدا تا انتها شاد و خندان بود، گفت: کشور زیبای شما را بارها از فضا دیده ام اما ایران از نزدیک زیباتر به نظر می رسد.

گارباتکو با سه بار سابقه پرواز به فضا و دارنده لقب فضانوردِ سه دهه، به ایران آمده است تا کلنگ یک باغ موزه فضایی بی نظیر را به زمین بزند. این نماینده فضا که حالا در خمینی شهر ماست، احداث این موزه فضایی را یک اتفاق بزرگ می شمرد و از مجری طرح باغ موزه خواهش می کند تا او را برای افتتحاح این طرح هم به ایران دعوت کند.

این مهمان ویژه که در اولین پروازش به فضا با یوری گاگارین اولین فضانورد دنیا همراه بوده است گفت: علاقمندی ایرانی ها برای راهیابی به فضا خیلی زیاد است و مراسم امروز نشان دهنده این است که این مردم دوست دارند هر چه زودتر اولین فضانوردشان به فضا پرواز کند.

مصطفی بِیلی هم قبل از هر چیز از دعوت گارباتکو قهرمان هم وطنش و از اولین فضانوردان جهان از دست اندر کاران طرح تشکر کرد و گفت: این اتفاق نه تنها برای ایران بلکه برای روسیه و حتی جهان بسیار پر اهمیت است.

او به تعبیر خودش از اینکه در این باغ زیبا از این شهر زیبا در این استان زیبا و در این کشور زیبا شاهد به وقوع پیوستن یک اتفاق بزرگ بود بسیار اظهار خوشحالی می کرد.

سیروس برزو هم با چهره ای سرشار از شوق و خنده اولین سخنی را که برای اولین بار در فضا بر زبان اولین فضا نورد جاری شد مقدمه حرف هایش کرد:

"این گام کوچکی است برای یک انسان و گام بزرگی است برای بشریت". برزو درادامه، اجرای این طرح را گام کوچکی برای نشان دادن علم و دانش این سرزمین و گام بزرگی از جانب دست اندر کاران دانست و گفت: امیدوارم با برداشتن قدم های بزرگ تر شاهد پرواز اولین شهروندان ایرانی در مدار زمین باشیم.

محمد جعفر محمدی مدیر کل روابط عمومی و امور بین الملل سازمان فضایی ایران هم برای میهمانان از دوازدهم تا هیجدهم مهر ماه یعنی هفته جهانی فضا گفت. او علت این نامگذاری از سوی سازمان ملل را پرتاب اولین ساخته دست بشر در مدار زمین در اکتبر 1957 دانست و گفت: 50 سال از حضور انسان در فضا می گذرد.

او اولین پرواز انسان به فضا را 12 آوریل 1961 و توسط فضانورد جوان روسی یوری گاگارین به مدت 108 دقیقه اعلام کرد ودر پایان از زحمات آقایان برزو و کریم پور برای شروع این طرح در خمینی شهر تشکر کرد.

در میان این همه ابراز شادی و هیجان نماینده مردم خمینی شهر در مجلس هم گفت: از وقتی شنیده ام قرار است اولین باغ موزه فضایی خاورمیانه در این شهرِ کهنِِ دانشمند پرور احداث شود از خوشحالی در پوستم نمی گنجم.

سید جواد ابطحی با اشاره به آیه شریفه " و سخر لکم شمس و القمر..." گفت: به فرموده پیامبر اگر علم به ثریا برسد مردانی از عجم به آن دست خواهند یافت.

ابطحی ادامه داد: مجلس برای بودجه تحقیقات دانشگاهی 3 درصد در نظر گرفت اما بنده پیشنهاد 5 درصد دادم چراکه به عقیده من هر چه برای کارهای تحقیقاتی هزینه کنیم کم است.

محمد شرفا شهردار خمینی شهر خبر خوشی برای حضار داشت، شرفا قول داد برای احداث این موزه از هیچ کمکی فروگذار نکند.

کلنگ این باغ موزه فضایی به دست میهمانان خارجی، مسوولان رده بالای سازمان فضایی کشور، مسوولان شهرستان، مهمانان ویژه، مجری طرح و همچنین دو خانم یکی همسر فضانورد روسی و دیگری همسر مهندس کریم پور به زمین خورد.

گزارش تصویری این مراسم را در این لینک ببینید.