حمایت ستاد مبارزه با مواد مخدر از پایان نامه های مرتبط/ اعتیاد اولویت اول آسیب اجتماعی کشور

ارسال در علمی

پنجمین همایش ملی روانشناسی، مشاوره و مددکاری اجتماعی با محوریت مبارزه با مواد مخدر در دانشگاه آزاد خمینی شهر برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور در این همایش ملی طی سخنانی با اشاره به اینکه باید دانشجویان و اساتید دانشگاهی کمک کنند تا با علمی شدن این مساله از وضعیت موجود در جامعه در بخش مبارزه با مواد مخدر خارج شویم، گفت: در آستانه قرن 21 و با شروع هزاره سوم جامعه بشریت با سرعت تغییرات و تحولات شتابان در عرصه های اجتماعی، فرهنگی، تکنولوژی منظومه خانواده در حال تغییر و با ناپایداری در روابط انسانی مواجه می باشد.

وی افزود: طبیعی است که با این سرعت تحولات باید آمادگی خود را برای استقبال از دهها پدیده نوظهور ایجاد کنیم و این سرعت تحولات شرایط جدیدتری را برای کشورها در همه جهان در پی دارد.
حمیدرضا صرامی با بیان اینکه ایران به یک کشور پرمساله تبدیل شده، اضافه کرد: علت، عوامل و سبب شناسی که چرا کشور ایران با مسایل متفاوت و متعدد در حوزه مواد مخدر، مواد روانگردان، مشروبات الکلی، روابط سوء اخلاقی، خشونت و بسیاری از موارد دیگر مواجه شده که بروز تهاجمات فرهنگی و اجتماعی در 37سال پس از انقلاب اسلامی را شاهد هستیم و سیل ویران کننده ای که تحت عنوان پدیده های متفاوت در کشور شیوع پیدا کرده که نتایجی را در بر داشته است.
وی افزود: علل پر مساله شدن کشور، شتاب ناموزون توسعه در سطح کشور بوده که در دهه های گذشته توسعه اجتماعی مورد غفلت قرار گرفته و وجود توسعه های تک بعدی سبب شده تا با مشکلات بسیاری روبرو شویم.
مشاور دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با ابراز از عادی شدن مسایل اجتماعی و پرداختن به آمار و ارقام در همایشات، اظهار کرد: آیا برگزاری همایش ها در خصوص موضوع توانسته گوشه ای از مشکلات اعتیاد کشور و افراد تحت تاثیر آن را حل کند، آیا این همایش می تواند برخی از گره های کور را حل کند و این نکات از موضوعاتی است که باید بیشتر به آن توجه کنیم.
وی ادامه داد: آن قدر گفته ایم که در حوزه سبب شناسی بحث تفریح، لذت، فقر در غنی سازی اوقات فراغت، کنار آمدن با مشکلات زندگی، لذت از رابطه جنسی با مصرف مواد به عنوان مهم ترین عوامل بر حوزه گرایش نوجوانان، جوانان و افراد متاهل باز هم اتفاق جدیدی رخ نداد و متاسفانه در یک دهه شاهد تغییر 5 الگوی مصرف در سطح کشور بودیم.

صرامی با اشاره به اینکه مصرف چندماده ای برای حدود 2میلیون نفر معتاد مشکلات بسیاری را در این زمینه رقم زده، گفت: مصرف کنندگان مواد از تریاک به هرویین، از هرویین به کراک افغانی، از کراک افغانی به شیشه و از شیشه به پانیدرایم و موارددیگر گرفتار شده اند.

photo 2017 02 23 08 36 16

وی با تاکید بر اینکه کشور به یک کشور پرمسئله تبدیل شده، بیان کرد: تقابل جامعه سنتی با جامعه مدرنیزه با ارزش های سنتی و مباحثی که در جامعه مدرنیز بود بوجود آمد و این تقابل هیچ آمادگی را برای نوجوانان، جوانان و حتی مسوولان کشور برای ورود به بحث فرامدرنیزم ایجاد نکرد و بسیاری از نوجوانان و جوانان به واسطه این تقابل ها با مشکلات گوناگونی بر تغییر در حوزه مدرن و سبک زندگی مواجه شده اند و این تغییرات معضلات بی شماری را در حوزه گرایش به اعتیاد رقم زد.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر ریاست جمهوری غلبه سلطه کمیت بر کیفیت زندگی را از جمله این تغییرات برشمرد و گفت: در کنار این موضوعات افزایش شکاف وگسست نسلی از دیگر مولفه هایی بود که متاسفانه در بحث پرمساله شدن کشور در عرصه آسیب ها ظهور و بروز کرد و این گسست نسلی زمینه های لجبازی را رقم زد که قشر سالمند نتوانست زبان نسل جدید را بفهمد و نسل جدید نیز نمی تواند با نگاه گذشته نگر حرکت کند و آنگاه بر اساس این تفکر حتی در نظام آموزشی، دانش آموز و دانشجو را برای دیروز تربیت می کند و آمادگی لازم برای ورود به قرن 21 را نخواهد داشت.

وی با اشاره به اینکه میزان استرس و اختلالات روان افزایش پیدا کرده و به لذت های کاذبی همچون مواد در شب امتحان با قرص ریتارین، برای رفع درد با قرص ترامادون، برای شب نشینی از ماده ماری جووآنا استفاده می شود، خاطرنشان کرد: متاسفانه نسل جدید گریزگاهی برای تخلیه هیجانات ندارد و مراکزی که جوانان در کنار هم لحظاتی را سپری کنند تا حفره های اجتماعی پر شود ایجاد نشده و وقتی این گریزگاه ها نباشد نشاط های کاذب از طریق رفتارهای پرخطر ظهور و بروز پیدا می کند.

وی با بیان اینکه وقتی نتوانیم مطالبات این نسل را پاسخ دهیم، تفریح و سرگرمی او یکی از موارد سبب شناسی مصرف مواد می شود، افزود: از دیگر مولفه هایی که ما را به سوی پرمسئله شدن کشور کشاند، فقدان پیوست های فرهنگی و اجتماعی در طرح های کلان اقتصادی بود که دانشگاه باید در این زمینه جدیت پیدا می کرد اما وقتی مطالعه علم سنجی اعتیاد را در 5ساله اخیر انجام دادیم سهم مطالعات علوم اجتماعی 3.8درصد و سهم مطالعات روانشناختی 21درصد بود که این ضعف دانش و علم سازمان یافته مشکلات را در این عرصه بیشتر کرد.

صرامی با بیان اینکه حس اجتماعی در جامعه ما کم رنگ است و باید دانشجویان، دانش آموزان، اساتید، کارگران، هنرمندان، اصحاب رسانه و اقشار مختلف مردم در این عرصه با جدیت بیشتر و متناسب با هجم تهدیدات مواد مخدر مشارکت کنند، خاطرنشان کرد: وقتی سیاست به من چه، به تو چه، به ما چه به این تبدیل شد که همه چیز را باید از دولت و دولتمردان بخواهیم آنگاه همه فعالیت ها غبضه در دست دولت شده و مشکلات بعدی را برای کشور رقم میزند.

وی با اشاره به اینکه اگر بپذیریم اعتیاد به عنوان یک بیماری جسمانی، روانی، اجتماعی و معنوی بوده و از نگاه های تحمیل گرایانه بر حل مشکلات اجتماعی دست برداریم، اظهار کرد: وقتی به گلوگاه های موثر در جامعه توجه نکردیم آنگاه پرمساله شدن جامعه رونق گرفته و گلوگاه اختلال سلوک در دانش آموزان بویژه در کودکان و خانواده های معتادان در حاشیه نشینی برای نوجوانان و جوانانی که دچار مشکل دهها اختلالات رفتاری هستند و این مشکلات به حاشیه رفت، سیستم خلاق و پویا و داینامیک مواد مخدر دائما با جذب مشتری، با تغییر سن و جنسیت و مشاغل و تحصیلات در حوزه اعتیاد می تواند نیروهای بیشتری را از ما بگیرد و جذب خود کند.

صرامی با اشاره به سخنان رهبر معظم انقلاب در چندسال گذشته و اینکه ایشان موضوعی را به شکل جدی مطرح کردند که اساتید دانشگاهی باید توجه ویژه ای به این مسئله داشته باشند، یادآور شد: هر دانشگاه یک ماموریت را به عهده بگیرد تا بتوانیم از شرایط موجود کشور به یک وضعیت بهینه تر برسیم.

وی افزود: رهبر انقلاب از سوی دیگر اعلام کردند در 5 آسیب اجتماعی کشور اعتیاد اولویت اول ، طلاق، فحشا، حاشیه نشینی، بحران های خاص در مناطق خاص به عنوان اولویت های بعدی مطرح است که نیازمند به شناخت و درک صحیح محیطی از وضعیت موجود کشور هستیم.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور با بیان اینکه داده های علمی در این قسمت ضعیف است، عنوان کرد: وقتی در حوزه آینده شناسی نمی دانیم که آینده اعتیاد و اعتیاد آینده کشور به کجا می رسد و چه اتفاقی رخ می دهد در این آینده پژوهی دانشگاه می تواند با استفاده از محققان ونخبگان علمی خود گام های جدیدتری را بردارد.
وی اضافه کرد: دانشگاه باید در هدف گذاری ها مداخله جدی تر داشته باشد که منظور از اقدامات و مداخلات تولید دانش بومی است اما عموم دانش ما در حوزه اعتیاد وارداتی است و هنگامی که مداخلات روان درمانی، گروه درمانی، خانواده درمانی خاموش می شود متادون درمانی نیز اثر نخواهد داشت و معکوس عمل می کند.

صرامی با تاکید براینکه در برخورد با سیستم اعتیاد، اقدامات هیجانی پاسخی ندارد، ابراز کرد: هنوز از نقشه رفتاری جامعه ایرانی شناخت پیدا نکرده ایم ووقتی نقشه رفتاری را نشناسیم اقدامات ما ناقص بوده و برای این موضوع نیازمند تحقیقات کیفی هستیم.

وی بیان کرد: در دفتر تحقیقات ستاد مبارزه با مواد مخدر کشور از پایان نامه های تحصیلات تکمیلی مرتبط با 300 اولویت ستاد مبارزه مخدر که پیش بینی شده حمایت های معنوی و مادی می شود.

به گزارش خبرنگارفرصت آنلاین ، این همایش با حضور مسوولین استان،شهرستان، کارشناسان، اساتید و دانشجویان دیروز آغاز به کار کرد و در حاشیه آن نمایشگاه و کارگاه های مرتبط با حوزه روانشناسی، مددکاری اجتماعی برگزار و با ارایه مقالات و سخنرانی های گوناگون پنج اسفندماه سال جاری به کار خود خاتمه می دهد.