نهادها برای رفع مشکلات کارگاه‌های نساجی همکاری نمی‌کنند

ارسال در خبر و گزارش

به گزارش خبر نگار فرصت آنلاین به نقل از عرش نیوز،مرتضی منصوری با بیان اینکه در حال حاضر دو هزار و 700 واحد کارگاه زیرمجموعه اتحادیه هستند، اظهار کرد: تعدادی از این واحدها دارای مجوز و تعدادی نیز بدون مجوز بوده و بیشتر آنها در بافت‌های قدیمی شهر مانند منطقه کردآباد، هفتون، ارغوانیه و دولت‌آباد به‌صورت پراکنده مستقر هستند.
وی افزود: این کارگاه‌ها در غرب و شرق اصفهان واقع‌شده‌اند که غرب اصفهان نیز شامل منطقه خمینی‌شهر و نجف‌آباد می‌شود.
رئیس اتحادیه کارگاه‌های نساجی اصفهان مشکل عمده این کارگاه‌ها را قرارگیری در بافت قدیمی شهر دانست و اذعان داشت: به دلیل قرارگیری در بافت قدیمی شهر و مشکلاتی که در زمینه خدمات‌رسانی دارند، شهرداری و آتش‌نشانی از دادن مجوز به این واحدهای کارگاهی خودداری می‌کنند.
وی اضافه کرد: این کارگاه‌ها سبب ایجاد آلودگی صوتی نیز می‌شوند که شکایات بسیاری از سوی ساکنین منطقه به همراه داشته همچنین ساخت‌وساز بدون مجوز، غیراصولی و بدون برنامه‌ریزی این کارگاه‌ها را دچار مشکلات عدیده‌ای کرده است.
منصوری خاطرنشان کرد: تدابیری که اتحادیه برای این کارگاه‌ها اندیشیده است، انتقال این کارگاه‌ها به حاشیه شهر است که با توجه به نمایشگاه تخصصی نساجی که در اصفهان با حضور رئیس صنایع نساجی و پوشاک ایران برگزار شد، به بازدید از این مناطق پرداختیم و با پیگیری‌های انجام‌شده، این مسئله در تهران در دستور کار قرار گرفت.
وی افزود: صاحبان این کارگاه‌ها به دلیل اینکه به‌صورت سنتی کار کرده‌اند و با توجه به اعلام وزارت صنایع مبنی بر قرارگیری این کارگاه‌ها در شعاع 50 کیلومتری شهر، حاضر به طی این مسافت نیستند که به این منظور طی جلساتی که با مسئولین مربوطه داشتیم، تصمیم بر این شد که کارگاه‌های شرق و غرب اصفهان را هر کدام به محله نزدیک آن منطقه انتقال دهیم.
رئیس اتحادیه کارگاه‌های نساجی اصفهان با بیان اینکه متأسفانه هنوز این طرح با توجه به بودجه‌های دولت اجرا نشده است، اظهار کرد: قیمت زمین‌ها بالا بوده، منابع زمینی نزدیک بیشتر شخصی بوده و اراضی با مالکیت ملی مسافت زیادی دارد که هیچ‌کدام از کارگاهیان حاضر به نقل‌مکان به آنجا نیستند.
وی اضافه کرد: البته انتقال این کارگاه‌ها با توجه به افزایش ارزش ریالی زمین‌‌هایشان به نفع صاحبان آنها نیز می‌شود، اما متأسفانه همکاری لازم برای اجرای این طرح وجود ندارد.
منصوری با اشاره به اینکه این کار ملزم به هماهنگی میان تمام ارگان‌ها است، گفت: شهرداری و زارت صنعت، معدن و تجارت نیز باید وام‌هایی را در اختیار این کارگاه‌ها قرار دهند تا بتوانند به احداث کارگاه خود در محل جدید بپردازند و زمینه انتقال آنها فراهم شود، همچنین سرویسی برای انتقال کارمندان و کارکنان این کارگاه‌ها به محل کار خود قرار دهند تا مشکلی در زمینه رفت‌وآمد نداشته باشند.
وی با بیان اینکه چندین سال است که این مشکلات وجود دارد و جلسات بسیاری را نیز با استانداری برای رفع آن داشته‌ایم، خاطرنشان کرد: اجرای این طرح و انتقال کارگاه‌ها مستلزم همکاری اورگان‌ها و ادارات است، اما متأسفانه هیچ همکاری نمی‌شود.
رئیس اتحادیه کارگاه‌های نساجی اصفهان افزود: اگر همه نهادها دست‌به‌دست هم داده و اعلام  آمادگی و کمک کنند این کار انجام می‌شود، در غیر این صورت این مسئله همچنان به قوت خود باقی می‌ماند.
وی در خصوص نوسازی تجهیزات کارگاه‌ها نیز اظهار کرد: در زمینه نوسازی تجهیزات، وزارت صنایع، معادن و تجارت باید وام‌هایی را به صاحبان کارگاه‌ها بدهد و آنها را آموزش دهد و توجیه کند که این وسایل و تجهیزات توجیه اقتصادی ندارد که از طریق اتحادیه نیز آموزش‌هایی به آنها داده ‌شده، ولی توجیه نمی‌شوند، به این دلیل که توان مالی برای خرید این دستگاه‌ها را ندارند و خواستار کمک دولت هستند.
گفتنی است درخمینی شهر این گونه کارگاه ها در سطح شهرستان پراکنده اندوبرخی از آنها دراراضی کشاورزی واقع شده  اند ،حوله بافی ها در محله آدریان وتعدادی از بافنده هادرانتهای خیابا ن شهید صدوقی حد فاصل خیابان وکانال واقع شده اندکه درعین حال برخی محصولات آنهااز معروفیت خاصی در استان برخوردار است .