این کارم را به خدای خودم تقدیم می کنم

ارسال در خبر و گزارش

bahmanpoormench«منچ بازی ساده‌ ای است که در سال ۱۹۱۴ میلادی ، توسط یکی از اهالی شهر مونیخ آلمان به نام یوزف فریدریش اشمیت با نام آلمانی آن « Mensch! ärgere dich nicht » : «عصبانی نشو مرد!» ساخته شد. البته ناگفته نماند که تحقیقات ثابت کرده است که محل پیدایش این بازی به ایران، هند یا چین در سالهای دور باز می گردد...»

این تاریخچه کوتاهی است از بازی منچ است که با اندک جستجویی در فضای مجازی به دست می آید.

این بازی برای اولین بار به دست هر کسی در هر نقطه از این کره خاکی که ساخته شده باشد، مهم این است که امروز یک جوان باهوش و خوش فکر خمینی شهری آن را به شکل نرم افزاری تحت شبکه در آورده است.

علی بهمن پور متولد سال 1369 و دانشجوی کاردانی کامپیوتر گرایش نرم افزار در مؤسسه راغب اصفهانی است. با او به بهانه ساخت اولین نرم افزار «منچ ایرانی تحت شبکه» به گفتگو نشسته ایم، ماحصل این گپ و گفت را با هم می خوانیم.

-آقای بهمن پور! چه چیز باعث شد که به فکر ساخت این بازی بیفتی؟

علاقه زیادی داشتم که این نرم افزار را طوری بسازم که روی شبکه جواب دهد. یعنی چند کاربر همزمان بتوانند با این برنامه کار کنند و همین حس کنجکاوی تبدیل به یک انگیزه ای قوی شد تا قدم اول را بردارم. ولی بعد از این که شروع کردم، سعی کردم جوانب دیگر آن را هم ارتقاء دهم. هنوز هم برای افزایش کیفیت جا دارد.

- از چه لحاظی می خواهی بازی را ارتقاء بدهی؟

مثلاً گرافیکش را بهتر کنم، برای نرم افزار صدا بگذارم و یا انیمیشن به آن اضافه کنم. همچنین می خواهم هوش مصنوعی هم به آن اضافه کنم یعنی این قابلیت را ایجاد کنم که بشود با یک کامپیوتر هم بازی کرد. حتی قصد دارم تعداد بازیکنان را از 4 تا به 5 تا یا بیشتر هم افزایش دهم.

- زبان برنامه نویسی این نرم افزار چیست؟

VB (ویژوال بیسیک).

- چقدر طول کشید تا این بازی را ساختی؟

در مجموع حدود یک سال.

-برای شما هزینه ای هم داشت؟

هزینه مالی نداشت. فقط زمان صرف کردم.

- قبل از نرم افزار شما بازی شبکه ای دیگری هم در ایران ساخته شده است؟

بله یک بازی به اسم دفاع بوده است که خبر ساخت آن هم در سایتها منتشر شد و ثبت رسمی شده است و برای ساخت آن حدود 100 میلیون تومان هزینه صرف شده است. دیگری بازی کارتها بوده که ثبت رسمی نشده است. نرم افزار من سومین نرم افزار بازی تحت شبکه در کشور بوده است.

- نرم افزارت را ثبت رسمی کرده ای؟

خیر، چون دردسرهایش زیاد است علاوه بر این هزینه بر هم هست.

- نمی ترسی که ایده ات را بدزدند؟!

نه، اتفاقاً اگر یک فضای رقابتی هم ایجاد شود خیلی خوب است.

- قیمتی برای نرم افزارت گذاشته ای؟!

قیمت گذاری نکرده ام. من نرم افزار را به صورت رایگان روی چند تا سایت گذاشته ام برای دانلود. مثل سایت www.p30download.ir . در این سایت بازی به همراه توضیحات و روش استفاده از نرم افزار به طور کامل در دسترس است.

-از ایده های دیگرت برای ما بگو.

همین الان یعنی در راه آمدن به دفتر فرصت داشتم ایده بازی «پازل سه مرحله ای تحت شبکه» را در ذهنم پرورش می دادم. بازی مار و پله را هم می توانم پیاده کنم.

-و سخن آخر؟

اگر دقت کنید در تمام صفحات داخلی این بازی «هو الفاطر» به چشم می خورد که اشاره به آفرینندگی خدا دارد. من این کارم را به خدای خودم تقدیم می کنم.