در آرايشگاه های زنانه با چه چيزهايي مواجه مي‌شويم يا بايد بشويم؟/ از خالی کردن کیف تا دعوت به مصرف شیشه جهت لاغری

ارسال در زنان و جوانان

به يك آرايشگاه زنگ بزنيد تا براي ٣ ماه ديگر به شما وقت بدهد. كافي است ٨ صبح به آرايشگاه برويد و ١٠ شب از آنجا بيرون بياييد.
پایگاه خبری تحلیلی «پارس»- نزديك عيد كه مي€Œ شويم سر و كار خانواده هم با آرايشگاه بيشتر مي€Œ شود. از آرايشگاه€Œ هاي زنانه در كشور، جسته و گريخته خبرهاي متفاوتي در رسانه€Œ ها و شبكه€Œ هاي اجتماعي

مي€Œ شنويم. يكبار مرد جوانی که برای آرایش کردن به آرایشگاه زنانه مراجعه کرده بود در کرمان بازداشت مي€Œ شود. بله! مرد جوانی که جهت آرایش خود با پوشش زنانه به آرایشگاه زنانه مراجعه کرده بود توسط نیروی انتظامی در کرمان بازداشت شد.


يكبار اداره نظارت بر اماکن عمومی نیروی انتظامی استان آذربایجان€Œ شرقی ۱۱ آرایشگاه زنانه و کافی€Œنت را به €Œدلیل عدم رعایت شئونات و هنجارهای اجتماعی در شهر تبریز، تعطیل و ۸ نفر از صاحبان آنها را به مرجع قضایی معرفی مي€Œ كند.


يكبار در اجرای طرح بازدید از آرایشگاه€Œ های زنانه که در راستای تشدید ارتباط امنیت اجتماعی و اخلاقی در سطح استان اصفهان انجام مي€Œ شود ٥ واحد صنفی متخلف شناسایی و پلمب مي€Œ شوند.

يكبار كيف€Œ هاي زنان در آرايشگاه €Œها خالي مي€Œ شود. يكبار سرقت مسلحانه مي€Œ شود. يكبار...


اما در اين ميان كمتر به آنچه در آرايشگاه امنيت اجتماعي و اخلاقي را تهديد مي €Œكند، پرداخته مي €Œشود. براي دريافت وضعيت آرايش از اندروني خانه€Œ ها تا آرايشگاه€Œ هاي مدرني كه مستحق پلمب شدن مي€Œ شوند راهي طولاني بايد پيمود. راهي كه گاه ساختار و نظام خانوادگي را عوض مي€Œ كند. گاه دختري براي شركت در مراسمي راهي آرايشگاه مي€Œ شود، فال قهوه€Œ اش گرفته مي€Œ شود، انواع پوشاك، لوازم آرايشي و بهداشتي به او فروخته مي€Œ شود، تغييرات اساسي روي چهره€Œ اش صورت مي €Œپذيرد، تاتو و ليزر و دست آخر يك آدم ديگر مي€Œ شود كه از آرايشگاه بيرون مي€Œ آيد. شايد اولين رضايتش را با نگاه€Œ هاي تحسين€Œ آميز اطرافيان مي €Œبيند و اولين نارضايتي€Œاش را با پيامك بانك كه حسابش خالي شده است...


تا به حال طرح€Œ هايي براي جمع و جور كردن اين سيستم رو به رشد آرايشگاهي به انجام رسيده است؛ طرح€Œ هايي با هدف شناسایی آرایشگاه€Œ های زنانه غیرمجاز، بررسی وضع پروانه کسب، رعایت ضوابط انتظامی مکان فعالیت، بررسی نام واحد صنفی، پاکسازی آرایشگاه€Œها از مظاهر علنی فساد و جلوگیری از انجام اعمالی مانند فال€Œگیری، رمالی، طالع€Œبینی و... در این مکان€Œها، جمع€Œآوری اقلام و کالایی که مبین مظاهر علنی فساد و ترویج فرهنگ منحط غرب در واحد صنفی باشد، عدم فروش لوازم آرایشی و بهداشتی در واحد صنفی، عدم تردد آقایان تحت هر عنوان به داخل واحد صنفی و عدم انتشار تصاویر مشتریان تحت عنوان نمونه کار و... اما كافي است نمونه كارها را در شبكه€Œهاي اجتماعي ببينيد. كافي است سري به خيابان€Œ ها كه جشنواره و فستيوال مد شده است، بزنيد. كافي است به يك آرايشگاه زنگ بزنيد تا براي ٣ ماه ديگر به شما وقت بدهد. كافي است ٨ صبح به آرايشگاه برويد و ١٠ شب از آنجا بيرون بياييد.

 

كاركرد آرايشگاه€Œ ها اين روزها با جسم و روح و روان آدم€Œها آميخته شده است و البته جيب آنها. كافي است كه زني به آرايشگاه براي يك اصلاح ساده مراجعه كند و نامطلوب بودن وضعيت مالي€Œاش در مقايسه با پيشنهادات مختلف آرايشي او را از زندگي نا اميد كند. كافي است در فالي آمده باشد كه او اشتباه كرده است. كافي است نتواند جنس مسافر تازه از آنور آب آمده را بخرد چون هنوز بسته اجناس باز نشده، به€Œ فروش مي €Œرسد و از آن كالا فقط يكي بوده و آن هم در اين آرايشگاه و...

 

نكته جالب توجه هم در اين است كه مهم نيست مراجعه€Œكننده، دانشجو باشد، خانه€Œدار، روشنفكر يا مولتي ميلياردر! مهم اين است فستيوال درون آرايشگاهي به اندازه كافي مهيج و پر از ديالوگ و مفرح هست كه حتي دلمشغولي€Œهاي يك جامعه€Œشناس را هم در بر بگيرد!

 

موضوع زماني حادتر مي€Œشود كه به وجوه ديگر آرايشگاه€Œهاي زنانه علاوه€Œبر مشاوره€Œهاي زناشويي و رفتاري در خانه و خيابان، مشاوره€Œهاي بهداشتي و مشاوره€Œهاي سلامت و تناسب اندام هم داده مي€Œشود. حتي روي رایانه كله شما را روي تن لاغرشده€Œتان به شما نشان خواهند داد. لابد اين تن لاغر شده، آن چيزي است كه جامعه مي€Œپسندد. معلوم نيست كه الگوهاي جامعه از درون آرايشگاه€Œها بيرون مي€Œآيند يا آرايشگرها الگوپذير مي€Œشوند؟ همان مثل معروف اول مرغ بود يا تخم€Œمرغ؟ حالا چه كنيم كه لاغر شويم؟

اول بايد لاغری به بزرگترین دغدغه بسیاری از خانم€Œها تبدیل شود. چرا كه اکثر خانم€Œهایی که نگران بالا رفتن وزن€Œشان هستند و در تلاشند که روز به روز وزن€Œشان را پایین و پایین€Œتر بیاورند. آنها از خوردن خوراکی€Œهای مورد علاقه€Œشان هم امتناع کرده و فقط و فقط به وزن€Œشان فکر می€Œکنند. حالا وقت شعار دادن مي€Œرسد: کاهش€Œوزن در کوتاه€Œترین زمان ممکن، بدون هیچ عوارضی خیلی لاغر شوید، لاغری ١٠٠€Œدرصد تضمینی€، لاغری بدون بازگشت و ... تب بالای لاغری آن€Œقدر فراگیر مي€Œشود که علاوه€Œبر تبلیغات گسترده اینترنتی و ماهواره€Œ€Œای و فروش داروهای غیرمجاز، شما در آرايشگاه هم با بمباران اطلاعاتي مواجه مي€Œشويد و در خفا با پيشنهاداتي كه مانند ورد و جادو مي€Œماند. شما به گنج علي بابا در بغداد دست پيدا مي€Œكنيد. فقط كافي است اسم رمز را بدانيد. اسم رمز براي زيبايي و لاغري شما «سسمي» علي بابا نيست. اسم رمز «شيشه» است.

 

بله! امروزه برخی از سالن€Œهای زیبایی بانوان به عوامل توزیع موادمخدر «شیشه» تبدیل شده است و آن را به€Œعنوان ماده€Œای موثر برای از بین€Œبردن چین و چروک€Œ€Œهای صورت و البته موثرترین ماده برای لاغر شدن به مشتریان خود معرفی می€Œکنند. برخی از بانوان نیز که زیباتر شدن برایشان در اولویت قرار دارد، پس از چندبار شنیدن تبلیغات، وسوسه شده تا حداقل برای یکبار هم که شده این ماده را استفاده کنند اما بعد از مدت کمی کاملا به آن وابسته می€Œشوند و به این دارو اعتیاد پیدا می€Œکنند. درست است که شیشه باعث لاغری سریع و باعث می€Œشود که مشتری به خواسته خود برسد اما این ماده اعتیادآور عواقب ناگواری به بار می€Œآورد و موجب تضعیف بافت عضلانی، اختلال در سیستم عصبی و مغزی و از بین رفتن قدرت تشخیص افراد می€Œشود.

 

همين چند روز پيش بود كه رئیس کارگروه کاهش تقاضای موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته بود: یکی از علت اعتیاد خانم€Œها چاقی است، استرس چاقی بهانه€Œای برای دخالت دوستان ناباب در مسیر زندگی شده است، این افراد سودجو بیشتر در آرایشگاه€Œهای غیررسمی (کسانی که در خانه خود و زیرزمین مشغول به کار هستند) برای لاغری موادمخدر شیشه را تبلیغ می€Œکنند و با ترفند این€Œکه شیشه اعتیاد ندارد و پس از لاغری ترک می€Œکنید زنان را برای مصرف وسوسه می€Œکنند.

 

حالا كاري نداريم به اين تركيب شترگاو پلنگ آرايشگاه€Œهاي زنانه. كافي است براساس همين گزارش فردا باز يك عده بيفتند به جان آرايشگاه€Œها! بياييد ريشه€Œيابي كنيم كه شد كه يك آرايش ساده مو تبديل به يك دستگاه عريض و طويل تبليغاتي و تجاري شد؟ بله! آرايشگاه يك بيزینس است.

 

قصه از كجا شروع شد؟
پس از اول با هم مرور مي€Œکنيم. در طول تاریخ آراستگی ظاهر همیشه مورد توجه همگان بوده و در زمان€Œهایی این آراستگی افراطی و برای تفاخر و جلب توجه بیشتر بین طبقات خاصی بوده است. در طول زمان آرایش نزد مصریان باستان را می€Œتوان مشاهده کرد که عمدتا تا اطراف چشمان را با رنگ€Œهای سبز و خطوط سیاه رنگ€Œآمیزی می€Œکردند. مثلا ملکه کلئوپاترا با کشیدن سرمه به دور چشمانش می€Œخواست به آن قدرت نفوذ بیشتری ببخشد. پادشاهان و درباریان ایرانی و عرب با گذاشتن زیورآلات به گوش€Œها و ریش€Œهایشان و پادشاهان و درباریان فرانسوی و انگلیسی با گذاشتن کلاه€Œگیس€Œهای بلند خود را از طبقات پایین€Œتر متمایز می€Œکردند. مردم قبایل سیاهپوست و سرخ€Œپوست علاوه€Œبر بکار بردن رنگ€Œهای شاد و زنده در چهره، خود را برای جشن€Œها به شکل€Œهای عجیب و غریب می€Œآراستند. در دنیای امروز آراستگی ظاهر به€Œعنوان یک اصل، اجبار و برای همه مردم مطرح است. بهترین آرایش آن است که عیب€Œها را بپوشاند و مناسب با مکان، زمان، سن و موقعیت اجتماعی افراد باشد.

 

خدمات زیبایی زنان از قبیل قرینه€Œسازی ابرو، کوپ، آرایش صورت، شینیون، براشینگ، میکاپ، رنگ و مش و لایت، فر و بافت مو، خدمات ناخن، اپیلاسیون، گریم و آرایش عروس. معمولا سالن€Œهای آرایش زنان در ایران در مغازه€Œهای بدون دید و بسته یا در منازل مسکونی دایر است. معمولا آرایش و زیبایی در زنان خیلی ملموس و مهم€Œتر از مردان است. اگر اغراق€Œهاي آماري اين روزها كه به قصد بر طبل ميزان آن كوبيده مي€Œشود را كنار بگذاريم، مي€Œگويند ایران هفتمین کشور مصرف€Œکننده مواد آرایشی در دنیا و دومین کشور در خاورمیانه است. ژاپن اولین مصرف€Œکننده مواد آرایشی جهان است.


در آرايشگاه با چه چيزهايي كه واقعا مرتبط با آرايش است مواجه مي€Œشويم يا بايد بشويم؟
در آرايشگاه€Œهاي زنانه ايران شما با موارد مورد توصيه زير روبه€Œرو مي€Œشويد:
متعادل€Œسازی چهره (گریم یا میکاپ یا چهره€Œپردازی): شامل پاکسازی پوست، تکنیک€Œهای سایه - روشن، طراحی€Œسازی چهره، لیفتینگ صورت، ماسک و ... .
سایه€Œها: رنگ€Œدار کردن پشت€Œپلک€Œها که بسته به رنگ و فرم€Œزدن آن انواع مختلفی دارد.

 

١- اروپایی:
در آن از رنگ€Œهای فوق€Œالعاده ملایم استفاده می€Œشود و در بیشتر اوقات سایه فقط در برآمدگی پلک کار می€Œشود.

٢-عربی:
این سایه خود انواع مختلفی دارد مثل: خلیجی، لبنانی و... که در همگی حتما در گوشه چشم از رنگ€Œهای تیره مخصوصا مشکی استفاده می€Œشود و فرق آنها فقط در رنگ رژ و رژگونه است که در آرایش€Œهای لبنانی و در رنگ€Œهای تند استفاده می€Œشود.

٣-هندی:
رنگ€Œهای مصرفی در این سایه رنگ€Œهای فوق€Œالعاده شاد و روشن است، مثل: سبز، زرد، نارنجی، قرمز و... با خط چشم€Œهایی معمولا بسته.

٤-سوفستیک:
یا سایه€Œهای بی€Œقاعده که حالتی فشن و شلوغ پیدا می€Œکنند.

رنگ و مش:
تغییر دادن رنگ موهای شخص که در آن ترکیب رنگ و هماهنگی آن با رنگ پوست و فرم چهره (چاقی و لاغری) بسیار حایز اهمیت است.

دکلره:
خارج کردن پیگمنت€Œهای رنگی مو از ساختمان آن و بی€Œرنگ شدن مو به تدریج در پایه€Œهای مختلف (از ٢ تا ١١)

دکوپاژ:
پاک کردن رنگ موی قبلی از روی مو که نوعی دکلره ضعیف است.

براشینگ:
به عمل حالت دادن مو به وسیله برس و حرارت براشینگ گفته می€Œشود.

هایلایت:
به رنگ و مش همزمان گفته می€Œشود که مو حالتی سایه - روشن پیدا می€Œکند.

فر:
یا پرمنات که موها را برای مدتی (٦ماه تا یکسال) مجعد یا حالت€Œدار می€Œکند.

صاف:
تغییر حالت مو از مجعد به حالتی لخت که هم مدت€Œدار و هم دایمی است. برای صاف€Œکردن اغلب از اتوی مو استفاده می€Œشود.

میزانپلی:
میزان کردن پل€Œ های گوگردی مو به وسیله بیگودی €Œهای مخصوص.

شینیون:

جمع€Œ کردن کامل موها و فرم دادن آنها. 

مانیکور:
فرم دادن و مرتب کردن ناخن€Œهای دست

پدیکور:
فرم دادن و مرتب ناخن پا

خودآرایی:
آرایش یا پیرایش توسط خود شخص صورت می€Œگیرد (به جای آرایشگر)

آرایش کارتونی:
آرایش و رنگ€Œآمیزی چهره کودکان به شکل گل و گیاه، حیوانات یا دلقک

آرایش عروس:
آرایشی متفاوت برای رفع عیوب پوست، رنگ دادن به آن و از همه مهم€Œتر ایجاد ظاهری زیبا برای عروس

خدمات بهداشتي و پاكسازي قسمتي از بدن و تمام بدن هم جزو دستاوردهايي است كه از حريم شخصي به داخل آرايشگاه€Œها راه€Œيافته و تخصص چنداني لازم ندارد.

 

آيا در دنيا همينطور است؟
نه اينطور نيست. بگذاريد يك مثال برايتان بزنيم. اصلا يك آرايشگر را معرفي مي€Œكنيم تا بدانيد قصه ما، جاهاي خوب هم دارد: ویدال ساسون كه ٢€Œسال پيش مرد را به€Œعنوان نمونه معرفي مي€Œكنيم. او طراح برجسته بریتانیایی مد و آرایش€Œمو و خالق مدل موی معروف به باب بود. ویدال ساسون مبتکر طرح آرایش بشور - بپوش است که انقلابی در آرایش زنانه به€Œشمار می€Œرفت. تا دهه ٦٠ میلادی سلیقه و سبک عمومی، موی بلند زنان را می€Œپسندید. نوآوری€Œهای ویدال ساسون در آرایش و پیرایش زنانه امروزه به€Œعنوان یکی از مکاتب پایه€Œای آرایش در جهان شناخته می€Œشود و از چین و ژاپن گرفته تا اروپا و آمریکا شیوه€Œهای او در آموزشگاه€Œهای آرایشی تدریس می€Œشود. ویدال ساسون آرایشگر شماری از ستارگان سرشناس جهان موسیقی و سینما بوده و مدتی نیز مجری یک برنامه تلویزیونی در آمریکا بود.

 

آرایشگاه€Œهای زنجیره€Œای ویدال ساسون در لندن اگرچه در دهه ٥٠ از شهرت برخوردار بودند؛ اما تا زمانی€Œکه سبک و سلیقه عمومی آرایش را تغییر نداده بود؛ به شهرت جهانی دست نیافته بود.

ویدال ساسون در دهه ٥٠ میلادی نخستین سالن آرایش خود را در لندن بنیان گذاشت، اما شهرت جهانی€Œاش را مدیون نوآوری€Œهایش در آرایش مدرن هنگام اقامت در آمریکاست. اما هنگامی که ساسون از لندن به لس€Œآنجلس رفت تا میافارو هنرپیشه آمریکایی را برای بازی در فیلم «بچه رزماری» ساخته رومن پولانسکی آرایش و پیرایش کند، با کوتاه کردن موهای میافارو آغازگر فصل نوینی در آرایش موی زنانه شد. سبکی که به گفته او، زنان را از سیطره آرایشگاه€Œها رهانید. این رهایی انقلابی در شیوه آرایش زنانه ارزیابی شد و به زنان امکان داد وقت اندکی صرف آرایش موی خود کنند. این رویداد با هنگامه رشد شتابان اشتغال زنان در بیرون از خانه، همخوانی داشت. از این€Œرو با استقبال زنان روبه€Œرو شد. طرحی که به بشور - بپوش مو، معروف شد.

 

او در زمینه آرایش و پیرایش موی زنان ٣ کتاب نیز تالیف کرده که همواره در شمار پرفروش€Œترین کتاب€Œهای حوزه آرایش زنانه بوده€Œاند. «بانوی من متاسفم از این€Œکه معطل شدید»، «یک€Œسال زیبایی و تندرستی» و «آرایش مو: راه ویدال ساسون» کتاب€Œهای او هستند. تولید شماری از لوازم آرایش ازجمله شامپو؛ رنگ مو؛ و ابزار آرایش ازجمله محصولات شرکت آرایشی ویدال است. ویدال که همواره دوستدار بازی فوتبال و یکی از هواداران تیم فوتبال چلسی بود، گفته بود در اصل می€Œخواست فوتبالیست شود؛ اما مادرش اصرار داشت که آرایشگر شود. ویدال ساسون در ۸۴ سالگی در خانه€Œاش در لس€Œآنجلس درگذشت.

 

يك فيلم لبناني ببينيد بد نيست!
کارامل يك فيلم لبناني است به کارگرداني نادین لبکی. این اثر اولین فیلم داستانی نادین لبکی (بازیگر-کارگردان) و محصول€Œسال ۲۰۰۷ است. فیلم در یک آرایشگاه زنانه در یکی از محله€Œهای بیروت اتفاق می€Œافتد. شخصیت€Œهای اصلی فیلم ٥ زن هستند. لیال، که خود کارگردان نقش او را به زیبایی بازی می€Œکند، دختر مسیحی صاحب آرایشگاه است که درگیر رابطه با مردی متأهل است. نسرین دختر مسلمانی که همکار لیال است و دردسرهای پیش از ازدواج را دارد. ریما دختر دیگری است در آرایشگاه کار می€Œکند، به سبک پسرها لباس می€Œپوشد و عاشق یکی از مشتری€Œهای آرایشگاه می€Œشود. رز که در همسایگی آرایشگاه خیاطی دارد، زنی مسن است که عاشق می€Œشود اما به رابطه خود ادامه نمی€Œدهد و «جماله» که می€Œخواهد بازیگر سینما شود و با میانسالی خود درگیر است.

 

فیلم کارامل مشکلات زنان را در لبنان مطرح می€Œکند و جالب است که بسیاری از آنها مانند مشکلاتی است که زنان در ساير نقاط خاورميانه با آن مواجهند. شاید دلیل اصلی محبوبيت فيلم اشاره «لبکی» به مشکلات روزمره زندگی ٥ شخصیت خود باشد که جهانشمول€Œتر و عمومی€Œتر €است تا ناآرامی€Œهای لبنان یا مشکلات سیاسی که مردم کشورهای دیگر از شنیدن مداوم آنها در اخبار خسته شده€Œاند. €

 

کارامل حکایت تلخ و شیرین و زنانه عشق، رسوم دست و پاگیر، جنسیت سرکوب شده و حتی مقاومت در €برابر امری طبیعی چون €Œسالخوردگی و قوانين است. و لبکی چنین داستانی را در محله€Œای زیبا از بیروت بازگو می€Œ€کند که گویی می€Œتواند نماینده همه جهان و دست€Œکم ما آسیایی€Œها باشد. کارامل که از ترکیب شکر، آب و آبلیمو €ساخته می€Œشود نامی پرمعنا برای این فیلم است که ترش و شیرین را یک جا در خود جای داده است. اگر بخواهيم فیلم €را در یک جمله خلاصه کنيم آن را اثری در ستایش خواهری و اصلاح مو نام می€Œدهيم.

 

تكليف چيست؟
بالاخره اين بازار مكاره آرايشگاه€Œهاي وطني را بايد پذيرفت؟ اين تازه اول گزارش است. در روزهاي آينده بيشتر بدان خواهيم پرداخت. به€Œقول دکتر عیسی کشاورز (دکترای مدیریت فرهنگی، مدیرکل دفتر برنامه€Œریزی آموزشی دانشگاه جامع علمی - کاربردی و مدرس دانشگاه) امروزه صورت به€Œعنوان بیرونی€Œترین عضو بدن، محل گفت€Œوگوی فرهنگی بین درون و بیرون انسان است. این عضو هم محل تجلی بیرون است و محل تلاقی نگاه و در میدان صورت گفتمان فرهنگی شکل می€Œگیرد. میدانی که هم نگاه می€Œشود و هم نگاه می€Œکند این میدانگاه تحلیل و تفسیر جامعه€Œشناسی و فرهنگی است...