ایجاد پایگاههای اجتماعی درحاشیه نشین ها، آسیبهای اجتماعی را کاهش می دهد

ارسال در زنان و جوانان

مدیرکل بهزیستی استان اصفهان، ایجاد پایگاههای اجتماعی در مناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی آسیب های اجتماعی را کاهش و کنترل می کند.
مدیرکل بهزیستی استان اصفهان روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرناگفت:: اورژانس و پایگاههای اجتماعی در مناطق آسیب خیز با هدف ارائه خدمات اجتماعی در ارتقای امنیت محله محور بسیار موثر است.

سعید صادقی افزود: اورژانس های اجتماعی موظف به ارائه خدمات مداخله ای برای رفع مشکلات اجتماعی و خانوادگی است و پایگاههای خدمات اجتماعی نیز به مداخلات بیشتر در محلات حاشیه نشینی می پردازند.

مدیر کل بهزیستی استان اصفهان، دسترسی مردم به خدمات اجتماعی، اجرای برنامه های بیشتر و بهتر در محله های در معرض آسیب، افزایش خود اتکایی و خود باوری مردم محلات و جلب مشارکت آنها در ارائه خدمات اجتماعی و تعامل بیشتر با دستگاههای مرتبط در این راستا را از اهداف پایگاههای خدمات اجتماعی عنوان کرد.

وی در ادامه به فعالیتهای این مراکز اشاره داشت و بر توسعه مهارتهای زندگی در محلات آسیب خیز و برنامه ریزی مدون و تعامل دستگاههای مرتبط به منظور استفاده از ظرفیت های فرهنگی رفاهی در این محله ها تاکید کرد.

کارشناس مسوول امور آسیب دیدگان اجتماعی اداره کل بهزیستی اصفهان از ارائه خدمات اورژانس اجتماعی در 11 شهرستان استان از جمله اصفهان، فلاورجان، کاشان، آران و بیدگل، خمینی شهر، نجف آباد، شاهین شهر، زرین شهر، مبارکه، شهرضا و دولت آباد خبر داد.

افسانه میرزاییان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اورژانس اجتماعی متشکل از چهار حلقه شامل مرکز مداخله در بحرانهای فردی، خانوادگی و اجتماعی، خط 123اورژانس اجتماعی، خدمات سیار اورژانس اجتماعی و پایگاه خدمات اجتماعی است.

وی اظهار کرد: مرکز مداخله در بحرانهای اورژانس اجتماعی به صورت شبانه روزی به ارائه خدمات می پردازند و در این مراکز تا 20 روز از افراد دچار آسیب اجتماعی نگهداری موقت می شود.

کارشناس مسوول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی استان اصفهان پذیرش دراین مرکز را بصورت دستور قضایی و یا خود معرف و در هر ساعت از شبانه روز عنوان کرد.

وی افزود: خط تماس 123 اورژانس اجتماعی نیز به موارد کودک آزاری، همسر آزاری، کودکان کار و خیابانی، خانواده های در معرض طلاق و افرادی که قصد خودکشی دارند ارائه خدمات مشاوره ای می دهد.

وی خاطرنشان کرد: پاسخگویان این خط را مددکاران اجتماعی، روانشناسان و مشاوران علوم تربیتی تشکیل می دهند.

میرزاییان افزود: مهمترین ویژگی اورژانس اجتماعی، تخصصی، به موقع و قابل دسترسی بودن است که با هدف مداخلات تخصصی موثر و به موقع و به منظور کاهش آسیبهای اجتماعی به ارائه خدمات می پردازد.

وی خدمات سیار اورژانس اجتماعی را با ماشین های ون از دیگر خدمات این دفتر برشمرد و گفت: این خدمات در مناطق آسیب خیر و برای مداخله فوری ارائه می شود.

کارشناس مسوول آسیب دیدگان اجتماعی بهزیستی اصفهان، دایرکردن پایگاه خدمات اجتماعی درمناطق حاشیه نشین و سکونتگاههای غیررسمی را باهدف کنترل و کاهش آسیب های اجتماعی بااستفاده از الگوی اجتماع محور را از دیگر خدمات اورژانس اجتماعی برشمرد.

وی خاطرنشان کرد: در این پایگاهها دو کارشناس روانشناسی و مددکاری با استفاده از ظرفیت های محله به رفع مشکلات مختلف مردم می پردازند.

وی کنترل و کاهش آسیبهای اجتماعی در کنار توسعه و تقویت اورژانس اجتماعی را از برنامه ها و سیاستهای مهم این دفتر عنوان کرد.