پا به پای همسر تا پای منقل!

ارسال در زنان و جوانان

یکی از مشاوران مرکز مشاوره باران در این باره می گوید: 16 الی 20 درصد از معتادین کشور خانم ها هستند و در این میان زنان متاهل معتاد در اکثر موارد توسط شوهران معتادشان به دام اعتیاد می افتند. یکی از بزرگ ترین آسیب های ازدواج با مردان معتاد گرفتار شدن زن به دام اعتیاد است. گرفتاری زن همان و پاشیده شدن کانون گرم خانواده هم همان. تجربه نشان داده در صورتی که زن به هر دلیلی اعم از مرگ، بیماری، زندانی شدن و یا اعتیاد شوهرش در اداره خانواده تنها بماند، در اغلب موارد زندگی اش را با چنگ و دندان حفظ می کند اما زمانی که زن را به دام اعتیاد بیاندازند دیگر هیچ چیز را به جز مواد نمی شناسد. متاسفانه این دامی که برای زنان ما به عنوان موثرترین عنصر حفظ خانواده پهن شده دست و پای زنان خمینی شهر را هم بسته است. البته جای بسی خوشحالی دارد که این آمار در شهر ما چندان بالا نیست. یکی از راه های کنترل این  آسیب اجتماعی پیشگیری از ازدواج هایی است که احتمال منجر شدن آن به اعتیاد زن می رود.
گفتگو با چند زن همشهری که به دام اعتیاد افتاده اند، واقعیت امر را برای ما بیشتر  و عمیق تر روشن می کند.

 

نمای بسته - 1
هنگام ازدواج اولش 16 ساله بود. 17 سالگی باردار شد. سن و سال زیادی نداشت که موظف شده بود دو تا بچه را بدارد و شوهر معتادش را هم تحمل کند. نتوانست تاب بیاورد و بچه ها را گذاشت و رفت. همسر دومش هم اعتیاد داشت و مصرفش خیلی بالا بود آنقدر که پای زن هم به این ماجرا باز شد. اول فقط جابجا کننده مواد بود اما کم کم مبتلا شد تا آنجا که دیگر بچه و زندگی برایش مهم نبود. صاحب دو فرزند دیگر شد و دوباره آهنگ جدایی نواخت اما نه به خاطر اعتیاد شوهر که به خاطر خیانتی که در حقش روا داشت. اینبار اما حضانت بچه ها را از شوهرش گرفت اگرچه اعتیاد هنوز دست از سرش برنداشته بود. کم کم متوجه شد که بچه ها مادر معتاد را نمی خواهند. دخترش یک روز با چشم گریان از مدرسه به خانه آمد و به مادر خمارش گفت: دیگر تو را دوست ندارم. همه والدین به مدرسه آمده بودند الّا تو!
 این صدای بغض آلود دخترش چنان پتکی بر سرش فرود آورد که عزمش را جزم کرد و رها شد.
حالا دوست دارد که زندگی آرامی داشته باشد. دل نگران آن دو تا بچه اولش است. دختر پیش مادربزرگ پدری اش زندگی می کند و پسر در زندانبه سر می برد. دلش برای بچه هایش تنگ شده است. دوست دارد بچه هایش را پیش خودش بیاورد و کانون زندگی را گرم کند...

 

 

نمای بسته - 2
دختر با همکار معتاد پدرش ازدواج کرد، چند سال از ازدواجش گذشت، مادر دو کودک شده بود که شوهر کم کم پای او را هم به اعتیاد باز کرد. حالا که بچه ها به هر سختی از آب و گل درآمدند، مرد دید که دیگر از پس مخارج مواد برنمی آید، به فکر ترک افتاد و موفق شد اما زن دودستی چسبید به مواد! و حالا دیگر کسی را به غیر از اعتیاد نمی شناسد حتی دو فرزندش را. در خانه ای، خودش و اعتیادش روز را شب و شب را روز می کنند و برای این رفیقش هر حقارتی را تحمل می کند. رفیقی که جسمش، روحش، فرزندانش و زندگی اش را از او گرفت! دو فرزندش نزد مادر شوهر فرتوتش هستند و پسر 16 ساله اش ترک تحصیل کرده و کار  می کند.

 

 

نمای بسته 3
پدر، برادر، خواهر و شوهر خواهرش معتاد بودند. شوهرش را قبل از ازدواج می شناخت، می دانست که معتاد است ولی با او ازدواج کرد. تاریخ انقضای صبرش زود فرا رسید و در مقابل مشکلات دوام نیاورد یا بهتر است بگویم در مقابل پیشنهادهای شوهرش برای نشاندش پای منقل! و نشست پای منقل... می گوید با همسرش ولی در واقع  با خودش لجبازی کرد. گذشت تا باردار شد و تصمیم به ترک گرفت و مردانه از پای منقل برخاست. حالا یک پسر 7 ساله دارد و دغدغه بزرگش دور نگه داشتن او از اعتیاد است. به هر حال همین که در و همسایه برای روشن کردن سیگار خود از پسرک کمک بگیرند خود آتش اعتیاد را جرقه به جرقه شعله ور می کند. شوهرش را هم خودش به کمپ برده است. اکنون علی رغم مشکلات مالی تمام تلاشش را می کند که دیگر آلوده نشود.

 

 

نمای باز
دکتر شاهین مسوول یکی از مراکز ترک اعتیاد خمینی شهر می گوید: یکی از عوامل اصلی اعتیاد زنان در خمینی شهر همراه شدن با همسرانشان و یا به طور کلی به واسطه یک جنس مخالف است. حال چه خود زن وسوسه شده باشد و چه شوهر برای رهایی از اعتراضات مداوم همسر او را مبتلا کند. شاهین در این رابطه می افزاید: به جز شوهر، مردان دیگری هم می توانند موجب اعتیاد زنان شوند به عنوان مثال از آنجا که شیشه باعث ایجاد حالت دلبستگی نسبت به جنس مخالف می شود، پسران این دام را برای دختران پهن می کنند.

 

 

آسیب های پیش رو
زنان معتاد برای تهیه مواد باید به سراغ ساقی ها بروند و التماس کنند، باید پاتوق داشته باشند، مورد تعارضات جنسی قرار می گیرند، بارداری های ناخواسته پیدا می کنند، بیماری هایی مثل ایدز و هپاتیت و غیره به سراغشان می آید و اگر متاهل باشند و بچه هم داشته باشند که معلوم نیست چه بلایی بر سر بچه هایشان می آید.
دکتر شاهین در مورد زنانی که برای ترک به مرکز مشاوره اش رجوع می کنند می گوید:  مراجعین خانم برای ترک اعتیاد انگیزه های مختلفی دارند که از آن میان می توان به بارداری، تغییر شکل ظاهری، کمبود درآمد و حفظ بنیان خانواده اشاره کرد.