گزارشی خواندنی از جشن نقاشی بچه ها در پارک پیروزی

ارسال در زنان و جوانان

 

naghashiانگار فقط صداي شادي و نشاط بچه ها؛ جيغ و هوراهايشان كافي بود كه  براي ساعتي هم كه شده، شهر بخندد. آن هم شهري كه مدت هاست خسته و بي روح در گوشه اي از نقشه ي ايران بزرگ كِز كرده است.

 

و همين مرا به فكر انداخت كه چقدر خميني شهري ها كم توقعند كه تنها يك حركت فرهنگي، آنها را به جنب و جوش وامي دارد و چرا اين برنامه ها كه در بالا بردن روحيه ي شادي و نشاط مردم و در نتيجه كاهش چشمگير نابساماني هاي اجتماعي و ... موثر است؛ در اين شهر كم رنگ است.

وقتي برگه هاي نقاشي را دست بچه ها دادند و مشتاقانه شروع به نقاشي كشيدن كردند و وقتي صداي عموخندون كه بچه ها را براي شروع برنامه دعوت به سكوت مي كرد، از بلندگو پخش شد و وقتي بچه ها خيلي زود سر جايشان نشستند و وقتي با نورافشاني، شادماني هاي كودكانه بالا مي گرفت و وقتي شهردار آمادگي خود را براي احداث پارك ايمني و جزيره بازي در شهر اعلام كرد و صداي دست و جيغ بچه ها قطع نمي شد ... و وقتي همه ي اين «وقتي »ها را كنار هم مي گذارم مي بينم كه آن قدرها هم كه مي گويند شاد كردن مردم سخت نيست .

جشن« نقاشي بازي» به همت روابط عمومی شهرداري، شنبه 26 شهريورماه در زمين اسكيت پارك پيروزي برگزار شد. برنامه اي شاد و مفرّح كه البته مثل همه ي برنامه هايي از اين دست از انتقادهاي مردمي جان سالم به در نبرد. انتقادهايي نظير اطلاع رساني كم و نامناسب، كم بودن فرصت نقاشي براي بچه ها، متناسب نبودن بعضي آهنگ ها با سن بچه ها، كم بودن صندلي ها، بي نظمي و بي برنامگي، عدم تنوع در برنامه، زمان كم، اختلاط  حضار انفرادی با جمع های خانوادگی، نبود تئاتر و ... كه همه ي اين ها در پرسش خبرنگار فرصت از مردم به دست آمد.ولي فقط انتقاد وارد نكردند بلكه همان منتقد ها هم از برپايي چنين برنامه اي اظهار خوشنودي مي كردند حتي اگر به زبان نمي آوردند مي شد از چشم هاي براق و صورت شادابشان به اين موضوع پي بُرد.

آن چه كه از اين برنامه در ذهن ها و خاطره ها ماند، جز صداي شادماني بچه ها –كه بي تعارف زيباترين موسيقي دنياست-  قول مساعد شهردار بود براي كوتاهي نكردن در تدارك برنامه هايي از اين دست، آن جا كه گفت :" آماده ايم برنامه هايي كه سبب شكوفايي خلاقيت بچه ها مي شود بگذاريم، بچه هايي كه در نقاشي هايشان كوچكترين مسائل شهر را به تصوير كشيده بودند و براي من ِ شهردار افتخار است كه چنين بچه هايي اينجا هستند و همين وظيفه مرا بيشتر مي كند و قطعا اگر روي خلاقيت اين بچه ها كار شود، نتايج خوبي از اين كار به دست مي آيد."

و من ِ نويسنده اميدوارم كه اميدواري شهردار در داشتن "بچه هايي خوب، خلاق، شاد و پرانرژي در شهرمان" به واقعیت بپيوندد و بي شك برپايي چنين برنامه هايي هرچند با هزينه هاي بالا سبب صرفه جويي در هزينه هايي مي شود كه ضربه هاي جبران ناپذيری به شهر و مردمش وارد مي كند .

خمینی شهری ها در جشن نقاشي علاوه بر سخنراني شهردار شاهد تصنيف خواني پريش، نمايش سايه، شعبده بازي، مسابقه و اهداي جوايز به برگزيدگان نقاشي نیز بودند ضمن آن كه عموخندون بچه ها –آقاي قديري- ضمن ارائه گزارشی از برنامه های اجرایی دیگر شهرها در جهت شکوفایی خلاقیت بچه ها، سطح خلاقیت کودکان خمینی شهری را پایین اعلام کرد و پیشنهاد احداث "جزيره ي بازي" در شهر را در همین راستا به شهردار داد و از جانب مهندس شرفا نیز مورد استقبال قرار گرفت .