همایش «انتخاب همسر» برگزار شد

ارسال در زنان و جوانان

همایش انتخاب همسر، پنجمین همایش خانواده توسط انجمن خیرین قرآنی خمینی شهر صبع جمعه 17 مهرماه در سالن فرمانداری برگزار شد. به گزارش خبرنگار فرصت آنلاین، در این همایش دکتر مطیع سخنران جلسه با اشاره به اهمیت موضوع ازدواج در جامعه و خلقت جهان بر اساس زوجیت، ازدواج را مایه آرامش بشری و بقای نسل دانست و افزود: امروز پیشرفت خانم ها در تمام زمینه ها موجب شده تا شرایط ازدواج برای آنها سخت شود و به دلیل عدم تناسب ، جامعه با بحران ازدواج روبه رو شود.

 

 وی با تاکید بر این که ازدواج باید بر اساس کفویت باشد و با این شرایط ممکن است کسی هم کفو خود را پیدا نکند گفت: ازدواج یکی از راه های رسیدن به خدا و پیشرفت است و شبیه این در گذشته در زمان امام کاظم(ع) نیز اتفاق افتاده و حضرت معصومه(س) به دلیل نبودن همسر مناسب نتوانستند ازدواج کنند.
این عضو هیئت علمی دانشگاه با انتقاد از فشار برخی از خانواده ها بر فرزندان برای ازدواج گفت: فرزندان باید برای ازدواج، آمادگی معنوی کسب کرده باشند و با روحیه باز به این عرصه وارد شوند.


وی هم چنین در مورد خودنگهداری قبل از ازدواج گفت: نباید به خاطر نیازهای جنسی، جسمی، عاطفی، معنوی و .. ازدواج کرد و با توجه به آمار طلاق ناشی از دخالت خانواده ها به عنوان دومین رتبه طلاق کشور، زوجین باید بلوغ عاطفی و استقلال را پشت سر گذاشته و فرزندان آمادگی شرایط سخت بعد از ازدواج را داشته باشند.
دکتر مطیع با اشاره به سن عرف جامعه در تثبیت شخصیت در آقایان در سن 25 سالگی و در خانم ها در سن 22 سالگی گفت: ازدواج بعد از این سنین حتی اگر بعضی از شریط هنوز کامل نشده باشد اشکال ندارد و میتوان سرعت رشد را بالاتر برد اما در مورد زیر این سنین باید توجهات لازم در نظر گرفته شود.


وی پایداری شرایط سربازی، مالی و تحصیلی برای آقایان و کسب مهارت مدیریت خانواده توسط خانم ها را ضروری خواند و ایمان و اخلاق را دو شرط اصلی ازدواج دانست.
عضو هیئت علمی دانشگاه پسند ظاهری و تناسبات تحصیلی، خانوادگی، سطح مالی، سنی، هوشی، روحیه ای و اهداف را از جمله ملاک های واقعی ازدواج برشمرد و گفت: بهترین اختلاف سنی بین 3 تا 5 سال بین زوجین است و با توجه به بلوغ زودتر خانم ها، آقایان باید بزرگتر باشند.


دکتر مطیع با اشاره به این که تناسبات تحصیلی هیچ ربطی به تحصیلات دانشگاهی ندارد گفت: حداقل ها باید رعایت شود تا احساس برتری طلبی و یا خود کم بینی در یک یا هر دو طرف پیش نیاید و اگر شرایط خوب بود میتوان از اختلافات مالی چشم پوشی کرد ولی بهتراست آقایان از نظر مالی بهتر باشند.

وی ازدواج با عقل و زندگی با عشق را پایدار خواند و افزود: ازدواج بعد از 3 تا 5 سال از سطح حسی جنسی فراتر می رود و وارد سطح عاطفی می شود و با رعایت پیش زمینه ها می توان به اخلاق و در نهایت به معنویت راه یافت که بهترین نوع ازدواج است.