غار قهرمانِ چشمه لادر را احیا کنیم

ارسال در تاریخ

«پیش از شما مللی بودند و رفتند در اطراف زمین گردش کنید تا ببینید چگونه آنان وعد ه های خدا را تکذیب کردند و هلاک شدند.» آل عمران/136

ای حسن! در سراها و بازمانده های ایشان گردش کن، پس ببین چه کردند و از چه جایی انتقال یافتند؟.. وصیت حضرت علی (ع) به فرزندش امام حسن (ع)

احیای غار قهرمان پیشنهادی کم هزینه ولی مهم به مسوولان شهرستان خمینی شهر:


پیشنهاد می شود مهندسین مجرب خمینی شهری با مدیریت نهادهای شهرداری و میراث با احداث امکانات فنی بدون آسیب زدن به نمای غار، ورود افراد علاقمند

علی الخصوص گردشگرهای خارجی را به تنها غار مربوط به آیین مهرپرستی فراهم نمایند تا با افزودن این جاذبه به جاذبه های قبلی مانند خانه های تاریخی، کبوتر خانه ها، امامزاده ها و چشمه های شهر ظرفیت های گردشگری را در شهر افزایش داد.


غار قهرمان چرا؟
غار قهرمان به دلایلی که آورده می شود منحصر بفرد و تاریخی و تنها غار مهرپرستی در اصفهان است که در منطقه لادر واقع شده و مورد استفاده ساکنان اولیه این دیار بوده است.

بشر از دیر زمان به علل مختلف زندگی در غارها را تجربه  کرده است. بعضی از غارها در همان وضع طبیعی به صورت پناهگاه و مکان مناسبی مورد استفاده انسان قرار

می گرفت و برخی از آن ها را نیز آدمی به کمک ابزار برای سکونت خویش تکمیل و آماده می کرد.


تعدادی از این غار ها همچون غار قهرمان که در بین عوام به نام «آشیانه عقاب» نیز معروف است علاوه بر محل سکونت و تامین امنیت، مرکزی برای انجام مراسم مذهبی به شمار رفته و به عنوان مکانی مقدس جهت برگزاری آیین مهر مورد استفاده قرار می گرفت.


در قران سوره الشعراء/150به چنین اقامت گاه های سنگی اشاره شده است. علاوه بر آن در باره ارزش معنوی کوه نیز آیات متعددی در قران مجید وجود دارد(احزاب/73،اعراف/140،و..)

 pelan ghar
غار قهرمان در 12 کیلومتری غرب اصفهان در مکان چشمه لادر فعلی در خمینی شهر قرار دارد. این غار بر سینه کوهی که ارتفاع زیادی ندارد، ساخته شده که برای دسترسی به آن باید از یک دیواره 6متری با کمک وسایل فنی صعود کرد. دهانه غار با بلندی 10 و پهنای 5متر به سمت باختر گشوده شده که چشم اندازی گیرا و یکنواخت در برابر خود دارد. پس از ورود از دهانه با مدخل داخلی غار روبرو می شویم که بقایای سنگی در طرفین آن وجود دارد.


در پشت دیواره های سنگی، آب انباری به ابعاد تقریبی 97 در 230 سانتی متر و به گودی 2 متر در کف غار احداث شده است که با چند لایه ساروج بسیار تمیز و خوب اندود کاری شده است.


در سمت راست آب انبار اتاقی قرار دارد که دارای 5 متر طول و 40/2 متر عرض و به حالت نیم استوانه است. در انتهای اتاق سکوی باریکی به بلندی 35 سانتی متر و عرض20سانتی متر تعبیه شده که گمان می رود طاقچه بوده است.


در گوشه بدنه چپ انتهای غار بر فراز صخره، حفره طبیعی کوچکی دیده می شود که جلویش با دیواری گرفته شده است.ب رای رسیدن به حفره بایدا ز روی دیوار آب انبار با یک صعود اریب خود را به آن رسانید. بر لبه راست دهانه غار بخش دیگری از غار قرار دارد که با دیگر ساختمان های آن تفاوت هایی دارد و برای رسیدن به آن باید از یک دیواره خطرناک سنگی بالا رفت.


اندازه تالار سنگی 5/5 در— 10/4 متر و اطاق های دیگر یکی 25/2 در —56/2 و دیگری 50/1 —در 64/1 متر و بلندی میانه آن 2 متر است. موضوع جالب در این غار دو روزنه در گوشه اطاق بزرگتر است که برای دیده بانی گشوده شده و پیشینیان از راه آن تا مسافت بسیار دوری را می دیده اند.


سفال هایی از دوران مختلف در کف و اطراف این غار پراکنده بود.  برخی از سفال ها چرخ ساز و خشن بودند و مربوط به ظرف های بزرگ می باشند رنگ خمیره آن ها زرد نخودی با پوشش یا لعاب روشن می باشد.(شبیه آتشگاه) دو تکه سفال با تزیینات به صورت باند های افقی به شکل برجسته تردیدی ایجاد نمی کند که این غار در اواخر دوران اشکانی و اوایل ساسانی استفاده شده است. دسته کوزه چرخ ساز با شاموت مواد کانی به رنگ نخودی نیز از جمله آثار یافته شده در این مکان است.


سفال بدون لعاب و سفال های عصر قاجار در اطراف غار به وسیله سید مجتبی ابطحی، استاد جمشید جنتی، مهندس علیدادی و مهندس شیرازی جمع آوری و در اختیار بنده قرار گرفت.

منبع: کتاب دیار کهن خمینی شهر